Post by psxgamer » Sun Feb 16, 2014 10:17 pm

Hier in België spreekt de helft van de mensen Frans. Mijn site is dan ook gemaakt met als hoofdtaal Nederlands, maar Frans en Engels.

Dat viel me al een hele tijd op dat ik nauwelijks Franstalige klanten heb, dit terwijl we via onze Ebayshop 80% Franstalige klanten hebben.

Nu eens aan het testen geweest in Google. Zichtbaarheid in Google is uitstekend. Voor mijn belangrijkste sleutelwoorden sta ik op de eerste pagina vaak binnen de eerste 3 resultaten. Maar... dat is enkel voor de Nederlandstalige kant.

Als ik de Franstalige pagina's doorzoek, vind ik in Google alles behalve mijn eigen website.

Nu denk ik aan een paar opties maar weet niet wat de beste is.

De gemakkelijkste optie lijkt me zo'n SEO extentie die bv. een FR/ vooraan de URL zet.

Ik heb mijn .BE domein, de .COM versie gebruik ik als testomgeving. Voor zo ver ik weet is de .FR nog beschikbaar.

Nu denk ik nog een stap verder, maar weet helemaal niet of dit überhaupt een goed idee is en ook geen idee hoe ik dat moet opzetten.

Zou het volgende in de praktijk werken?

Ik installeer een SEO extentie die bv een .FR/ voor mijn URL plaatst. Vervolgens maak een een multishop. Dus een .NL, .FR en .COM domein. Alle shops krijgen dezelfde inhoud. Waar ik alles zal beheren vanuit het .BE domein. Op het .BE en .NL domein stel ik de hoofdtaal in op Nederlands, Frans voor de .FR en Engels voor de .COM.

In de eerste plaats wil ik gewoon ook gevonden worden door Belgische Franstalige gebruikers. We krijgen nu al regelmatig bestellingen uit Nederlands en via Ebay ook van andere buurlanden. Op termijn zou ik hetzelfde willen voor de website.

Zo'n SEO extentie lijkt me zeker al de eerste stap. Zeker om ook langs Franstalige kant geïndexeerd te worden.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Active Member

Post by victorj » Mon Feb 17, 2014 6:19 am

Zo maar even mijn 2 cent bijdrage.

Persoonlijk denk ik dat het beste is om voor iedere taal een eigen autonome website te maken, met een domein naam afgestemd op de taal, en deze websites te vullen met alleen die taal.

zelf kies ik tegenwoordig alleen domein namen waarvan de .com, .nl dus in jouw geval .com en .be en .com en .fr allemaal vrij zijn.
Ik regeisteer dan gelijk die domein namen, en soms als ik het belangrijk vind ook de gelijk de .eu, je kunt ze mar hebben

de site gaat op .com en de .nl of .be en .fr wordt naar de .com geredirect.

Je hebt op die manier wat meer websites bij te houden, maar je kunt de websites optimaal afstemmen op de zoekwoorden in de diverse gebieden.

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com

Expert Member

Location - Alkmaar Holland

Post by psxgamer » Tue Feb 18, 2014 6:34 am

Is het een optie om dit via een multishop te doen?

Ik heb afgelopen dagen wat opzoekwerk gedaan. De optie die je aanhaalt is effectief één van de mogelijkheden maar wordt door Google zelf eerder afgeraden wegens kostelijk (kostprijs van ieder domein) en gecompliceerd doordat je meerdere domeinen moet beheren.

Blijkbaar maakt Google geen probleem (dubbele content) van een .BE en .NL met identiek dezelfde inhoud.

De eenvoudigste methode zou blijkbaar zijn door een FR/ of ENG/ in uw URL te plaatsen. Dat kan op een eenvoudige manier door één van de SEO extenties te installeren.

Veel gelezen sinds ik deze post gemaakt heb. Ik ga eerst als eens proberen met zo'n SEO module om te zien dat ik dan ook Frantalige verkeer uit het ander landsgedeelte kan genereren. Nu krijg ik al regelmatig bestellingen uit Nederland. Dus op termijn mischien een .NL domein lanceren.

