Post by hakedq » Wed Apr 06, 2016 4:42 pm

Någon som har kikat på PaysonCheckout 2.0? Ett billigare alternativ än Klarna då de inte har någon start- eller månadsavgift utan istället en transaktionsavgift på 2,85 % (har för mig Klarna ligger på ungefär samma procentsats).

Som det ser ut nu så ersätter inte PaysonCheckout Opencart-kassan som Klarna Checkout gör, utan visas i en iframe i kassan. Den stora skillnaden mot tidigare är att man inte slussas vidare till Payson utan kan stanna kvar i kassan och slutföra köpet där, som standard blir betalsättet faktura, kunden kan senare välja ett annat betalsätt.

Finns Opencart 2-modul här: https://github.com/PaysonAB/Payson-Checkout2-Opencart
Mer info:
https://www.payson.se/sv/foretag-betall ... ckout-2-0/
http://www.ehandel.se/Payson-utmanar-Kl ... ,7563.html

Sajter: Provsmakning.se, RoligaJulklappar.se, Upplev.nu

New member

Post by thbr02 » Thu Apr 07, 2016 3:13 am

Jag har missat att denna module fanns! Har använt den som finns att ladda ner från Opencarts sida, men har haft problem med den. Testade att installera den i min webbshop och Opencart version 2.1.0.2. Det dyker dock upp ett felmeddelande i samband med betalning. Jag har mailat Payson om det.

Det verkar som om Payson vill styra över kunderna till faktura. Kunden måste skriva in sitt personnummer för att adress ska hämtas står det vid utchekningen. Det går dock att välja andra betalalternativ, men det är inte helt logiskt upplägg. Kunden kan lätt bli vilseledd att tro att endast faktura är valet.

I övrigt verkar det smidigare att kunden inte slussas vidare.

Active Member

Location - Sweden

Post by hakedq » Fri Apr 08, 2016 10:27 pm

Här finns demo-butik med PaysonCheckout 2 i kassan: http://open21-payson.rhcloud.com/

Kul att det händer något från Payson, hade dock hoppats på att det skulle vara mer likt Klarna Checkout med en ännu mer förenklad kassa..

Sajter: Provsmakning.se, RoligaJulklappar.se, Upplev.nu

New member

Post by thbr02 » Fri Apr 08, 2016 10:49 pm

Man kan ju försöka påverka en del genom kontakt med dem. Informationen gällande hur man gör för att inte ange sitt personnummer har jag bla haft synpunkter på. Det lät som om de tog åt sig responsen.

Active Member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Thu May 26, 2016 4:14 am

Någon som börjat köra 2.0 ännu? Hade varit intressant att kika på någon butik som som kör den live.
Kör nu Opencart standard kassa och tycker den är väldigt seg att ta sig igenom.
Var på väg att köpa Ajax kassa modul, men tycker att PaysonCheckout 2.0 påminner en hel del om den, plus att det blir lägre avgifter om man kör Payson 2.0 mot 1.0 som vi använder nu.

New member

Location - Sweden

Post by thbr02 » Thu May 26, 2016 10:41 am

Jag har installerat den, men den innehåller dock en del buggar fortfarande. Därför är den inte aktiverad för tillfället. Jag håller fortfarande kontakt med Payson om de problem jag har och de håller på att titta på det.

Active Member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Fri May 27, 2016 2:21 am

ok, tack för svar. Installerade själv PaysonCheckout 2.0 nu ikväll. Men antingen har jag missuppfattat det hela, eller så är det nåt fel.
Jag inbillade mig att det ingick en ny kassa i konceptet. Men hos mig så blir det samma gamla vanliga kassa.
Har bara kikat på det lite snabbt ikväll, sen så klart är det även massa andra fel osv.
Någon som vet om det ingår en "ny kassa" som den ser ut på Paysons demo sida?

New member

Location - Sweden

Post by thbr02 » Fri May 27, 2016 2:32 am

Själva kassan ändrar sig inte. Det är bara sista steget efter det att du bekräftat din order som Payson kommer in.

Active Member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Fri May 27, 2016 3:43 am

okej, tack för hjälpen. Trodde att PaysonCheckot 2.0 skulle kännas mer integrerad i butiken.
Så det blir nog att jag skaffar Ajax checkout också då.
Får väl hoppas att Payson får bukt med buggarna, för det verkar ändå intressant. Dessutom så är ju slopad fakturaavgift plus lägre avgifter alltid välkommet.

thbr02: Kör du/ni standard kassa eller någon modul eller annat?

