Post by Irmimi » Thu Mar 22, 2018 3:56 pm

Ik verkoop voornamelijk gebruikte motoronderdelen en maak gebruik van de marge-regeling. Dit betekent dat de klant geen BTW betaald over de gebruikte producten. Ik heb daarvoor dus een belastinggroep 0% BTW aangemaakt.
Omdat ik ook een aantal nieuwe producten verkoop heb ik ook een belastinggroep 21%.

Nu is het voor de marge-regeling verplicht om op de factuur te vermelden dat deze regeling is toegepast. Helaas zitten er standaard geen functionaliteiten in OpenCart om de factuur aan te passen. Nu is de layout van de factuur sowieso niet bepaald goed te noemen dus op dit moment print ik de factuur in PDF, zet het vanuit daar om Word en pas het dan helemaal aan.
Bij elk product dat onder de marge-regeling valt zet ik de tekst "marge artikel - bijzondere regeling - gebruikte goederen". Als er dus een combinatie van nieuwe en gebruikte producten wordt besteld zet ik deze tekst dus alleen bij de gebruikte producten.

Natuurlijk zou ik dit graag meer willen automatiseren, maar ik heb er nog niet de juiste oplossing voor gevonden. Er zijn wel een aantal extensies waarmee je de lay-out van de factuur kan aanpassen, maar hiermee kan ik voor zover ik in de uitleg kan zien, niet elke keer per product extra tekst toevoegen.
Ik heb ook al andere dingen proberen te bedenken door bijvoorbeeld de tekst in een productveld dat ik niet gebruik in te vullen, maar hoe krijg ik dat dan weer op de factuur?

Weet iemand misschien een slimme, liefst makkelijke en goedkope oplossing voor dit probleem?
Hopelijk zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd :ponder:

Ik gebruik Opencart 3.0.2.0, en maak gebruik van het Journal thema.

Newbie

Posts

Joined
Sun Aug 02, 2015 1:08 am

Post by k2tec » Thu Mar 22, 2018 6:01 pm

Denk dat je in de fout gaat. 0% is niet van toepassing. Dit zit moeilijker in elkaar.
Je moet btw berekenen over je verkoopprijs.
Voorbeeld:
Verkoopprijs € 1.000
Inkoopprijs € 500
———
Marge € 500

De verschuldigde BTW is dan € € 500 x 21%/121% = € 87

Als de verkoper geen gebruik kon maken van de margeregeling was hij 21%/121% x € 1000 = € 173 verschuldigd.
Ik weet dat ik je probleem hier niet mee hebt opgelost.

User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Apr 12, 2010 8:06 pm

Post by Irmimi » Thu Mar 22, 2018 6:40 pm

Het gaat hier om deze marge-regeling:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ebedrijven

Newbie

Posts

Joined
Sun Aug 02, 2015 1:08 am

Post by k2tec » Fri Mar 23, 2018 12:08 am

Het gaat hier om deze marge-regeling
Dat klopt maar al je prijzen moeten gewoon incl. 21 %btw getoond worden. Alleen niet als je op een zwarte markt staat.
Dat je zelf met een reken module moet bepalen over je inkoop en marge over je verkoop dat hoeft een particuliere klant niet te zien.
Dit is ook op die site die jij aangeeft te lezen
Voorbeeld

U hebt een margeauto verkocht voor € 8.000. De inkoop van de auto is € 6.000. De reparatie is gesplitst in € 400 aan onderdelen onder de autodemontageregeling, € 300 aan speciaal ingekochte margeonderdelen en € 200 aan ingekochte btw-onderdelen.

De margeverkoop is € 8.000. De marge-inkoop is € 6.000 voor de auto plus € 300 voor de onderdelen. De winstmarge voor de margeregeling is daarom € 1.700 en de verschuldigde btw 21/121 is € 295

User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Apr 12, 2010 8:06 pm

Post by Irmimi » Fri Mar 23, 2018 3:38 pm

Het voorbeeld dat jij aanhaalt is een combinatie en daarom wordt over een deel wel BTW gerekend.

Uiteraard draag je gewoon BTW af als je de marge-regeling toepast, alleen toon je deze juist niet op de factuur / webshop. Hoe je die BTW betaald lees je weer hier:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gegoederen

Wat betreft de factuur. Daarop vermeld je dus niet de BTW. Volgens de website van de belastingdienst:
"Als u margegoederen verkoopt, dan vermeldt u op de factuur geen btw. De btw is wel bij uw prijs inbegrepen."

Voor nieuwe producten wordt er natuurlijk gewoon 21% BTW berekend en deze vermeld je dan wel op de factuur.