Active Member

Post by phoenicx » Fri Mar 28, 2014 4:37 pm

ik zit met hetzelfde probleem, maar dan voor Duits en Engels als extra talen. heb je hiervoor al een goede oplossing gevonden?

Newbie

Post by jordischut » Fri Mar 28, 2014 6:51 pm

De ervaring die ik heb met één webwinkel, in meerdere talen, is dat je het beste per taal een domein kunt nemen. Je gebruikt dan inderdaad de multi-store functionaliteit en zet per taal een extra winkel op.

Je stelt het dan in zoals volgt:
- Nederlandse taal op de .nl domeinnaam
- Engelse taal op de .com
- Franse taal op de .fr
- Enz.

Dan wordt er per domein ge-crawlt en krijg je in Google resultaten voor ieder domein, in de talen die daar bij horen.

Officieel OpenCart partner, ontwikkelaar van Beslist, Bol.com (nieuwe API V3!), Exact, Twinfield & E-boekhouden koppelingen. Vragen? Stel ze gerust!
http://www.internetbureauschut.nl/

New member

Location - Hardinxveld-Giessendam

Post by psxgamer » Sat Mar 29, 2014 4:35 am

phoenicx wrote:ik zit met hetzelfde probleem, maar dan voor Duits en Engels als extra talen. heb je hiervoor al een goede oplossing gevonden?
Theoretisch heb ik een oplossing gevonden. Vanaf volgende week ga ik aan een upgrade van mijn website werken en ga ik de theorie proberen om te zetten in de praktijk. Komt eigenlijk neer op de zaken die hier al verteld zijn.

Eerst een SEO extentie installeren die een taalvoorvoegsel in de URL zet bv. www.uwdomein.nl/fr.

Doe maar eens de volgende test. Neem een willekeurige pagina in uw shop, verander dan de taal en vergelijk de URL. Standaard gebruikt OC dezelfde URL voor verschillende talen. De standaardtaal van uw shop staat in het NL, dus Google weet niet dat er ook pagina's in andere talen zijn. kan je enkel oplossen met een taalvoorvoegsel in de URL te laten genereren door een SEO extentie.

Qua zichtbaarheid in Google zal bv. in Frankrijk www.uwdomein.fr altijd meer zichbaarheid krijgen dan www.uwdomein.nl/fr. Dus zoals gemeld in de voorgaande post een aparte domein opzetten via de multishopfunctie zodat je het werk niet dubbel moet doen.

Precies wat ik zelf van plan ben. SEO extentie installeren voor het taalvoorvoegsel in de URL's te plaatsen. En dan naast mijn .BE domein via multishop nog een .NL, .FR en .COM domein opzetten.

Volgens mij de enige correcte methode om op een zo efficient mogelijke manier uw verschillende taalgroepen te targetten.

Active Member

Post by burley » Thu Apr 10, 2014 3:14 am

Ik volg dit topic al enige tijd, ben zeer geinteresseerd en zit met veel dezelfde vragen (en nu ook antwoorden, waarvoor dank).

Welke SEO extensie ga je gebruiken of ben je al aan het gebruiken?
En wat zijn je ervaringen ermee?

Active Member

Post by psxgamer » Thu Apr 10, 2014 3:25 am

Momenteel heb ik deze deze geïnstalleerd in mijn testomgeving:
http://www.opencart.com/index.php?route ... n_id=14855

Is de enige die ik kon vinden die volledige ondersteuning biedt voor meertalige sites. Weet niet of die alles in orde krijgt.

Een kameraad heeft die op zijn actieve site geïnstalleerd en had er enorm veel problemen mee. Maar ik vermoed vooral omdat hij niet de beste hosting had.

