Post by Eveline » Sat May 01, 2010 5:39 am

Hallo,

Ik heb op dit moment een winkel in OSCommerce. Ik ben hier niet erg tevreden over. Aangezien ik zelf niet thuis ben in PhP laat ik wijzigingen doen en dat kost veel geld iedere keer. En nog ben ik niet tevreden over veel dingen en eigenlijk niet bereid hier nog veel meer geld in te pompen.

Ik ben weer gaan zoeken naar alternatieven en ik moet zeggen dat ik de demo van OpenChart er erg goed uit vindt zien. Extra afbeeldingen, Coupons, related products zitten hier standaard bij. Ook vind ik de layout vele malen professioneler dan OSCommerce.

Voordat ik de demo ga installeren (Ik doe dit niet op de server waar mijn winkel momenteel op draait. Ik ben nogal huiverig iets stuk te maken. Ik ben toch op zoek naar een andere provider aangezien Strato nogal vaak downtimes heeft de laatste tijd) heb ik een paar vragen.

Ik heb 2 soorten artikelen in mijn winkel. 1 die door de brievenbus kan en 1 die met pakketpost moet. Kwa gewicht kan ik dit onderscheid al niet maken. Kan ik artikelen een 'flaggetje' geven of het brievenbus of pakketpost is? Het verschil in beide is uiteraard de verzendkosten.

Waarom zie ik geen Opencart winkels? Ik zie iedereen OScommerce of iets anders gebruiken. Waarom kom ik Opencart zo weinig tegen? Is het te nieuw of te zwaar voor meeste servers?

Ik zou graag een template willen die mijn winkel een eigen look geeft. Die overeenkomt met het product. Kan iemand mij een capabel persoon aanbevelen?

Alvast bedankt voor het beantwoorden. Ik ben druk bezig het forum door te spitten maar antwoord op deze vragen heb ik niet kunnen vinden

New member

Post by Eveline » Sat May 01, 2010 5:48 am

Ohja heel belangrijk. Wordt erin Opencart BTW ook over de verzendkosten gerekend? Dit gebeurd niet standaard in OSCommerce en heeft lang geduurd voordat dit goed was aangepast.

New member

Post by i2Paq » Sat May 01, 2010 6:44 am

Over mijn osCommerce shop ben ik zeer tevreden maar net als jij wil ik een ander uiterlijk en "nieuwer".
Ik vindt het vreemd dat je geen BTW over verzendkosten kan berekenen in osCommerce, de mijne doet dat wel, maar dat ter zijde.
In OpenCart kan het zeker, das een hele geruststelling ;)

Je zult toch echt met je gewicht moeten spelen om onderscheid te maken tussen brievenbuspost en pakketpost, een andere optie is er (nog) niet.
Dat is echt geen onmogelijke opgave omdat je met grammen kan werken.

Waarom je geen OpenCart ziet is omdat het nog relatief jong is, en op dit moment erg in ontwikkeling. Met de huidige versie 1.4.7 hebben we een hele stabiele en goede basis voor een shop.
Als je de roadmap bekijkt zul je zien dat de komende versies (1.4.8, 1.4.9 en 1.5.0) OpenCart als zeer goed alternatief cq. concurrent van bv. PrestaShop geprofileerd wordt.

OpenCart is licht en snel, een zware server heb je niet nodig.

Voor wat betreft een template zou je kunnen kijken naar de gebruiker CodeBits hier op het forum, en zo zijn er wellicht anderen.

Als hoster kan ik je VDX adviseren, hier host ik zelf al jaren mijn shops en websites.

Norman in 't Veldt
Moderator OpenCart Forums

_________________ READ and Search BEFORE POSTING _________________

Our FREE search: Find your answer FAST!.

[How to] BTW + Verzend + betaal setup.

Global Moderator

Location - Winkel - The Netherlands

Post by Eveline » Sat May 01, 2010 9:33 pm

Dank je voor je antwoord.

OK dan denk ik dat ik de brievenbus items maar op 1 gram ga zetten ofzo. En dan vanaf 25 gram wordt het een pakket (Heb je met 25 kleine items ook wel. Kan ik dat zo oplossen?)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de keuze Prestashop en Opencart geheel op uiterlijk gemaakt heb. Dit ziet er gewoon veel gelikter uit :P Uiteraard maak ik de overstap pas na uitgebreid testen.

