Post by Ulf » Fri Sep 16, 2011 4:45 am

Jag har under utvecklingen av vår nya shop Opencart v1.5 kunnat konstatera att denna nya version
är betydligt trögare än tidigare v1.4 versioner.
När jag testat det mesta i ämnet på forumet och inte detta hjälpte speciellt mycket
satte jag upp shopen på fem olika webbhotell.
Detta för att se om någon av dem var bättre anpassade till Opencart v1.5 än de andra.
Två av dem var klart snabbare och de som jag kan rekommendera är Wopsa.se och Arvixe.com.
De andra tre svenska etablerade webbhotellen var tröga samt att på dagtid var väntetiderna extra långa.

Ulf
New member

Post by Rebecka » Tue Sep 20, 2011 11:14 pm

Vad kul att höra! Jag ska byta webbhotell och funderar på att testa Wopsa. Idag har jag Surftown men kommer inte att stanna där pga. för mycket driftstörningar. Jag tänkte välja Binero men nu är du den andra som tipsar om Wopsa och jag såg att de hade ett specialerbjudande. Lika bra att se det som ett tecken att jag ska testa!

Rebecka went over to PrestaShop.

Active Member

Location - Sweden

Post by jaegerstickan » Thu Sep 22, 2011 8:40 pm

Jag tycker Loopia är helt överlägset! Snabba svar, bra kundservice. Inga störningar (knappt). One är också ett helt ok alternativ, ganska slött kanske, men för de pengarna så kan man inte begära så mycket mer.
Har varit lite mailstörningar någon gång bara. Surftown & Binero har jag dålig erfarenhet av däremot. Tråkig kundtjänst & Surftown måste du ha ett speciellt avtal med för att få ringa.. Inte bra.

New member

Post by Rebecka » Sat Sep 24, 2011 1:07 am

Jag har erfarenhet av Loopia också. Bra support. Fast när jag hade Loopia (för ett år sen eller så) så upplevde jag att det var svårt att förstå adminpanelen. Jag förstod inte riktigt hur jag skapade en MySQL-databas eller hur jag hittade de uppgifter jag behövde för att installera exempelvis WordPress manuellt. Jag var mer novis då än nu dock.

Är väl medveten om att de då som nu erbjöd "one click" installation men standardtemat var inte på svenska i deras installation, bara WordPress. Sen ville jag lära mig och ha möjlighet att lägga upp WordPress manuellt. Jag ogillar "one click" installationer och har inte nyttjat det på Surftown heller. Kanske något för ovilliga amatörer, men inte för en glad amatör som jag.

Surftown har också bra support och lika snabba som Loopia på att svara. De har alltid hjälpt mig att lösa problem innan de har avslutat mitt ärende. Så på det sättet gillar jag Surftown. Jag gillar även deras hjälpartiklar under support. Löst många problem genom dessa guider utan att behöva kontakta support.

Det enda som jag ogillar med Surftown är adminpanelen (inte kontrollpanelen) för om jag växlar mellan vissa delar så måste jag logga in på nytt om jag backar (löste det här genom att trycka på varje avdelning i nytt fönster). Ska jag sen växla från adminpanelen till support för att skapa ett supportärende så måste jag logga in igen. Jag tycker det bör räcka med att jag loggar in EN gång på sidan, sen kan jag klicka mig runt och först loggas ut när jag själv aktivt gör det. Fick aldrig klart för mig varför det var så, orkade inte riktigt förklara det för support som vart lite förvirrade av vad jag menade (var det bara så för mig?).

Däremot lämnar jag Surftown av en annan anledning; upprepade driftstörningar! Jag har inte orimliga krav, självklart kan driftstörningar förekomma och till skillnad från många andra kunder blev jag inte upprörd när Surftown låg nere vid en översvämning i Danmark (där deras servrar höll till). Å andra sidan förstår jag de som driver ett förtag, en webbutik eller annat som måste fungera/vara tillgänligt 24/7 och inte oåtkomlig mer än några timmar. Webbmailen förstår jag inte varför någon använder. Finns ingen webbmail (hos Surftown eller någon annanstans) som är bättre än Gmail. När jag skapar e-postadresser som namn@mindomän.se så vidarebefordrar jag alla mail till min Gmail.