New member

Location - Sweden

Post by thbr02 » Fri May 27, 2016 3:56 am

Jag använder standard kassan. Jag köpte en modul "TMD Opencart Quick checkout" för att få allt på en sida. Tyvärr lyckades inte programmeraren att få dem att fungera riktigt som den skulle. Efter mycket arbete med att bistå honom i felsökningsarbetet, valde jag att hoppa av denna modul. Skulle jag hitta något prisvärt som fungerar (med text custom fields) är det intressant.

Active Member

Location - Sweden

Post by HazzleDazzle » Fri Jun 24, 2016 4:34 am

Någon som fått PaysonCheckout 2.0 att funka med OC 2.2? Tycker avtalet ser bra ut och hade tänkt testa den med Journal temats snabbkassa. Installationen går igenom men får http 500 fel när jag ska konfigurera settings.

Newbie

Post by thbr02 » Thu Jul 07, 2016 1:43 am

Är det någon som använder den "nya" versionen av Payson Checkout 2.0? Jag har installerat den, men har problem med att ordersumman inte stämmer. Dela gärna med er av era erfarenheter.

Active Member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Thu Nov 24, 2016 3:54 am

Har haft en del bekymmer med att få PCO2 att fungera. Tycker den fungerar dåligt ihop med Ajax quick checkout trots att det verkar sam att Pyson rekommenderar den modulen. Kan inte sätta "blocken" som jag vill utan att vissa block försvinner eller hamnar fel. Men verkar som att jag får leva med det, för jag kan inte hitta någon lösning på det.

Ett större problem är att när jag testar att lägga en order så får jag ett felmeddelande när bekräftelsesidan skall visas, ordern skickas och allt fungerar så långt men känns inte särskilt seriöst när man möts av en "felsida" efter genomfört köp.

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/6/1/3/"min-URL"/httpd.www/shop/catalog/language/swedish/mail/order.php:1) in /customers/6/1/3/"min-URL"/httpd.www/shop/system/modification/system/library/response.php on line 17

Någon som varit med om detta och kanske även har en lösning?

New member

Location - Sweden

Post by thbr02 » Thu Nov 24, 2016 5:04 am

Jag har lagt ner Payson överhuvudtaget. Deras modul följer inte den gängse strukturen som Opencart använder. Fick problem med att Payson beräknade fel summor på min modul som la olika avgifter och även med öresavrundningen. Payson var inte så villiga att förändra något så att det skulle fungera.

Jag har därför valt att använda Billmate som betaltjänst. Deras modul fungerar betydligt bättre. Det har dock dykt upp ett problem med beräkning av ordertotal vid faktura, men Billmate var inte främmande för att förbättra detta i kommande versioner. Kan rekommendera Billmate!

Active Member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Fri Nov 25, 2016 2:38 am

Okej tråkigt att de inte verkar få det att fungera med den nya modulen, för avtalet verkar bra för Checkout 2. Åtminstone för oss som knappt säljer något.
Har tittat på andra lösningar men de flesta verkar ha någon form av "lägsta månads avgift" Billmate verkar ha minst 99kr/mån när jag läste där igår.
Mailade Payson integration i somras och fick lite support som löste några av problemen. Sen upphörde svaren, och personen som hade hand om detta var tydligen på semester sa den övriga kundtjänsten. Men jag fick aldrig något svar.
Men mailade igen igår och fick svar i förmiddags där de trodde att det berodde på min mail konfiguration, men det tror jag inte för alla andra betalsätt och betalmoduler fungerar ju som de skall. Sen har jag inte fått något mer svar från dem tyvärr.

Fick bra support av Payson när jag installerade deras tidigare modul, tråkigt att de inte verkar vara lika intresserade av att ge bra support längre.

New member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Sat Dec 03, 2016 9:46 pm

Nu verkar det som att jag äntligen har fått det till att fungera.
Satt och kollade genom filerna och märkte att filen /catalog/language/swedish/mail/order.php var sparad som UTF-8 och de andra filerna som UTF-8, utan bom. Sparade om filen och efter det verkar det som att det helt plötsligt fungerar, om det beror på det eller det bara är en tillfällighet vet jag inte."

Har provat att genomföra fyra köp från olika datorer och varje gång så har det fungerat så jag hoppas att problemet är löst.

Men däremot upptäckte jag att vår egen e-mail är förifylld i kassan på alla datorer jag testade på även dem där jag aldrig slagit in vår e-mail adress. Ingen som vet vad det skulle kunna bero på?

New member

Location - Sweden

Post by wearcorner.se » Mon Dec 05, 2016 11:38 pm

Nu verkar det som att det felet också är löst, med support från Payson.
Så nu fungerar Payson modulen felfritt tillslut :) , hoppas jag i alla fall.

New member

Location - Sweden