Hej
Har ett stort problem med varukorg och utcheckning! Vill kunna visa delsumma inklusive moms eftersom jag har inställt min webshop på att visa priser inklusive moms på produktsidorna. Ska bara sälja till privatkunder så detta är ett måste enligt svensk lag. I varukorgen visas tillagda produkter inklusive moms men delsumman visas exklusive! Kan man ändra i någon kontroll fil hur uträckningen av delsumman görs? Skulle heslt vilja ha delsumma ink. moms och sedan frakt ink. moms, därefter totalsumma visad med moms men med en specificering av hur mycket moms som lagts på totalt. Detta är ju det allra vanligaste sättet i svenska webshoppar åtminstone så det borde ju gå att åstadkomma utan alltför mycket problem i OC!? Någon snälla som har kunskaper i programmering och OC i stort???
/Martin
Bra att få svar! Tack! Misstänkte detta! Då är det nog säkrast för mig och andra svenska/skandinaviska webshop intressenter att börja titta på andra lösningar! Konstigt att så få har reagerat på detta förut?
Inte roligt att upptäcka detta när man redan köpt ett antal tillägg redan som har att göra med betalningssystemet!
Tom Loopia som är en stor webhotells leverantör har Opencart som standardlösning, om än bara 1..4.9.5. Har testat att installera en grundversion av deras one-click OC som de dessutom har grundkonfigurerat för svensk handel. Upptäckte då att problemen är de samma där om än värre. Vet inte om man ska skratta eller gråta!
PS. Det borde ju vara en utmaning för någon svensk/skandinavisk utvecklare med ambition att ta lite marknadsandelar på tilläggsmarknaden till OC att anpassa en lösning för detta. I alla fall så att det fungerar för standard betalmoduler som fakturabetalning via egen faktura och paypal tex.
/Martin
Inte roligt att upptäcka detta när man redan köpt ett antal tillägg redan som har att göra med betalningssystemet!

Tom Loopia som är en stor webhotells leverantör har Opencart som standardlösning, om än bara 1..4.9.5. Har testat att installera en grundversion av deras one-click OC som de dessutom har grundkonfigurerat för svensk handel. Upptäckte då att problemen är de samma där om än värre. Vet inte om man ska skratta eller gråta!
PS. Det borde ju vara en utmaning för någon svensk/skandinavisk utvecklare med ambition att ta lite marknadsandelar på tilläggsmarknaden till OC att anpassa en lösning för detta. I alla fall så att det fungerar för standard betalmoduler som fakturabetalning via egen faktura och paypal tex.
/Martin
Det här är inget stort problem. Det finns inga anvisningar om hur det ska utformas. Så länge priserna visas inkl moms i butiken och totalsumman visas inkl moms ska allt vara okej.
För säkerhets skull ställde jag frågan till kommunens rådgivare:
FRÅGA:
Hej!
Jag undrar om det finns regler och anvisningar om hur man visar priser i en webbshop gentemot konsumenter.
Priserna för varje produkt visas inklusive moms. Priserna i varukorgen visas också inkl moms.
I kassan i sista steget där köpet summeras, spelar det någon roll om priset visas på det här sättet:
1. Delsumma: 100 kr varav moms 20 kr Totalsumma: 100 kr
eller
2. Delsumma: 80 kr Moms: 20 kr Totalsumma: 100 kr.
Tacksam för svar!
/I
SVAR:
Hej
Jag har kontaktat jurist på Konsumentverket som arbetar med prisinformationslagen, de menar att det är helt ok att redovisa moms på båda sätten, det spelar ingen roll så länge priset redovisas inklusive moms mot konsumenten.
Det är ok i konsumenthänseende att redovisa på båda sätten. Inget alternativ är mer riktigt än det andra.
Jag har ingen ytterligare information i frågan.
Med vänlig hälsning
Konsument Uppsala
xxxx xxxsson (döljer namnet)
konsumentrådgivare
För säkerhets skull ställde jag frågan till kommunens rådgivare:
FRÅGA:
Hej!
Jag undrar om det finns regler och anvisningar om hur man visar priser i en webbshop gentemot konsumenter.
Priserna för varje produkt visas inklusive moms. Priserna i varukorgen visas också inkl moms.
I kassan i sista steget där köpet summeras, spelar det någon roll om priset visas på det här sättet:
1. Delsumma: 100 kr varav moms 20 kr Totalsumma: 100 kr
eller
2. Delsumma: 80 kr Moms: 20 kr Totalsumma: 100 kr.
Tacksam för svar!
/I
SVAR:
Hej
Jag har kontaktat jurist på Konsumentverket som arbetar med prisinformationslagen, de menar att det är helt ok att redovisa moms på båda sätten, det spelar ingen roll så länge priset redovisas inklusive moms mot konsumenten.
Det är ok i konsumenthänseende att redovisa på båda sätten. Inget alternativ är mer riktigt än det andra.
Jag har ingen ytterligare information i frågan.
Med vänlig hälsning
Konsument Uppsala
xxxx xxxsson (döljer namnet)
konsumentrådgivare