Jag upplevde dock driftstörningar från och till (både före och efter översvämningen). Känns inte bra när jag startar min webbutik att webbutiken titt som tätt inte kan nås eller att sidan bara lägger av mitt i en beställning. Blir alltid lika sur när jag sitter i FTP eller redigeraren och bli avbruten för driftstörningar.

Binero har jag ingen personlig erfarenhet av. Men hört mycket gott om dem. Med tanke på allt de erbjuder och alla nöjda kunder, så anser jag att de är mycket prisvärda. Loopia är i dyraste lagret för mig (provade Loopia när de hade julerbjudande för 10 kr/mån).
Last edited by Rebecka on Sat Sep 24, 2011 1:18 am, edited 1 time in total.

Active Member

Location - Sweden

Post by Rebecka » Sat Sep 24, 2011 1:18 am

Kan du ringa One.com?

Jag nyttjar aldrig telefonsupport. Därför bryr mig inte heller om webbhotellet erbjuder det eller inte. Har aldrig och kommer aldrig att använda det (eller en ska aldrig säga aldrig...). Men för mig är det e-postsupport som gäller.

One.com gillar jag inte trots att jag knappt har erfarenhet av dem. Jag bestämde mig ganska tidigt efter tecknat webbhotell att jag inte ville stanna hos dem. Jag som tidigare har jobbat uteslutande med WordPress blev även varnad för One.com och det finns även en stor varningstråd på WordPress supportforum om att One.com + WordPress kan skapa problem. Så jag rekommenderar absolut ingen One.com trots att de är billiga. Förr i tiden ska de tydligen har varit bättre. Läste även att de skulle ha missbrukat något som .se registrerar.

Surftown har ett startpaket för 36,25 kr/mån (bortsett från att de erbjuder 10 kr/mån för Advanced första året) som kan vara intressant för de som bara vill ha en simpel sida. Ska köra på Wopsa nu är planen, och de har också ett intressant baskonto för 50 kr/mån (också bortsett från att de erbjuder 15 kr/mån för PRO-konto första året).
Last edited by Rebecka on Thu Sep 29, 2011 3:07 pm, edited 1 time in total.

Active Member

Location - Sweden

Post by incan » Sat Sep 24, 2011 3:17 am

Håller inte riktigt med om kritiken mot one.com. Hamnar man på en av deras bra servrar så är de kanon. De har bättrat sig mycket den senaste tiden.

/I

Active Member

Post by Rebecka » Sat Sep 24, 2011 8:39 am

incan wrote:Hamnar man på en av deras bra servrar så är de kanon.
Jag brukar inte rekommendera någon att köpa grisen i säcken.

Active Member

Location - Sweden

Post by Ulf » Sat Sep 24, 2011 3:18 pm

Mitt råd till dig som skall starta upp eller byta till någon av OC 1.5 versionerna är att göra en nyinstallation på ditt webbhotell och jämföra hastigheten med demo versionen länk: http://demo.opencart.com/
Skulle hastigheten under dagtid vara den samma som på http://demo.opencart.com/ då har du valt ett webbhotell som är anpassat för Opencart v1.5.

Ulf
New member

Post by Brainstorm » Sun Sep 25, 2011 5:07 am

Vi körde med one.com innan (ett år sedan) och måste säga att du får mycket för pengarna!
Vi hade ingen driftstörning eller ner-tid att gnälla på.
Vi hade/har ungefär 50-60 ordrar/dag och ingen har gnällt på hastigheten på one.com
Skulle jag råda någon så skulle det vara one.com och vi har nog legat på bra servrar.
Rådet är att betala lite mer hos one.com / månad så kommer du säkert på bättre servrar!

Idag kör vi egen server och det är att föredra om du kan få 100mb lina.

New member

Post by Rebecka » Sun Sep 25, 2011 8:49 am

Ulf, jag ska göra en ny installation med v1.5 så fort jag har bytt webbhotell. :)

Brainstorm, jag har hört de som har varit nöjda med One.com också, men för att se till det stora hela verkar långt ifrån alla nöjda. Jag vet inte hur det är med OpenCart men när det gäller WordPress ska folk ha upplevt problem med One.com liksom deras "fri trafik" ska ha gjort att sidan bara stänger ner utan förvarning. Det är inte personliga åsikter utan den uppfattningen jag har fått av majoriteten. Men även de som inte rekommenderar One.com har påstått att om en har tur att ligga på en av deras bra servrar så fungerar det bra. Det är ju dock svårt att veta i förväg. Att det går att lösa med ett dyrare paket är ju fullt möjligt.

