Post by jaegerstickan » Tue Dec 06, 2011 11:16 pm

Hej på er,

Hur kan jag sälja presentkort i butiken? Jag skulle vilja ha det som en egen produkt och att kunden kan skriva in en summa som sedan gäller i kassan.. Någon som har tips?

Tacksam för svar!

New member

Post by incan » Thu Dec 08, 2011 5:21 am

Hmm....
Antingen så gör du en "produkt" där du lägger in en länk till presentkorts-sidan i produktbeskrivningen och sätter lagerantal 0 (och att man inte kan köpa produkter som har 0 i lagerantal, eller så skapar du en produkt som kunden köper och sen gör du ett presentkort manuellt i admin-delen. Därefter skickar du presentkortsnummer till kunden (eller till den som ska få det, gör en textruta där kunden kan skriva in mailadressen till den som är den lyckliga mottagaren).

Kanske finns fler bra sätt, bara spånade lite nu :)

/I

Active Member

Post by jaegerstickan » Thu Dec 08, 2011 5:51 pm

MM ja kanske skulle kunna fungera. Det med att skapa korten och så är ju inga problem, det är mer hur kunden ska betala. Dvs välja valfri summa och så ska ju den gärna funka i kassan, typ att de kan skriva in en summa. Man skulle kunna ha vissa summor som de kan välja mellan iofs.
Ska fundera lite till!

New member

Post by incan » Thu Dec 08, 2011 8:11 pm

Eller lägg upp länken till presentkorts-funktionen i top-listen?

Active Member

Post by jaegerstickan » Thu Dec 08, 2011 8:20 pm

Ja, men, det är lite märkligt för den finns inte med i temat. De andra ser ut såhär:

<li><a href="<?php echo $contact; ?>"><?php echo $text_contact; ?></a></li>
</ul>

antar att contact ska ändras typ till giftcard el liknande. Vet du?

New member

Post by Ontrial » Fri Dec 09, 2011 4:11 am

Notera att vid försäljning av presentkort utgår INGEN MOMS vid försäljningen om inte presentkortet är specificerat, t.ex. Högtryckstvätten Bedrup 1000 kr. Vad som uppstår vid försäljning av ett presentkort med t.ex. bara värdet 1000 kr så uppstår en skuld till kunden och din kassa/konto debiteras och konto Ännu ej inlösta presentkort (skuld till kund) krediteras. Det är först när presentkortet används som betalmedel som försäljningen tas upp som en intäkt. Kom också ihåg att i bokföringen ta bort denna skuld från kontot. Det här med presentkortshantering kan vara marigt och ärligt talat är det inte många som fattar detta eller sköter detta korrekt enligt bokföringslagen. Kom ihåg att inte ha moms på presentkortet i shopen om det är ett generellt presentkort. Annars kommer du att pröjsa utgående moms två gånger... dels vid försäljning av presentkortet och sedan vid köpet av varor. ;) Och gör skattemyndigheten en revision av din bokföring kommer du få pekpinnar och en och annan dask på rumpan eller ännu värre....

New member

Post by incan » Sat Dec 10, 2011 4:02 am

Bokföringsfrågor ska man alltid kontrollera med en säker källa (jag rekommenderar utbildad ekonom, revisor, BFN, skatteverket). Vad gäller presentkort och moms kan det också vara så att det är skillnad på om presentkortet avser en specifik vara eller är ett generellt som kan användas som betalning för olika varor.

Vilken fil försöker du ändra?

/catalog/view/theme/default/template/common/header.php är det som gäller.
Snabbfix (utan att det ingår i översättningsfunktionen), ersätt de 5 sista raderna med:

Code: Select all

<?php } ?>   <li><a href="index.php?route=checkout/voucher"><span>PRESENTKORT</span></a></li>
  </ul>
</div>
<?php } ?>
<div id="notification"></div>

Active Member

Post by Ontrial » Tue Dec 13, 2011 6:42 am

incan wrote:Bokföringsfrågor ska man alltid kontrollera med en säker källa (jag rekommenderar utbildad ekonom, revisor, BFN, skatteverket). Vad gäller presentkort och moms kan det också vara så att det är skillnad på om presentkortet avser en specifik vara eller är ett generellt som kan användas som betalning för olika varor.
Ontrial wrote:Notera att vid försäljning av presentkort utgår INGEN MOMS vid försäljningen om inte presentkortet är specificerat, t.ex. Högtryckstvätten Bedrup 1000 kr.
Uttryckte jag mig kanske oklart? Meningsuppbyggnaden kanske var för avancerad.
  • Presentkort utan moms - generell. Moms tas upp vid försäljning eller när presentkortet går ut. Räknas som skuld initialt.
    Presentkort med moms - specificerad. Räknas som försäljning.
Vad gäller presentkort så är det så som jag säger, enligt gällande riktlinjer.
Anledningen till att jag tog upp det var att det har visat sig att de flesta av företagen (oftast enskilda firmor/handelsbolag) INTE hanterar presentkort på ett korrekt sätt. D.v.s. det jag tog upp i mitt inlägg, att det inte utgår någon moms vid försäljningen om INTE presentkortet är specificerat. Det är också så att om presentkortet är genrell så uppstår en skuld till kunden som köpte presentkortet och skall bokföras (kredit) i kontoklass 2. Du skall också hålla koll på giltighetstiden. Med andra ord om du har giltighetstiden ett år och det datumet har passerat då skall du ta upp presentkortet som en försäljning. Gör du inte det blir det bokföringsbrott och kan innebära påföljd från skattemyndigheten. Men så är det väl också så att det är många "hobbyförsäljare" som skaffar webshop och dessutom inte tar upp de inkomster de har i deklarationen (vilket man är skyldig att göra)...

New member