Hur sjutton är det meningen att en ska ändra bildstorlek under System > Inställningar och fliken Bild? Där finns massa måttangivelser och jag har testat ändra måtten men inget händer. Hur är det tänkt att detta ska användas egentligen?
Rebecka went over to PrestaShop.
Försöker förstå vad du menar men jag hänger inte med riktigt. Ska jag koda om tpl-filerna? Vad skulle det var för tpl-filer? Menar du att bildmåtten skulle vara kodade i tpl-filerna? Vad är då dessa bildinställningar i fliken under System > Inställningar till för?
Beroende på vilka storlekar du väljer på respektive produktmått (i admin) så kan du bli tvungen att ändra t.ex. i product.tpl. Layouten som följer med installationspaketet är bra men vill man inte ha fyrkantiga bilder utan mera 4:3 format så måste man anpassa templatefilerna och/eller cssfilerna för att få ordning och reda vid outputten så att säga.
Jag kommer till exempel inte att använda mig av list displayen utan bara använda grid (produktvisning som rutnät) så dessa rader plockar man bort från berörda templatefiler och jag måste också anpassa programkod i dessa filer och i berörda cssfiler. Prova att i första hand leka med cssfilerna (spar en kopia på originalfilerna) och börja härja fritt. Och jag rekommenderar att du kanske installerar en testversion som ingen har åtgång till på din server (om du inte fixar det på din egen dator). Så när du gör ändringar där och det går åt pipan så är inte det hela världen. Gör aldrig dina ändringar i din livebutik om du inte vet vad du gör. Har du gjort ändringar som fungerar så kopiera dessa till din livebutik.
Jag kommer till exempel inte att använda mig av list displayen utan bara använda grid (produktvisning som rutnät) så dessa rader plockar man bort från berörda templatefiler och jag måste också anpassa programkod i dessa filer och i berörda cssfiler. Prova att i första hand leka med cssfilerna (spar en kopia på originalfilerna) och börja härja fritt. Och jag rekommenderar att du kanske installerar en testversion som ingen har åtgång till på din server (om du inte fixar det på din egen dator). Så när du gör ändringar där och det går åt pipan så är inte det hela världen. Gör aldrig dina ändringar i din livebutik om du inte vet vad du gör. Har du gjort ändringar som fungerar så kopiera dessa till din livebutik.
Tack för förklaring! Självklart leker jag in i min livebutik. Jag har inte lanserat butiken än, och när jag gör det är det färdiglekt.