New member

Post by i2Paq » Sat May 01, 2010 10:27 pm

Prima optie dat van die grammen.

Ik ben zeer goed bekend met PrestaShop en ik kan je nu al zeggen dat het maken van een template voor OC in een handomdraai gedaan is daar waar je met PrestaShop waarschijnlijk iemand zal moeten inhuren.

Norman in 't Veldt

Global Moderator

Post by Eveline » Mon May 03, 2010 1:48 am

Ik ben nu 2 uurtjes bezig en ik heb zowaar een locale installatie gedaan met XAMPP! Dat is me met OSCommerce en 2 dagen kloten op 3 pc's niet gelukt!

Ik ben nu druk bezig met spelen en ik moet zeggen top! Nederlandse languange pak was een eitje. Ook dat heb ik laten doen in OSCommerce.

Ben nu bezig met SEO URL's maar daar loop ik even vast. Ik heb de aanpassing in het .htaccess bestand gemaakt volgens instructies. Vervolgens een nieuwe categorie aangemaakt en het SEO veld ingevuld en hetzelfde gedaan met een product in die categorie. Ik had verwacht een duidelijke door mensen leesbare url te krijgen. Wat doe ik verkeerd?

En nog een vraagje. Hoe voeg in Google Analytics toe aan mijn shop? In welk bestand?

Alvast bedankt weer voor de hulp :P

New member

Post by i2Paq » Mon May 03, 2010 1:58 am

SEO urls zijn zwaar overgewaardeerd, beter is om er voor te zorgen dat je content uniek en to-the-point is.

Ik heb een osCommerce shop zonder SEO-urls maar een hele goede Meta-Tag contributie plus een eigen unieke content, daarmee wordt ik in Google, of waar dan ook, prima gevonden.
Wat hebben zoekmachines aan zo'n readable url, de waarde daarvan is nihil.

Norman in 't Veldt

Global Moderator

Post by Eveline » Mon May 03, 2010 2:36 am

Hmmm. Maar hoe mix je dat dan met Google analytics? Dat wordt dan een onleesbare URL brij? Ik hoor juist overal SEO SEO SEO. En nu opeens kan dat aan de kant geschoven worden? Voor mijn huidige OSCommerce winkel wordt ik zo wel goed gevonden in google. En vindbaarheid is #1 voor een webshop.

Inmiddels ben ik een testversie van OpenCart op mijn nieuwe webhost aan het installeren. Ik krijg bij stap 2 van het installatieprocess de volgende 2 warnings:

Register Globals: On Off
Magic Quotes GPC: On Off

Dus ik gebruik de zoekfunctie van het forum. Ik lees dat ik PHP.ini moet aanpassen en deze op Off moet zetten. Maar deze staan al Off in mijn PHP.ini?

magic_quotes_gpc = Off;
register_globals = Off;

Ook de .htaccess.txt heb ik hernoemd naar .htaccess

Lastig weer Newbie zijn :P

New member

Post by Eveline » Mon May 03, 2010 2:40 am

Hmm. Ik zie als ik phpinfo.php draai beide idd op ON staan... Ik kan zo snel niet vinden hoe deze nu op off te zetten...

New member

Post by i2Paq » Mon May 03, 2010 3:07 pm

Ik zou het even aan je host vragen, kans is dat zij het moeten veranderen en je php herstarten.

Ik gebruik ook Google analytics, ik zie het probleem niet maar misschien dat jij het mij kan uitleggen.
Overigens gebruik ik geen analytics per product, om dat te meten heb ik in osCommerce een special rapport ingebouwd.
Google doet niets tot weinig met SEO-urls, dus dat je alleen hierdoor goed gevonden wordt is een fabel.
Veel bedrijven doen het voorkomen dat het DE manier is om bij Google een hoge pagerank te halen en kloppen je hiermee veel geld uit je zak.
Het is uiteindelijk een optelsom van meerdere factoren.

Norman in 't Veldt

Global Moderator

Post by dijkerman » Mon May 03, 2010 5:42 pm

Hoi evelien,
Opencart is een goed product, maar helaas zitten er wel vaak kleine foutjes in, deze zijn vaak makkelijk zijn te herstellen (vaak kleine vertaal foutjes).

