Post by e-Hifi » Tue Nov 08, 2011 8:05 am

Hur ser det ut med möjligheten att visa produktpriser och fraktavgifter i kassan inklusive moms och sedan en rad som visar "varav moms: xxxx"? Har någon hittat en lösning på detta? Varje gång någon har tagit upp ämnet i det engelska forumet så kommer mothuggen direkt av någon märklig anledning. Olika länder har olika sätt att göra saker på, att det ska vara så svårt att acceptera?
Jag har sett att det finns någon mod som postats i det holländska forumet, men som bara funkar till OC 1.4xx, ingen som har lyckats göra om den till OC 1.5.1.3?

New member

Post by e-Hifi » Fri Nov 18, 2011 4:41 am

Bumb...ingen som har någon lösning eller kan peka på någon tråd jag kanske har missat?
Incan?

/Magnus

New member

Post by Steelace » Fri Nov 25, 2011 9:49 pm

Mycket bra frågeställning! Det här skulle jag också vilja veta eller rättare sagt måste veta hur man ändrar om man inte ska byta system! Det vore ju synd eftersom Opencart är lätt att jobba i för övrigt! Jag vill visa delsumma inlusive moms, sedan totalsumma visad med varav moms 25% (xxx summa). Så fungerar ju nästan varenda webshop i Sverige så det måste ju gå att lösa på ett enkelt sätt? I vilken fil konfigureras delsumme uträkningen och går det att ändra den uträkningen utan att det strular till efterföljande moms och totaluträkning? Det borde vara model/total/subtotal.php? Hoppas någon kan svara på hur man åstadkommer detta!

Newbie

Post by incan » Sat Nov 26, 2011 6:47 pm

Det är ett omfattande arbete och kräver ändringar i många filer, inte bara model/total/subtotal.php.
Därtill ska alla betalsätten fungera tillsammans med det "nya".

Active Member

Post by Steelace » Sat Nov 26, 2011 7:45 pm

Konstigt att inget programmerarsnille gett sig på att lösa detta!? Tror att många svenska/skandinaviska användare funderar på andra webshops lösningar när det här dilemmat blir uppenbart för dem!? Tråkigt att man inte har byggt in möjligheten att välja moms eller inte moms till i alla fall standard alternativen i OC. Som det visas nu i varukorg och kassa så kan man ju undra om webshops innehavaren har alla hästar hemma? Många verkar vara mer intresserade av att inplementera flyggande banners och uppdykande "tomtar" än att de grundläggande betalnings och frakt alternativen/systemen ska redovisas och visas korrekt! Jag själv som kund blir ofta irriterad över just bristerna i utcheckning och kassa i många webshopar. Då handlar man hellre från webshopar som koncentrerar sig på användarvänlighet för kunden och där inga oklarheter vid köp finns. OC är ju självklart ett mycket bra och billigt alternativt för mindre verksamheter men jag får en känska ibalnd av att det finns för många kockar som arbetar med samma "soppa".

Newbie

Post by e-Hifi » Sun Nov 27, 2011 5:17 am

Jag har bestämt för mig att jag läste någonstans bland alla forumtrådar att någon hade pratat direkt med Daniel om detta med moms och huruvida delsummor och fraktpriser ska visas med eller utan moms, och då lät det som att Daniel kunde tänka sig att bygga in detta som ett val i standardinstallationen av OC. Någon annan som känner igen detta och vad hände?

Incan: jag kan mycket väl tänka mig att en sådan förändring vi pratar om här ang momsen skulle kräva en hel del arbete för att inga andra delar i nuvarande och framtida versioner skulle pajja, men det borde väl gå att fuska lite genom att helt enkelt göra en liten omräkning av delsummorna i kassan så beloppet där visas med moms. Internt i systemet så hanteras fortfarande då momsen precis som innan men kunden ser beloppen med moms. Skulle inte det funka som en nödlösning?

New member

Post by Steelace » Sun Nov 27, 2011 2:06 pm

Exakt vad jag tänkte! Jag själv är bara intresserad av att få det att fungera i min nuvarande shop och har inga planer på att uppdatera OC version inom närmaste. Jag är ingen programmerare men har jag fel när jag tänker att delsumma (sub total) räknas ut i någon fil där resultatet av uträkningen deklarerar en variabel som sedan används globalt i programmet? Då borde det ju vara barnsligt enkelt att ändra denna uträkning om man vet var man hittar den? Jag vill alltid ha delsumma med moms inräknad och behöver aldrig byta fram och tillbaka! Det låter ju bra att Daniel Kerr har förstått att detta med slututräkningen/uppställningen skiljer i olika länder och är beredd att implementera konfigurerbara alternativ i administrationen. Hoppas det sker snart!

/Martin
checkout_display.jpg

checkout_display.jpg (56.11 KiB) Viewed 2480 times

Newbie

Active Member