Jag har ett problem som jag inte riktigt blir klok på.
driver idag redan 2 shoppar (op 1.5.6) där allt funkar som det skall. När jag nu ska dra igång min tredje shop (op 2.0.1.1) så kan jag av någon anledning inte få momsen att synas. Alla produkter visar exkl moms och i kassan finns inte ens momsen med i slutsumman.
Någon som har tips på vad felet är.
Jag skall också lugna alla med att jag varit noga med att ställa in allt enligt vad som krävs.
driver idag redan 2 shoppar (op 1.5.6) där allt funkar som det skall. När jag nu ska dra igång min tredje shop (op 2.0.1.1) så kan jag av någon anledning inte få momsen att synas. Alla produkter visar exkl moms och i kassan finns inte ens momsen med i slutsumman.
Någon som har tips på vad felet är.
Jag skall också lugna alla med att jag varit noga med att ställa in allt enligt vad som krävs.
Hej.. jag har exakt samma problem, ex moms syns på alla produkter
det roliga e att det står exakt samma på exmoms och priset ex. 199:- exmoms 199:-
jag vill ha bort momsen helt och hållet från själva butiken och bara sysnas i kassan.
kan tillägga att jag provat allt möjligt, jag tror det är en bugg i 2.0.1.1
om du hittat en lösning vore jag tacksam om du delade med dig av det =)
// Tess
det roliga e att det står exakt samma på exmoms och priset ex. 199:- exmoms 199:-
jag vill ha bort momsen helt och hållet från själva butiken och bara sysnas i kassan.
kan tillägga att jag provat allt möjligt, jag tror det är en bugg i 2.0.1.1
om du hittat en lösning vore jag tacksam om du delade med dig av det =)
// Tess
Vänlig hälsning / Best regards
Någon som hittat en lösning på detta?
Jag får samma summa (pris exkl moms) på både pris och pris exkl moms i butiken.
MEN om användaren loggar in beräknas momsen och allt blir rätt.
Någon som vet varför... troligen nåt med Geozoner...
Jag får samma summa (pris exkl moms) på både pris och pris exkl moms i butiken.
MEN om användaren loggar in beräknas momsen och allt blir rätt.
Någon som vet varför... troligen nåt med Geozoner...
Version 3.0.3.6
hmm lägger ni till momsen samtidigt som ni lägger in produkten?
jag skall testa att lägga in en produkt Utan momsen och se om det hjälper.
jag skall testa att lägga in en produkt Utan momsen och se om det hjälper.
För mig var problemet att i skatteklassen var det fel valt under "baserat på".
När jag valde "Butikens adress" där så blev allt rätt.
När jag valde "Butikens adress" där så blev allt rätt.
Version 3.0.3.6
Nope, funkade inte för mig.
det läggs på moms på mina satta priser, ex ja sätter 199 kr på en produkt och antingen så visar den 199 kr ink/ex eller så läggs det på moms på 199 kr priset och det är ju på tok fel.
konstigt det här för ibland läggs det på extra moms på priset eller så är det exakt samma på pris ink/ex.
det läggs på moms på mina satta priser, ex ja sätter 199 kr på en produkt och antingen så visar den 199 kr ink/ex eller så läggs det på moms på 199 kr priset och det är ju på tok fel.
konstigt det här för ibland läggs det på extra moms på priset eller så är det exakt samma på pris ink/ex.
Vet inte om det är nån hjälp till er men jag skriver i alla fall. Jag har själv suttit och letat (letar fortfarande) efter svar och hjälp med mina problem utan att hitta lösningar på det.
Jag hittar trådar där folk skrivit "det löste sig"
Hmm... kunde de inte skrivit HUR det gjort också?
Nåja, nog om det.... Jag har installerat senaste versionen av OC.
Jag köpte den svenska spåkfilen och där var moms inkluderat också.
Den heter Svenska v1.5.4 - v2.0.1.1 (språk+moms)
Det fungerar som det ska i min shop. (jag är helt ny på OC)
Visst exkl.moms syns på alla produkter (såg att det var nån här som inte ville ha det så) men beloppen stämmer.
Jag får skriva in priset på produkten exkl.moms. När jag sen går in och tittar i butiken så stämmer försäljningspriserna. De visas inkl.moms.
Jag hittar trådar där folk skrivit "det löste sig"

Nåja, nog om det.... Jag har installerat senaste versionen av OC.
Jag köpte den svenska spåkfilen och där var moms inkluderat också.
Den heter Svenska v1.5.4 - v2.0.1.1 (språk+moms)
Det fungerar som det ska i min shop. (jag är helt ny på OC)

Visst exkl.moms syns på alla produkter (såg att det var nån här som inte ville ha det så) men beloppen stämmer.
Jag får skriva in priset på produkten exkl.moms. När jag sen går in och tittar i butiken så stämmer försäljningspriserna. De visas inkl.moms.
Om jag förstår det hela rätt så består inställningen av moms av flera steg.
1, Geo zone - där du väljer vilka länder och regioner du vill ha i aktuell Geo zon
2, Tax rates - där du avgör momssatsen, vilken geo zone som är aktuell för denna, vilka kundgrupper som är aktuella.
Här kan du även välja om momssatsen skall beräknas rakt eller med procent, vilket ju är viktigt att få rätt.
3, Tax classes - där du avgör på vad momsen skall beräknas (faktura eller leveransadress)
Och sedan ställa in OC att visa pris med moms. Beroende på OC version kan det se lite olika ut kanske.
Hoppas det var till hjälp.
1, Geo zone - där du väljer vilka länder och regioner du vill ha i aktuell Geo zon
2, Tax rates - där du avgör momssatsen, vilken geo zone som är aktuell för denna, vilka kundgrupper som är aktuella.
Här kan du även välja om momssatsen skall beräknas rakt eller med procent, vilket ju är viktigt att få rätt.
3, Tax classes - där du avgör på vad momsen skall beräknas (faktura eller leveransadress)
Och sedan ställa in OC att visa pris med moms. Beroende på OC version kan det se lite olika ut kanske.
Hoppas det var till hjälp.