Post by jaegerstickan » Wed Jul 20, 2011 9:53 pm

Hej,

Någon som vet hur jag importerar excelfiler med mina produkter, samt var jag installerar modulen och vad den heter? Hittar inte när jag söker i extensions.
Tacksam för svar,

New member

Post by Divent » Fri Jul 22, 2011 7:57 pm

Kolla den här:
http://www.opencart.com/index.php?route ... order=DESC

Installationsinstruktioner finns i readme-textfilen som följer med.

Jag använder inte själv denna men verkar lösa det du efterfrågar.
Ett tips är att exportera dina produkter till en Excel-fil, vilket denna extension också kan göra.
Kolla därefter hur den exporterade Excel-filen är uppbyggd, anpassa din egen fil till denna och importera.

Lycka till!

Image
Yep... Didn't save this time either...

Newbie

Location - Sweden

Post by incan » Fri Jul 22, 2011 9:14 pm

Den som nämns av Divent är bra.

Ett tips är att installera vqmod så går intallationen lättare. Allt står i read me-filen.

Först exporterar du innehållet i butiken, därefter lägger du till den nya informationen i filen. Slutligen importerar du filen igen.

Tänk på att den bara kan hantera ett språk, dvs det går bara att importera data för titel och beskrivning på svenska om du har svenska som förvalt språk.

Active Member

Post by jaegerstickan » Wed Jul 27, 2011 4:51 pm

Tack så mycket för hjälpen,

Installerade både vq och import/export. Jag har exporterat en fil också, men den exporterar bara kategorierna. Har provat att importera kategorier och det fungerar klockrent. Bara det att jag gör nog fel när jag skriver sorteringen, för alla hamnar som "huvudkategori". (inga under kategorier) Jag har tre led i kategorierna. Men jag gjorde det för hand, men det kan dock vara bra att veta till nästa gång.

Någon som vet hur jag gör med produkterna? Kan jag använda kategorifilen som jag exporterat? Fast då döpa den till products.xls kanske?

Tacksam för svar!

Ps, en annan fråga nu när jag ändå håller på som ni kanske också vet? Kan man ta bort "powered by opencart" längst ner på sidan?

New member

Post by incan » Thu Jul 28, 2011 3:42 pm

Längst ner till vänster i excel-dokumentet så finns det olika flikar. En heter "Products".

Active Member

Post by jaegerstickan » Thu Jul 28, 2011 3:45 pm

TACK!!

Kanske ska skaffa glasögon....

New member

Post by incan » Thu Jul 28, 2011 3:58 pm

:)

För att ta bort texten, din andra fråga:
Den finns i mappen catalog - view - theme - default - template - common - footer.tpl

Active Member

Post by jaegerstickan » Thu Jul 28, 2011 9:21 pm

Tackar!

En annan fråga då... Om jag vill ha kategorierna i mitten i stället för produkter. Jag har köpt ett tema, som jag håller på att göra om lite, och inne i opencart-admin, går det ej att välja "home", under moduler>produkter, utan endast vänster, resp höger. Kan koda om det på ngt vis?

Jag skulle vilja att kategorierna bara visas på första sidan (ej produkter), och först på produktnivå så ska produkterna komma fram... Så som på denna sidan här: http://www.kalaslagret.se/. Kategorierna ska alltså både vara till höger i en lista plus i mitten med sina bilder. Så som det är när jag klickar mig in under en kategori. Men då vill jag alltså ha bort produkterna där som ligger under och att de först kommer fram när jag nått fram till den sista kategorin.

Hoppas det inte blev allt för rörigt nu, och att ni förstår vad jag menar!

New member

Post by incan » Thu Jul 28, 2011 10:10 pm

Vilken version av OC har du? I 1.5.1.1 som är den senaste finns fler alternativ vad gäller design.

Active Member

Post by jaegerstickan » Fri Jul 29, 2011 4:50 pm

Jag har inte den versionen. Jag har 1.4.9.5. Men hur gör jag om jag vill uppdatera till den?
Kommer mina gamla inställningar och teman med då?
Eller måste jag göra om?

Jag ska plocka bort språk-valet som ligger längst upp till höger. Även valuta valet, eftersom det ändå bara går att handla på svenska och i svensk krona. Har fått bort det i css (selector) men det kommer ändå med, fast utan själva designen.

New member