Post by Mr T » Wed Mar 20, 2013 5:37 pm

Hej !

Har strulat till det för frugan då jag skulle uppdatera hennes butik :diablo: <-- min fru
(var tvungen att uppdatera för att kunna lägga in Extensen Postförskott :wolf: )

Hade version 1.4.x och gjorde backup inifrån systemet och kopierade alla bilder via ftp. Kunde inte uppdatera till senaste versionen då jag var tvungen att gå via ver 1.5.2 :-\ (som var den sista man kunde uppdatera 1.4.x til nya 1.5.x)
Följde instruktionerna till punkt och pricka men hela butiks fronten knasade till sig :'( , liksom flera av texterna i admin saknades :crazy: .

Så jag slängde ut alla filer (men inte databaserna, var det fel ??? ) och tog hem det jag trodde var senaste svenska versionen "opencart-europa-v1.5.4.1" och installerade efter instruktionerna. Gick bra ända tills jag bytte till svenska i admin :ponder: , då kom jag inte in systemet längre :bash: , detta då svenska filerna fattades. Löste det genom att koppiera och byta namn på eng. katalogen :) .

Det stora problemet kom då jag tog min backup fil och försökte "restora" och fick BIG error :skull: . Se felloggen nedan.
Måste jag uppgradera till en lägre version, eller konvertera backupfilen eller vad ? ???

Notice: Error: Unknown column 'meta_keywords' in 'field list'
Error No: 1054
INSERT INTO `category_description` (`category_id`, `language_id`, `name`, `meta_keywords`, `meta_description`, `description`) VALUES ('37', '2', 'Barnkläder', 'byxor,bodys,kjolar,klänningar,jackor,västar,leggins,mössor,vantar,flugor,slipsar,topar,linnen,blusar,tröjor,skjortor', 'Barnkläder i stl. 50 cl - 152 cl.', '') in /home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/system/database/mysql.php on line 49
Last edited by Mr T on Mon Apr 29, 2013 12:28 am, edited 1 time in total.

New member

Post by Mr T » Thu Mar 21, 2013 2:01 am

Hoppas någon kan hjälpa mig då frugan börjar bli otålig.

Tack på förhand

New member

Post by Davideri » Thu Mar 21, 2013 2:54 am

Jag har dock inte lösning på ditt problem, men läste lite snabbt att Loopia som du har kör regelbunden backup. Det borde väl gå att återställa helt och hållet(?)

https://support.loopia.se/wiki/Backup

Har klantat mig förut och en återställning från webbhotellets backup har löst detta genom att bara "backa" i tiden.

Hoppas det fixar sig O0 :( ??? 8) :-* :-\ :o ;)

New member

Post by Mr T » Thu Mar 21, 2013 7:55 pm

Tack för tippset, tyvärr ligger bara domänen där, hotellet ligger på en annan server. Dom har också backupper så den vägen skulle inte vara omöjlig.
Vill dock veta vad som har hänt. Kan ju hjälpa också andra om det är så att det är en bugg i OpenCart.

New member

Post by hakedq » Fri Mar 22, 2013 6:05 am

En sökning på ditt felmeddelande visar att du inte är ensam, här borde du förhoppningsvis kunna få lite mer hjälp: http://forum.opencart.com/viewtopic.php ... 9&start=20

Sajter: Provsmakning.se, RoligaJulklappar.se, Upplev.nu

New member

Post by Mr T » Fri Mar 22, 2013 9:57 pm

hakedq wrote:En sökning på ditt felmeddelande visar att du inte är ensam, här borde du förhoppningsvis kunna få lite mer hjälp: http://forum.opencart.com/viewtopic.php ... 9&start=20
Tack !
(O-van vid strukturen på detta forumet så jag tackar för hjälpen med att hitta.)

New member

Post by Mr T » Sat Mar 23, 2013 3:16 am

Okej, ingen fullständig hjälp, men det som är felet är att databasen genomgått en stor ändring. För den som är intresserad, kan detta hjälpa att konvertera en backup fil så den går in i systemet.