Ik had vergelijkbare problemen. Na installeren van de update waren die problemen weg, maar zat ik wel met een andere bug nl. na wijzigen van de taal verdwijnt de link om te taal te veranderen. Waarschijnlijk iets wat wel kan opgelost worden.

Echt grondig testen kan ik nu niet. Mijn testomgeving is één grote knoeiboel. Zou eens een kopie moeten maken van mijn actieve webshop. Daar kruipt wel wat tijd in. Er is nu iemand mijn template aan het passen. Eens die aangepast is kopieer ik de actieve webshop naar mijn testomgeving en is die SEO extentie de eerste die ik grondig ga testen.

Active Member

Post by burley » Thu Apr 10, 2014 3:46 am

Bedankt voor je snelle reactie!

Hoe is de support van de ontwikkelaar?
Werk je of jullie ook met een multilanguage import module oid? Vraag het omdat ik benieuwd ben of ik alle seo vertalingen apart in moet voeren of dat dat via de backend moet gebeuren.

Active Member

Post by psxgamer » Fri Apr 11, 2014 5:43 am

Op het eerste zicht lijkt de support ok. 2 mails naar gestuurd die zeer vlug betantwoord werden. Heeft me ook beloofd dat hij alle zou doen om mijn probleem op te lossen.

Er is een demo beschikbaar van deze extentie. Dan kan je zelf zien wat de mogelijkheden zijn.

Active Member

Post by burley » Fri Apr 11, 2014 5:49 am

bedankt voor de reactie, had ik inderdaad gezien.
Ben er nog niet aan toegekomen, maar het staat hoog op de ToDo lijst

Active Member

Post by jordischut » Fri Apr 11, 2014 3:11 pm

In het verleden hebben wij ook een webwinkel gehad waarin we gebruik maakten van een voorvoegsel zoals /fr/ of /en/. Helaas bleek dat Google dit ook niet (volledig) oppakte. Wij hebben toen zelf meer onderzoek gedaan naar wat de beste oplossing is en dat bleek toch, voor meerdere talen, meerdere domeinen.

Het aantal bestellingen van die winkel is, na omzetten naar meerdere domeinen, bijna direct verdubbeld! Ik zou dus altijd aanraden om per taal een domein op te zetten :)

Officieel OpenCart partner, ontwikkelaar van Beslist, Bol.com (nieuwe API V3!), Exact, Twinfield & E-boekhouden koppelingen. Vragen? Stel ze gerust!

New member

Post by burley » Fri Apr 11, 2014 6:55 pm

Heb je dan nog steeds één "hoofddomein" met alle talen en daarnaast per domein 1 taal?
Of alleen de domeinen per taal?

Ik neem aan dat je wel vanuit 1 shop werkt? Dwz met de multishop optie?

Active Member

Post by jordischut » Fri Apr 11, 2014 7:09 pm

Ja klopt, het is een multi-store en het hoofddomein heeft tegenwoordig ook 1 taal. We hebben d.m.v. een maatwerk aanpassing de vlaggetjes van de talen omgebouwd, zodat ze linken naar de andere winkels (in die taal) i.p.v. naar een andere taal binnen het hoofddomein.

New member

Post by psxgamer » Sat Apr 12, 2014 3:39 am

Zeer interessant leesvoer hier. Brengt me op een vergelijkbaar idee.

Enfin soit. Een van de zaken die ik gelezen heb:

www.uwdomein.nl/fr

De kans is inderdaad reëel dat Google de Franstalige versie van uw site links laat liggen gewoon omdat uw domein op .NL eindigt wat sowieso Nederlands als taal weergeeft.

Ik heb zelf een belgische domeinnaam dus www.mijndomein.be. Geen idee wat het effect van een /fr prefix in de URL geeft.

De info die ik online vond is dat zo'n taalprefix in de URL effectief kan helpen voor uw site in alle talen te laten indexeren door Google. Echter als ik me als Belg ook op de Nederlandse markt wil richten ben ik beter dat ik tevens een .NL domein start.

