Post by Dunald » Tue Mar 22, 2011 8:54 pm

Hej!
Har äntligen lyckats att kopiera min påbörjade butik och lägga upp en till likadan på en annan adress. Ska ha olika produkter i dessa. //Ett tips när jag ändå är i farten: undvik stora bokstäver, mellanslag och ÅÄÖ i namn på bilder jag fick göra om och göra rätt innan det funkade att flytta dessa.//

Nu till dagens fråga:
Efter att ha gjort två butiker och att ha aktiverat "skapa ny butik" i admin på en av dessa samt ställt in allt efter konstens alla regler undrar jag hur jag ska göra för att kunna administrera butik 2 genom butik 1´s admin. Gjorde ett provköp i butik 2 men detta kommer inte upp i butik 1´1 admin. Någon som har något tips?

:)

Active Member

Post by incan » Tue Mar 22, 2011 11:37 pm

Hur har du gjort? Om du gör en installation på domän1 och en annan på domän2 så kan du inte administrera båda i en?

Eller har du en installation och har pekat domänen till samma katalog så som man gör när man sätter upp en mulitistore?

Active Member

Post by Dunald » Wed Mar 23, 2011 12:01 am

hej, troligen har jag gjort fel...
Det jag har gjort är att installera på två olika domäner.
Tänkte om det fanns något sätt att knyta ihop dessa.

Hur går man tillväga för att göra om och göra rätt, dvs hur skulle jag gjort för att sätta upp en multistore?

Hur går det med SEO om jag pekar om, finns det inte en risk att google missar min sida då?

Active Member

Post by incan » Wed Mar 23, 2011 12:19 am

Du ska bara ha en installation. Sen ska den andra domänen läsa från samma mapp som du har installationen i. Det är inte samma sak som när du "pekar om" en domän (dvs att en annan sajt visas men det nya domännamnet visas i adressraden i browsern). Har du egen server eller har du installationen på ett webhotell?

Är det korrekt så funkar SEO urls också.

Active Member

Post by Dunald » Wed Mar 23, 2011 1:32 am

Har one.com som webhotell.
Hur får jag den andra domänen att läsa från samma mapp som jag har installationen i?

Active Member

Post by incan » Wed Mar 23, 2011 2:01 am

Det går tyvärr inte att använda mulitstorefunktionen hos one.com. Det som går att göra är att peka domännamnet till den andra domänen så att den butiken visas rakt av. Det innebär att det är samma produkter, samma logo etc.

Om du vill ha olika produkter, layout, logo etc så måste du köra med två seprata butiker.

Active Member

Post by Dunald » Wed Mar 23, 2011 3:28 am

Ok tack, då gjorde jag nog så rätt jag kunde under omständigheterna. Dvs att jag kopierade den färdiga shopen och la upp kopian på annat domän. Att peka om en identisk verkar lite onödigt, blir ju fel med logga och SEO. Har du koll på ett prisvärt webhotell som stöder Multistore?

Active Member

Post by incan » Wed Mar 23, 2011 3:45 am

Tyvärr inte, jag kör numera på en egen server för mina multistore-butiker. Försökte också med one först.

Active Member

Post by 01media » Tue Jun 12, 2012 9:18 pm

Har en egen server, flera domäner som pekar till den. Har konfigurerat OpenCart för multistore (tror det är rätt gjort). Har bara en installation. Men får bara den ena domänen gå till shoppen, inte den andra.

Behöver hjälp att få det fungera. Har ISPConfig (inte cPanell som många andra), kanske nåt som är inte rätt där...

PS: Kommer man att kunna ha helt olika design på alla shoppar eller måste man hålla sig till snarlikt ?

Uppdatering: Har löst problemet. i ISPCinfig ska man ha en site för deafualt store i OpenCart, och i ISPConfig skapar man sen alias för för de andra domäner. Då kommer multi store fungera. Bra att veta för andra, denna info var omöjlig hitta nånstans...

Newbie