Vad som ställde till mycket problem för mig var att jag i den förra butiken ENDAST hade svenska som språk. (beskriver även det nedan)

Restore produkter från v1.4.x

jag har en ny installation v1.5.1.3

Kör Restor

ERROR!

Gick in i backupfillen (backup.sql) och tog "sök och ersätt"
meta_keywords --> meta_keyword (utan 's')

-----------
nytt försök, nya error

"cuopon_description" tabellen togs helt bort då den inte verkar finns längre

-----------
nytt försök, nya error

i table "extension" bytte jag för hand alla
key --> code

-----------
nytt försök, nya error

Error: Unknown column 'invoice_id' in 'field list'
INSERT INTO 'order' (........

Väljer att ta bort dom kundordrar (ur table 'order') jag har i systemet.

Nu kommer jag inte in på sidan och in på Admin och får upp följande

/store/
Notice: Undefined index: en in /home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/index.php on line 178Notice: Undefined index: en in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/index.php on line 179Notice: Undefined index: en in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/index.php on line 182Notice: Undefined index: en in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/index.php on line 183Notice: Error: Could not load language ! in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/system/library/language.php on line 26

/store/admin/
Notice: Undefined index: en in /home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/admin/index.php on line 118Notice: Undefined index: en in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/admin/index.php on line 121Notice: Undefined index: en in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/admin/index.php on line 122Notice: Error: Could not load language ! in/home/a/axplockcom/axplockcom/mariasfyndbod.se/www/store/system/library/language.php on line 26

FEL SPRÅK !!!!

Ladda hem Svenska för ADMIN
http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=4797
(lägg in sverige mapparna under "/admin/language/" och "/catalog/language/". Det sista fattade jag inte då jag sedan kopierar över dom med svenska mappen ??? Men det verkar ju funka.)

Laddade hem Svenska för butiken v1.1.5.1.3
http://www.opencart.com/index.php?route ... e=0&page=2
(Koppiera in alla mappar och filer rakt över)

Fick lägga in svenska i admin katalogen och fick sedan gå direkt in i databasen och lägga in engelska (då det bytts mot svenska, som tidigare var ENDA språket i systemet)

I backup filen (om du tänkt som jag försöka köra den filen flera gånger och inte vill ha problemet ovan igen) måste du se till att raden nedan finns inlagd under language
INSERT INTO `language` (`language_id`, `name`, `code`, `locale`, `image`, `directory`, `filename`, `sort_order`, `status`) VALUES ('1', 'English', 'en', 'en_US.UTF-8,en_US,en-gb,english', 'gb.png', 'english', 'english', '1', '1');

Inga produkter har kommit in än !!

Butiken är på svenska nu. Jag kan se kategorierna om jag försöker söka på sidan men inga produkter

Efter att ändrat butiks språket till "svenska" kan jag se dom admin läget.

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Unknown column 'cost' in 'field list'
INSERT INTO `product` (`

"cost" fältet måste bort
Sök och ersätt
`subtract`, `minimum`, `cost`) VALUES
mot
`subtract`, `minimum`) VALUES

Ta också bort värdet för detta fältet. Tur för mig var det inte ifyllt så jag kunde göra
Sök och ersätt
, '0.0000');
mot
);

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Table 'xxxx.product_featured' doesn't exist

tog bort raden
TRUNCATE TABLE `product_featured`;

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Table 'xxxx.product_option_description' doesn't exist
Error No: 1146

tog bort raden
TRUNCATE TABLE `product_option_description`;

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Table 'xxxxx.product_option_value_description' doesn't exist

tog bort raden
TRUNCATE TABLE `product_option_value_description `;

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Table 'xxxx.product_tags' doesn't exist

bytte namn från
product_tags --> product_tag

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Table 'xxxx.store_description' doesn't exist

tog bort raden
TRUNCATE TABLE `store_description `;

-----------
nytt försök, nya error

Notice: Error: Unknown column 'tax_class_id' in 'field list'
INSERT INTO `tax_rate` (`