Hier in België zitten we dan helemaal met een van de pot gerukte situatie. Een land zo groot als een broekzak met 3 verschillende talen (Duits kunnen we gelukkig buiten beschouwing laten). Alleen de tijd zal het uitwijzen maar volgens mij de enige correcte manier om een .BE site in meerdere talen door Google te laten indexeren is door zo'n taalprefix in uw URL te plaatsen.

Door een /fr in de URL te plaatsen wil ik specifiek het Franstalig landsgedeelte targetten.

Volgens mijn als ik www.mijndomein.fr lanceer ga ik hier automatisch Frankrijk mee targetten tenzij ik dat via Google websmaster tools anders instel. Als dat überhaupt mogelijk is. Voor een .BE domein gaat dat niet.

Active Member

Post by burley » Mon Apr 14, 2014 4:16 pm

Hmm, als ik het zo lees zou je bijna moeten denken aan een aparte .be voor NL en FR taal.

Dat is ook van de werkverschaffing zeg maar..

Active Member

Post by jordischut » Mon Apr 14, 2014 4:20 pm

Iets uitproberen kan nooit kwaad, houdt goed de bezoekers in de gaten, bestudeer je markt, zo kun je goed beslissen welke taal op welke manier gebruikt moet worden.

Doordat je in OpenCart zo makkelijk extra winkels kan toevoegen zou ik vanaf nu er altijd voor kiezen om per taal een eigen domein te nemen. In geval van een .BE zou ik kijken waar de meeste bezoekers vandaan komen, is dat uit Frankrijk, zet je standaard taal dan op Frans en verwijs je Nederlandse vlaggetje naar een .NL. Een extra .FR is altijd mooi meegenomen voor Franse bezoekers :)

New member

Post by psxgamer » Tue Apr 15, 2014 2:07 am

Ik heb daarstraks mijn .NL domein geregistreerd en de multishop aangemaakt. Nu nog effe wachten tot alles werkt.

Voor mij nu een open vraag of dat überhaupt gaat werken. Ik heb een vrij zwaar gemodde shop. Momenteel ben ik het ontwerp van mijn template aan het laten aanpassen ik heb ook meer dan een dozijn extenties allerlei draaien.

Online ook veel gelezen van mensen die er problemen mee hebben. Dus open vraag of dit voor mij zal werken.

Er zijn hier blijbaar toch verschillende mensen met een multistore. Dus zou in principe toch moeten werken.

Active Member

Post by psxgamer » Tue Apr 15, 2014 11:56 pm

Ik heb geprobeerd om die multistore te installeren maar slaag er niet in.

Ik heb mijn .NL domein geregistreerd en nameservers veranderd zodat die naar mijn hosting verwijzen.

Vervolgens volg ik letterlijk deze stappen:
http://forum.opencart.com/viewtopic.php?t=27538

Werkt dus niet. Krijg gewoon een foutmelding als ik naar mijn .NL domein wil surfen. Gisteren iets dat ik geen toegang zou hebben, nu dat de pagina niet kan weergegeven worden.

De enige manier om het toch aan de praat te krijgen was door de document root /public_html/mijndomein.nl te vervanderen in /public_html. Krijg dan een homepage die er uitziet als die van mijn BE domein. Als ik op een link klik ga ik ook direct naar mijn .BE domein.

Geen idee wat ik fout doe.

Active Member

Post by psxgamer » Wed Apr 16, 2014 7:34 am

Ondertussen ben ik er dan toch uitgeraakt.

Ik vrees dat de multishop niet voor mij zal zijn. Werkt net zoals die zou moeten draaien. Verschillende onderdelen die op mijn gewone website wel werken, worden niet vergenomen in de multistore. De functie lijkt me enkel te werken als je een vrij basic OC opstelling hebt maar niet als je een zwaar gemodificeerde shop hebt.

Een veelbelovende functie, maar moet nog verder uitgewerkt worden. Enfin, toch mijn idee.

Active Member