Jag är helt ny på OpenCart och har precis installerat det (installerat det själv). Nu vill jag få administrationen och butiksfronten på svenska. För att kunna få det på svenska behövs svenska språkfiler för både och. Jag har installerat version 1.4.9.5 eftersom det skulle vara stabilt.
Så vilka svenska språkfiler finns det och vilka rekommenderar ni? Jag är sen tidigare van vid WordPress och där finns det ett officiellt språkpaket. Men det fungerar tydligen inte på samma sätt med OpenCart.
Så vilka svenska språkfiler finns det och vilka rekommenderar ni? Jag är sen tidigare van vid WordPress och där finns det ett officiellt språkpaket. Men det fungerar tydligen inte på samma sätt med OpenCart.
Rebecka went over to PrestaShop.
Hej Ulf, tack för erbjudandet men jag har redan fått språkfiler till version 1.4.x (vad som nu menas med det) och har precis laddat upp dem med mitt FTP-program. Nu undrar jag vilka värden jag ska ange i admin. Ska jag använda samma värden som i Atavoos guide eller kan värden som Locale och Image skilja sig åt?
Jag valde 1.4.9.5 eftersom killen som hjälper mig rekommenderade den versionen. Tänkte göra som han säger nu i början. Jag kan väl alltid uppgradera mig senare?
Uppdatering: Fixat! Jag skulle göra som i Atavoos guide.
Jag valde 1.4.9.5 eftersom killen som hjälper mig rekommenderade den versionen. Tänkte göra som han säger nu i början. Jag kan väl alltid uppgradera mig senare?
Uppdatering: Fixat! Jag skulle göra som i Atavoos guide.

Tack Ulf för upplysningen! Jag tror att jag gör som du tycker ändå. Temat som jag ev. vill köpa är inte gjort för nya versionen av OC men temaskaparen kan göra så den är det. Så det är kanske lika bra att köra på senaste versionen och köpa ett tema som passar den, än att köpa ett tema som passar den äldre versionen. Känns dumt att som novis börja lära mig en äldre version. Att göra rätt från början skapar nog bättre förutsättningar att utvecklas (vilket jag vill!).
Nu har jag stött på ett problem när jag installerade v1.5.1 och skulle ändra språk till svenska.
Admin fick jag på svenska men butiksfronten kommer jag inte ens åt. Får följande felmeddelande:
Admin fick jag på svenska men butiksfronten kommer jag inte ens åt. Får följande felmeddelande:
Vad betyder detta? Butiksfronten existerar alltså inte (gjorde det innan jag la till svenska) utan det enda som ses på butiksfronten är en blank sida med detta felmeddelande.Error: Could not load language total/credit!
Butiken kan inte hitta den svenska språkfilen. Kontrollera att du har lagt in alla filer och på rätt ställe.
Öppna catalog/language/swedish och se vad du har för filer i mappen. Jämför med mappen i språk-paketet så ser du vad som ska ligga där.
Öppna catalog/language/swedish och se vad du har för filer i mappen. Jämför med mappen i språk-paketet så ser du vad som ska ligga där.
Jag provade ta bort mappen från catalog/language men felmeddelandet ändras bara till att språket inte fanns. La in det på nytt igen men det är samma felmeddelande som kommer.
Jag använder samma språkfiler som för v1.4.x, är det möjligtvis det som spökar? Ska jag inte kunna använda dem? Det konstiga är liksom att språkfilerna för admin fungerar...
Jag använder samma språkfiler som för v1.4.x, är det möjligtvis det som spökar? Ska jag inte kunna använda dem? Det konstiga är liksom att språkfilerna för admin fungerar...