Tog bort fälten
`tax_class_id`, `priority` och `description` från raden

INSERT INTO `tax_rate` (`tax_rate_id`, `geo_zone_id`, `tax_class_id`, `priority`, `rate`, `description`, `date_modified`, `date_added`) VALUES ('82', '3', '9', '1', '17.5000', 'VAT 17.5%', '0000-00-00 00:00:00', '2010-02-26 22:08:04');
blev
INSERT INTO `tax_rate` (`tax_rate_id`, `geo_zone_id`, `rate`, `date_modified`, `date_added`) VALUES ('82', '3', '17.5000', '0000-00-00 00:00:00', '2010-02-26 22:08:04');

-----------
ÄNTLIGEN INGA ERRROR !!! :banana: :jester: :clap: :yahoo: ;D

New member

Post by Mr T » Sat Mar 23, 2013 11:36 pm

Nu när jag fått blodad tand kastade jag mig över att försöka uppdatera till v1.5.4.1

denna gången valde jag att plocka ur endast dom tabeller jag ansåg att jag behövde, resten kastade jag ut från backup filen, vilket kanske inte skulle visa sig vara helt lyckat, detta då jag inte kommit hela vägen fram än.

------------
Restore från v 1.4.x till v1.5.4.1

Resnade backup filen från allt jag ansåg inte behöva. I mitt (frugans) fall var det mest uppgifter som
kunder produkter (och deras undergrupper) jag behövde spara resten ang. skatter osv. får vi kolla över i det nyinstallerade systemet.

Stötte åter på problem

Notice: Error: Table 'axplockcom_db5.product_tag' doesn't exist
TRUNCATE TABLE `product_tag`

Valde att ta bort table `product_tag`, trotts att detta skulle betyda mycket jobb (finner inte hur det är upplagt i nya versionerna, men letar heller inte så noga)

Kvar blir följande table :
address
category
category_description
category_to_store
information
information_description
information_to_store
order_product
product
product_description
product_discount (som dock inte används)
product_image
product_option (som dock inte används)
product_option_value (som dock inte används)
product_related
product_special
product_to_category
product_to_download (som dock inte används)
product_to_store
setting (fick här gå in och ändra fältet config_admin_language. se nedan)
review (som dock inte används)
tax_class
url_alias
user

Snubblade än en gång på att det i admin läget inte finns svenska, men att det i setting är inställt på svenska. Gick in i databasen i table "setting" sökte upp "key" "config_admin_language" och skrev istället för "se" in "sv"

fick ta bort alla valutot för att varukorgs priset skulle visas i "kr" (???)

Inga kattegorier syntes pg att fältet "language_id" i table "category_description" stod på "2" på alla produkter, men svenska språk ID nu hade 26.
(Försökte ändra ändra i table "language" i fältet "language_id" från 26 till 2
då såg jag både kategorier och produkter
Dock när jag gick in under en kategori såg jag inte namnet och då jag skriv in ett och sparar såg jag att language_id åter är valt till 26
Då jag försökte spara en produkt fick jag masa felmeddelanden.
)

Lösningen blir att gå in i databasen, ändra alla (och tackar gud för att butiken är en MINI butik) "language_id" från 2 till 26 under table product_description och category_description

Nu kunde jag se alla produkter och jobba med dom i admin gränsnittet.

Allt verkar funka på admin sidan, tyvärr får jag inga produkter att synas i Shoping Cartens framsida. Antar att detta beror på språkvalet på något sätt, men då jag inte vet hur det är kopplat inväntar jag svar från suport (eller om någon aver vet med sig att dom vet vilka produkter som anropas, och hur dom anropas)

New member

Post by Mr T » Sun Mar 24, 2013 12:20 am

Kan söka på alla produkter och hitta dom, men jag får inte fram några produkter om jag bara går in på sidan.
(Har lagt upp en tråd i ämnet http://forum.opencart.com/viewtopic.php ... 40#p392340)

New member

Post by Mr T » Sun Mar 24, 2013 3:29 am

Äntligen !!!

Det var så enkelt som att jag inte kunde det nya gränssnittet helt enkelt.
"Bara" in under admin/tilläggsmoduler/moduler och så börja placera ut menyerna så blev den vita sidan lite mer färg på.

New member