Post by fhemberg » Mon Mar 23, 2015 4:14 am

Hej. Har ett hundratal artiklar i excel som jag skulle vilja importera i min shop på ett enkelt sätt. Tittat lite på olika extensions men svårt att veta vilken som är bra. Dessutom funderar jag på hur man gör enklast med bilder...?

I framtiden kommer det ju även bli aktuellt att behöva ändra och ta bort många av dessa artiklar. Att ta artikel för artikel blir allt för många timmars arbete.

Har dessutom attribut till alla artiklar, såsom vikt, längd, färg, material, mm. Cirka 10 attribut för varje artikel.

Tar tacksamt emot tips och förslag här.

Kör på Opencart Version 1.5.3.1 (Kan inte uppgradera då min Template inte stödjer det enligt tillverkaren)

Fredrik Hemberg
fredrik@konfac.se

Newbie

Post by Ackis » Mon Mar 30, 2015 1:51 pm

Hej,
Jag använder senaste versionen av Open Cart och köpte en modul av "karapuz".
Den har fungerat väldigt bra.
Jag lägger in all information i excel-filen och sparar om den till en csv-fil sen laddar jag upp allt. Alla bilder har jag redan laddat upp via ftp.
Det tar bara några sekunder att få upp hundratals artiklar i shoppen. Visst är det lite pill med excelfilen men jämfört med att sitta och lägga upp produkterna en och en så går det myyycket fortare ändå.

Jag såg att han/hon gjort en för din version av Open Cart också.
Här är en länk till den.

http://www.opencart.com/index.php?route ... me=karapuz

Han/hon har även länkat så du kan se exempel på excelfiler. Du lägger en länk i excelfilen som talar om var bilden är och vad den heter. Tex (mapp) avgassystem/avgasys1.jpg
När du laddar upp filen sen så kommer där ett ställe där du ska tala om var mappen avgassystem ligger.
Jag gjorde en excelfil med endast 2 artiklar som en test första gången för att se hur det blev.
Hmm... känns som om att det är krångligt att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar i alla fall. :)

New member

Location - Sweden