Post by Rebecka » Sat Oct 08, 2011 4:17 am

Eftersom jag fortfarande inte har fått klart för mig vilken mapp som är rooten till min hemsida (hur svårt ska det vara?) så tänkte jag passa på att fråga en sak. Jag har alltså tidigare installerat OC på mitt andra webbhotell under en annan domän för utforska OC.

Till att börja med har jag utgått ifrån den här guiden men när jag kommer till steg 2 så får jag fel status på "Register Globals". Som ni ser på bifogad bild får den röd istället för grön markering (det står "On" under "Current Settings" som enligt guiden ska vara "Off"). Någon som vet vad det här kan bero på? Trots fel status slutförde jag installationen och jag märkte inte av något. Men det kan ju vara bra att inför min slutliga installation på rätt webbhotell och domän, att jag gör allt rätt.

Jag gör alltså precis som det står i guiden MEN jag hittade inte cache/ som jag enligt steg 3 (i guiden) skulle ändra värde till 755, precis som jag gjorde för följande:
image/cache/
image/data/
system/cahe/
system/logs/
download/
config.php
admin/config.php

cache/ hittade jag dock inte. Ska den finnas med? Är det en huvudmapp, en fil eller vad? Något annan avvikelse från guiden har jag inte gjort. Så om det inte är det som är svaret så vette sjutton.

Attachments

opencartstep2.png

opencartstep2.png (22.89 KiB) Viewed 2005 times

Rebecka went over to PrestaShop.

Active Member

Location - Sweden

Post by Brainstorm » Sat Oct 08, 2011 5:10 am

Väldigt många frågor!
Be någon här sätta upp din site.
Säkert många som har tid och kostar säkert inte mycket.
Det tar ca 1 timme att installera allt,
Importera/exportera dina önskemål tar ca 1 timme.
Lite check med betalning, fraktsätt osv. ca 1-2 timmar.

New member

Post by Rebecka » Sat Oct 08, 2011 7:03 pm

Många frågor? Jag ställer många på forumet men här var det bara en fråga. ;D

Det handlar inte om pengar utan jag vill lära mig.
Om jag betalar någon att göra allt åt mig så lär jag mig inget.
Jag vill göra (nästan) allt själv, även om det innebär mer tid och tålamod.

Designmall köper jag eftersom intresset inte är lika stort att lära mig bygga en designmall.
Dessutom handlar det om en så liten summa att köpa en färdig att det känns meningslöst.
Själva OC (installera och administrera) vill/måste jag klara själv eftersom jag ska sköta butiken helt själv.
Jag vill inte vara beroende av någon så fort en ny version finns, så fort jag ska ändra fraktvillkor eller vad som.

I det här fallet är det bara fel status i steg 2 av installationen.
Som jag skrev märkte jag inte av något fel med OC trots att jag slutförde installationen, men det känns samtidigt fel att göra på det sättet.
Så om någon vet var /cache finns eller är (eller om guiden på något sätt har missat något) så får ni gärna meddela mig så jag kan göra rätt. :)

Uppdatering: Fick svar på engelska forumet. /cache ligger alltså i /system/cache, ska se om det blir rätt status nu.

Active Member

Location - Sweden

Post by angelicashop.se » Sun Oct 09, 2011 12:04 am

Jag ska försöka uppgradera min opencart från 1.4.9.5 till den senaste. Men jag förstår verkligen inte hur man gör. Jag är inte duktig på engelska eller programmering och därför blir allting mycket svårare.

Jag vill inte heller ge ut jobbet till någon annan, eftersom jag vill lära mig själv. precis som du säger - vad gör man när nästa uppgradering kommer? Jag vill klara mig själv och inte vara beroende av någon.

Men skulle bli mycket lättare om den här guiden fanns på svenska? är det någon som vet om den finns eller kan göra om den så de som inte kan engelska förstår? HJÄLP!

New member

Post by Rebecka » Wed Oct 12, 2011 8:20 pm

Everything is green! Problem solved. Case closed.

Active Member

Location - Sweden

Post by Rebecka » Wed Oct 12, 2011 8:28 pm

angelicashop.se wrote:Jag ska försöka uppgradera min opencart från 1.4.9.5 till den senaste. Men jag förstår verkligen inte hur man gör. Jag är inte duktig på engelska eller programmering och därför blir allting mycket svårare.
Starta en ny tråd om hur du uppgraderar från v1.4.9.5 till v1.5. Chansen är större att du får svar i den tråden än i den här, som handlar om fel status vid installationen. Jag gjorde alltså ingen uppgradering.
angelicashop.se wrote:Men skulle bli mycket lättare om den här guiden fanns på svenska? är det någon som vet om den finns eller kan göra om den så de som inte kan engelska förstår? HJÄLP!
Världen blir större om du lär dig engelska. Men fråga på forumet eller använd Google Translator om du hittar en guide på engelska.

Active Member

Location - Sweden

Post by Rebecka » Fri Oct 14, 2011 1:24 am

Upplysning till Surftown kunder!

Jag skrev att jag lyckades installera OC utan fel status i steg 2. När jag skrev det hade jag dock installerat OC hos Wopsa. Problemet uppenbarade sig bara hos Surftown.

Mailade tillslut Surftown support och löste problemet genom följande guide:
https://surftown.se/support/hur-staller ... terglobals

Med andra ord installerade jag OC rätt och det står således helt rätt i guiden. Däremot måste ovanstående guide följas om du ska installera OC hos Surftown.

Active Member

Location - Sweden