Om het extra ingewikkeld te maken, mag je er overigens wel voor kiezen om gewoon 21% BTW te berekenen over marge-goederen. Zeker als je B2B verkoopt, kan dit voor de koper voordelig zijn omdat die dan de BTW weer af kan trekken. Dit doen wij eigenlijk nooit en wordt ons ook nooit gevraagd.

Dit is hoe het mij ook is uitgelegd door de boekhouder en hoe wij het ook al jaren toepassen. Ook bij andere webshops / motorslopen wordt er geen BTW getoond in de webshop, dus ik neem aan dat zij dezelfde regeling toepassen.

Maar goed, dat heeft verder natuurlijk niets te maken met een oplossing voor mijn probleem met het maken van de factuur. Waar ik zelf aan zat te denken is een 'custom field' voor een product dat vervolgens automatisch op de factuur getoond wordt. Het custom field wil ik dan liever niet zien op de productpagina :-). Ik heb inmiddels wel extensies gevonden waarmee je zo'n custom field kan maken, maar die zijn natuurlijk allemaal juist bedoeld om het veld dan vervolgens ook prominent op de productpagina te tonen... en dan heb je het veld natuurlijk nog niet zomaar op de factuur.....

Goede ideeën zijn dus nog steeds welkom!

Newbie

Posts

Joined
Sun Aug 02, 2015 1:08 am

Post by Dutch_guy » Mon Mar 26, 2018 5:43 pm

Verschillende manieren om dit te doen.

Quick and dirty: Met de standaard factuur in OpenCart is het een kwestie van ervoor te zorgen dat je de btw per product kan tonen. Dit houdt in het aanpassen van admin\controller\sale\order.php. Vervolgens met een simpele if/then je order_invoice.tpl zodanig aanpassen dat als btw voor een product 0% is, je die tekst toont bij het product.

Of, je schaft PDF Invoice Pro aan. Die heeft een optie om te bepalen welke informatie je op een productregel wil tonen. Kies dan bijvoorbeeld een veld als ISBN, waar je die tekst in zet voor de producten die 0% btw hebben. Bovendien zijn je facturen met deze extensie veel mooier.

Image

Free & Paid extensions from Think Twice | Opencart | Hulpmiddelen voor ouderen


Active Member

Posts

Joined
Tue Feb 21, 2012 5:56 pm


Post by Irmimi » Mon Mar 26, 2018 6:46 pm

Dank je!
Ik wist niet dat die optie in PDF Invoice Pro zat. Ik heb de extensie wel bekeken en gezien dat je er van alles mee aan kan passen, maar niet dat je ook extra productinformatie kan toevoegen. Naar zoiets ben ik inderdaad op zoek.
Ik zag dat er ook extensies zijn om custom product fields toe te voegen, werken deze ook in combinatie met PDF Invoice Pro (en Journal template)? Dat zou mijn voorkeur hebben omdat ik dan niet een ander veld hoef te misbruiken.

Newbie

Posts

Joined
Sun Aug 02, 2015 1:08 am

Post by Dutch_guy » Mon Mar 26, 2018 6:52 pm

Volgens mij niet. Er zit wel iets in om custom fields te tonen op de factuur, maar dat gaat dan om klantinformatie. Maar een veld als ISBN zal je verder toch nooit gebruiken, even hernoemen in je taalbestand ter verduidelijking. Maar er is een front- en backend demo van die extensie, dus je kan e.e.a. eerst testen.

Image

Free & Paid extensions from Think Twice | Opencart | Hulpmiddelen voor ouderen


Active Member

Posts

Joined
Tue Feb 21, 2012 5:56 pm


Post by Irmimi » Tue Mar 27, 2018 2:55 pm

Dat je custom fields voor klantinformatie kan toevoegen had ik gezien. Ook wel heel praktisch zodat je tenminste het KvK-nummer en BTW-nummer van zakelijke klanten automatisch op de factuur hebt staan. Nu voeg ik dat dus allemaal handmatig toe.

Je zegt dat ik het ISBN-nummer veld in mijn taalbestand kan hernoemen voor de duidelijkheid. Waar kan ik dat precies vinden, want ik heb zoiets nog nooit gedaan? Ik gebruik deze extensie voor de nederlandse taal: https://www.opencart.com/index.php?rout ... egory_id=2

Pas ik het dan aan in het bestand:
admin-->language-->nl-nl-->catalog-->product
en vervang ik dan de tekst ['entry_isbn'] = 'ISBN' door ['entry_isbn'] = 'Marge_artikel'

Newbie

Posts

Joined
Sun Aug 02, 2015 1:08 am

Post by Dutch_guy » Tue Mar 27, 2018 4:17 pm

Klopt helemaal, die moet je aanpassen inderdaad.

Image

Free & Paid extensions from Think Twice | Opencart | Hulpmiddelen voor ouderen


Active Member

Posts

Joined
Tue Feb 21, 2012 5:56 pm

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 65 guests