Verder als je handig bent kun je zelf erg veel wijzigen.
Zelf maak ik gebruik van meerdere webwinkels met verschillende (open source) gratis webwinkel scripts om deze te vergelijken met elkaar.
Tot nu vind ik opencart en freewebshop erg makkelijk om mee te werken omdat deze gemakkelijk zijn aan te passen

tips wijzig je admin map en pas deze ook aan in je config en admin config (pad naar de admin map)

Eventueel kun je ook in de index niet de laatste producten weer laten geven maar ook bv zelf gekozen producten door dit te wijzigen in map catalog/controllor/common/home.php of de aantal producten weergeven wijzigen staat standaard op 8 kun je ook op 12 of 16 zetten.
Zelf heb ik al veel versleuteld aan deze shop en werkt nog goed.
Wel weer een paar kleine foutjes ontdekt bij de laatste update 1.4.7. maar je moet daar niet al te zwaar over denken, deze zijn zelf snel op te lossen.

Mocht je zelf geen php kunnen dan zul je wel moeten wachten tot iemand je kan helpen met aanpassingen of de fouten worden hersteld

Hans
:D

Newbie

Post by Eveline » Mon May 03, 2010 6:14 pm

@ i2Paq

Bedankt ik heb mijn host een mailtje gestuurd met het verzoek.

Heb je wat linkjes voor SEO die ik door kan lezen?

@ dijkerman

Ik ben zelf helemaal niet thuis in PHP. Vertaalfoutjes kan ik zelf wel herstellen hoor maar moeilijker moet het niet worden.

Die tip van zelf gekozen producten vind ik handig. Dat kan ik de beste producten ipv de laatste producten promoten. Admin pad wijzigen ga ik even kijken hoe ik dat moet aanpakken.

Verder over wat voor kleine foutjes hebben we het? Broken linkjes of orders die niet goed doorkomen? Natuurlijk is het een gratis product maar ik denk niet dat ik zelf problemen kan oplossen. Het is toch wel stabiel en veilig neem ik aan?

New member

Post by i2Paq » Mon May 03, 2010 6:34 pm

Ik zal even wat linkjes opzoeken vwb. Google (en anderen) en SEO.

De gevonden en opgeloste bugs in 1.4.7 vindt je hier op de eerste pagina: Post any OpenCart 1.4.7 Bugs here!.
OpenCart 1.4.7 is zeer stabiel én veilig, zeker met de tip over het aanpassen van je admin. Neem wel een niet voor de hand liggende naam ;)

Van vertaalfouten ben ik niet op de hoogte, ik ben zeer benieuwd.

Norman in 't Veldt

Global Moderator

Post by Eveline » Mon May 03, 2010 6:50 pm

Mag ik hieruit opmaken dat jij de vertaling gemaakt heb :D Als ik iets zie zal ik het melden ;)

New member

Post by i2Paq » Mon May 03, 2010 7:47 pm

Eveline wrote:Mag ik hieruit opmaken dat jij de vertaling gemaakt heb :D Als ik iets zie zal ik het melden ;)
Yep, dat heb ik ;)

Norman in 't Veldt

Global Moderator

Post by dijkerman » Mon May 03, 2010 10:36 pm

Vertaal foutjes, zijn meer de foutjes als er een woord vertaald moet worden dat deze nog niet vertaald zijn dus zelf even aanpassen is zo gedaan zie bv bij verzenden per gewicht blijft nog Weight staan. en bij vergeten optie verzenkosten aankliken geloof ik ook (verzie 1.4.7 met de laatste versie nl taal

mijn test website is www.hengelsportdeventer.nl dus kijk daar maar eens hulp nodig dan kan ik je wel helpen.
Geen probleem
Maar petje af voor i2Paq als je de vertaling doet je moet er wel de tijd voor vrij maken :o :D .

Hans

Newbie

Post by redjepc » Sat Jun 26, 2010 11:01 am

dijkerman wrote:Vertaal foutjes, zijn meer de foutjes als er een woord vertaald moet worden dat deze nog niet vertaald zijn dus zelf even aanpassen is zo gedaan zie bv bij verzenden per gewicht blijft nog Weight staan. en bij vergeten optie verzenkosten aankliken geloof ik ook (verzie 1.4.7 met de laatste versie nl taal

mijn test website is http://www.hengelsportdeventer.nl dus kijk daar maar eens hulp nodig dan kan ik je wel helpen.
Geen probleem
Maar petje af voor i2Paq als je de vertaling doet je moet er wel de tijd voor vrij maken :o :D .

Hans
duidelijke site man.. O0

Newbie