Post by greycat » Thu Dec 29, 2011 10:28 pm

Hej alla!

Jag har några frågor jag hoppas ni kan hjälpa mig att svara på.

Har nu suttit ett tag med en webbshop jag tänkte publicera inom kort. Det mesta har jag fått på plats men det är en det frågetecken som jag inte kan reda ut.

1. Kan man ta bort den första delen under "Beräkna fraktkostnader och avgifter" där man måste ange "Land, Län, Postnr" och bara visa fraktalternativen?

2. som ett betalningsalternativ tänkte jag använda postförskott. Hur har ni löst det? Jag har letat på forumet men har inte funnit något bra svar. Jag vet att det finns en betalningsmodul som är översatt till Postförskott men var anger jag postförskottsbeloppet och hur får jag med det som en post på fakturan/kvittot?

3. Kan man på något sätt lösa så det går att visa rabattkod direkt i kassan?

PS. Glömde skriva att jag använder 1.5.1.3

Tycker i det stora hela att OpenCart verkar schysst men tyvärr borde kundvagnen och kassan visareutvecklas lite för att fungera i flera länder. En "One Page Checkout" hade också varit fint. Jag har sett att de finns men de verkar inte fungera riktigt tillfredsställande ännu. Kanske kommer vad tiden lider.

Ha det gött!

Newbie

Post by e-Hifi » Fri Dec 30, 2011 1:17 am

Hej!
Postförskott är detsamma som Cash on demand eller kort och gott cod, och finns som standard i OC, du behöver bara översätta den till svenska om du inte redan har gjort det. Det finns bra svenska språkfiler att köpa billigt om du inte har.
För att få till en postförskottsavgift så skulle du kunna använda denna: http://www.opencart.com/index.php?route ... order=DESC. Med denna ska du kunna välja en avgift för en eller flera betalalternativ, och det kommer också bli en extra rad för betalningsavgiften i kassan och orderbekräftelsen. Har inte själv provat den än, men kommer skaffa inom kort.
Ang. rabattkupong i kassan så tror jag det finns moduler för detta, sök på coupons in checkout eller liknande.
Ett annat tips är att titta på webutvecklarnas "simplified checkout". Det är idag en 2-stegs kassa, men de har redan lagt upp en alfaversion på deras onepage kassa som jag håller på att testa just nu och den verkar lovande. Där finns redan rabattkupong i kassan och även presentkort kommer läggas till. Detta är inte en färdig produkt än, men jag misstänker att den ganska snart är redo för släpp. Du hittar den här: http://www.opencart.com/index.php?route ... order=DESC

New member

Post by greycat » Fri Dec 30, 2011 1:54 am

Tack för snabbt svar!

Intressanta tips. 2-stegskassan var riktigt schysst. En kassa i två steg tycker jag är helt okej. Något dyr kan jag tycka. Även modulen för postförskottsavgiften verkade bra. Det enda är att det kommer att medföra mängder med arbete för att anpassa modulerna till mitt tema...

Vet någon om dessa fungerar med Payson som kommer vara mitt andra betalalternativ.

Newbie

Post by greycat » Fri Dec 30, 2011 3:26 am

Lite information.

Jag köpte modulen för "Multiple Payment Fee" och måste meddela att den fungerade perfekt till postförskott med 1.5.1.3.

En sak att tänka på när ni laddar upp filerna är att dessa bara hamnar i den engelska språkmappen både i admin och catalog. Dessa måste kopieras över till er översättning. Som standard visar modulen texten "Payment Fee" i kassan och vill ni översätta denna text måste ni använda er av HTML-tecken för åäö (å = å, ä = ä och ö = ö) för annars visas inte sista steget i kassan.

Newbie

Post by e-Hifi » Fri Dec 30, 2011 5:09 am

Perfekt, då vet vi att den funkar till bl.a postförskott, kommer skaffa den omgående.
Japp, kassamodulen kostar en slant, men då det krävs mycket arbete för att få till en sådan och med tanke på att kassan är en så väsentlig del av en webshop så tycker jag nog det är peanuts i sammanhanget. Och tänk på att om du köper 2-stegs kassan idag så kommer du kunna ladda ner även 1-sideskassan när den är klar. En alfaversion på den kan du redan nu ladda ner om du köper 2-stegskassan.

New member

Post by greycat » Fri Dec 30, 2011 6:53 am

Jag köpte 2-stegs kassan också. Det känns som ett måste för att få en smidig och mer professionell kassa. Visste inte att en uppgradering till 1-sideskassan ingick, det var positivt.

Nu hoppas jag på att det går att stänga av fraktberäkningen i kundvagnen men fortfarande ha den kvar i kassan. Det återstår att se. Så nattens utmaning blir att installera och designanpassa den till mitt tema :)

Newbie