Active Member

Location - Sweden

Post by Ulf » Sun Sep 25, 2011 3:43 pm

Rebecka, när du installerat v1.5.1.2 så jämför din webbshops laddningstid med http://demo.opencart.com/
En bra sida att jämföra tiderna på är: http://www.webpagetest.org/

Ulf
New member

Post by Brainstorm » Sun Sep 25, 2011 8:20 pm

Hej Ulf
De som klagar på one.com är oftast de som tror att One ska lösa alla deras problem och sätta upp databasen osv. Att one är väldigt billiga tror jag också spelar in och sen att du måste göra/kunna allt i alla fall står ingenstans. De som däremot har lite koll har aldrig problem med one.

Vi betala bara mellanprisläget och visst låg den nere ibland men det gör min kompis också, fastän han kör egen server hos ipeer.

New member

Post by Ontrial » Mon Sep 26, 2011 3:20 am

levonline.com är ett mkt bra val, jag har varit där sedan 2000 och de har olika alternativ - inte det billigaste på marknaden men du får vad du betalar för stämmer verkligen här.

New member

Post by Gefagahaga » Tue Feb 21, 2012 7:16 pm

Ber om ursäkt för att jag bumpar en gammal tråd men Ulf, vilken valde du till slut?

Shopen jag håller på att bygga är otroligt långsam, även i standardkonfiguration, så jag tror att Loopia inte är de bästa för OC.
Wopsa ser ju lovande ut men jag vet inte hur det funkar med SSL hos dem.

Newbie

Post by graded » Mon Mar 26, 2012 8:53 pm

Hej alla.
Vi har idag en Opencart hos loopia, det fungerar så otroligt dåligt och har pratat med dom av och till under 1 månad utan att få något vettigt av det.

Det ger oss ett stort ekonomiskt bortfall då sidan till och med är onåbar från stund till stund!

Ska nu byta, vart kör ni? Och fungerar det bra? Skicka gärna med en ref länk så man kan testa.

Har kollat på wopsa som rekomenderades men med servrar i USA och ingen F-Skatt tror jag att jag avstår.

New member

Post by e-Hifi » Tue Mar 27, 2012 4:25 am

@graded:
Vi har också vår OC butik hos Loopia och vi upplever precis samma problem, prestandan är oftast väldigt dålig, framförallt dagtid. Många tillfällen går sidan inte att nå alls. Jag har påtalat detta och haft en diskussion med dem under minst 5 månader (japp, 5 månader) utan att vi kommit fram till vad det beror på och om det kommer att bli bättre. Jag får hela tiden undvikande svar och uppmaningen att vänta en tid då deras tekniker jobbar med problemet. Jag börjar nu tröttna men ska man byta leverantör så vill jag vara säker på att den nya verkligen kommer vara bättre.

Alla ni här på forumet, vilka leverantörer kan ni rekommendera?

New member

Post by graded » Sat Mar 31, 2012 9:10 pm

e-Hifi wrote:@graded:
Vi har också vår OC butik hos Loopia och vi upplever precis samma problem, prestandan är oftast väldigt dålig, framförallt dagtid. Många tillfällen går sidan inte att nå alls. Jag har påtalat detta och haft en diskussion med dem under minst 5 månader (japp, 5 månader) utan att vi kommit fram till vad det beror på och om det kommer att bli bättre. Jag får hela tiden undvikande svar och uppmaningen att vänta en tid då deras tekniker jobbar med problemet. Jag börjar nu tröttna men ska man byta leverantör så vill jag vara säker på att den nya verkligen kommer vara bättre.

Alla ni här på forumet, vilka leverantörer kan ni rekommendera?
Kan ta tillbaka det jag skrev om wopsa. Vid lite efterforskning och inte bara läsa gamla forum så står numer servrarna i cygrids datahall i Malmö.

Har flyttat 2 av mina dit under veckan och nu fungerar allt toppen! Inte lika snygg frontend som loopia, men snabbt och support som man faktiskt kan prata med!

Loopia skulle jag inte rekommendera till min värsta fiende! :-[

New member