Post by sjoerdd87 » Wed Feb 28, 2018 6:35 pm

Hallo allemaal,

Met de komst van de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) wetgeving vroeg ik mezelf af wat je nu eigenlijk moet aanpassen om mijn Opencart webshop versie 2.3.0.2 aan te passen zodat deze volledig is ingericht volgens de nieuwe wetgeving.
Moet de tekst "Bevestig Bestelling" ook worden aangepast naar "Nu Kopen" of "Koop Nu"

De modificaties die ik allemaal gebruik zijn:

Additional Options for Slideshow
Harnish Design
1.0
Actief
03-08-2017


Bugfixes for ControllerUserUserPermission
(vqmod/xml/bugfixes-user-permission.xml)
mhccorp.com
2.x-1.0
Actief
02-01-2018


Bugs 2.3.0.2 fix
peku
1.0
Actief
29-10-2016


Default timezone for PHP and Database
Tri Le
4.1.0
Actief
02-01-2018


Discount in Percentage
(vqmod/xml/percentage_discounts.xml)
Jorim van Hove
1.0.0 for OC 2.x.x.x
Actief
02-01-2018


Export/Import Tool (V3.5) for OpenCart 2.x
mhccorp.com
2.x-3.5
Actief
08-08-2016


Return request mail
koku
1.0
Inactief
27-10-2016


SEO Friendly URLs
◘ Dotbox Creative
1.1
Actief
02-01-2018


Show Home Link in Menu
Harnish Design
1.0
Actief
02-01-2018


product copy fix for IE
cbc (solution: nuke123)
1.1
Actief
29-06-2017

De Modules die ik gebruik:

Google reCAPTCHA (Standaard)

Cookie Master

Pop-up

Timezone Sync

Sisow

X-Shipping

Link naar mijn site:

https://tinyurl.com/nh5lz3n

New member

Posts

Joined
Tue Feb 11, 2014 8:48 pm

Post by sjoerdd87 » Fri Mar 02, 2018 5:58 pm

Niemand die zich bezighoudt met de Nederlandse wetgeving en wat er veranderd moet worden in Opencart om hieraan te voldoen?

New member

Posts

Joined
Tue Feb 11, 2014 8:48 pm

Post by victorj » Sat Mar 03, 2018 6:30 am

Ik houd me er zeker mee bezig.
Maar laten we heel eerlijk zijn, jezelf door de wetgeving heen worstelen kost een hoop tijd.
Zoals ik het nu zie, veranderd er eigenlijk weinig, behalve dat klanten inzicht moeten hebben in alles wat jij registreerd en gegevens moeten kunnen weghalen.
Natuurlijk kan ik het fout zien, daarom wacht ik ook nog even op wat webwinkelkeur straks gaat adviseren aan de leden.

inzien een aanpassen gegevens kunnen klanten door in hun account te gaan.
daar hebben ze dus nzicht in hun naw gegevens orders enz.
gast checkout dus daar waar klanten geen account aanmaken is nog dubieus, aangezien je de order geregistreerd hebt, maar de klant die niet kan inzien.
ik gebruik dat niet, dus voor mij geen probleem,

puntje aandacht is dat er ook staat dat klanten gegevens moeten kunnen verwijderen.
dat kan dus niet en ook geen idee wat de wet wil.
het account van de klant kun je verwijderen, ik heb dat al heel lang in de privacy mededeling staan, ze moeten daarvor contact opnemen en dan verwijder ik het account, komt niet voor maar toch, maar hoe zit het met orders, die kun je niet verwijderen want dan is de order weg.
wederom voor mijn shop geen probleem, komt gewoon niet voor in B2B maar kan me voorstellen dat bepaalde soorten winkels wel klanten hebben die die vraag stellen.

Als ik heel eerlijk ben is deze nieuwe wet weer een ongelooflijk gedrocht.
Voor wie geld deze wet, alleen voor online bedrijven, zo ja dan is dit een vorm van discriminatie, dus dan voor alle bedrijven, of voor alles en iedereen die gegevens registreerd, wat je feitelijk mag aannemen aangezien een wet intergraal is en voor iedereen geld.
als dat zo is wil ik dat de staat en belastingdiens per direct al mijn gegevens verwijderd want daar geld het dan ook voor.
Als ik er nu over nadenk meer vragen als antwoorden.

Maar voor een ieder die dit leest, geef je input kan en interessant onderwerp worden

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland

Post by sjoerdd87 » Sat Mar 03, 2018 11:58 pm

Victor,

Bedankt voor je uitleg en reactie ben benieuwd of er meer mensen volgen.
Mocht je informatie hebben vanuit webwinkelkeur kun je deze dan posten?

Heb jij de tekst "Bevestig Bestelling" ook aangepast naar "Nu Kopen" of "Koop Nu" ?
Of heb je nog tips wat mijn webshop betreft? Jou webshops zien er goed uit moet ik zeggen.

Alvast bedankt!

New member

Posts

Joined
Tue Feb 11, 2014 8:48 pm

Post by timstudio » Tue Mar 06, 2018 12:44 am

Dat de nieuwe wet een gedrocht is voor de kleinere shop is duidelijk. Ik snapte er om eerlijk te zijn ook niets van. Totdat ik vorige week een interessante docu bij de NPO (vpro tegenlicht) zag over het feit dat China (alibaba) naar Nederland (europa) komt. Wat ik ervan begreep is dat Europa zich moet indekken omdat de chinezen een heel ander beleid voeren wat betreft persoonsgegevens. Kort gezegd, de manier om de wetgeving van de chinezen te overrulen is door snel een eigen wetgeving te bedenken die dit blokt.

Dat betekend dus dat het spelletje op een veel hoger nivo gespeeld wordt, en wij als kleine winkeliers mee gezogen worden.

Daarom vermoed ik ook dat de strenge handhaving meer toegepast zal worden op de grote spelers in de markt (en de onwetende kleine winkeliers welke totaal onverantwoord omgaan met privacy.)

Heb jij je zaken 'goed' voor elkaar dan zal het vooral in het begin allemaal redelijk los lopen. Ben je lid van een keurmerk dan ben je uiteraard ook al gedeeltelijk ingedekt. Komisch is dat ook de keurmerken nog niet precies weten hoe te adviseren 2,5 maand voor de invoering.

New member

Posts

Joined
Sun Oct 25, 2015 3:51 pm

Post by psxgamer » Wed Mar 21, 2018 9:19 am

Wat mijn betreft is dit ook weer zo'n dode wet als de cooky law. Alhoewel mijn template er voor voorzien ik plaats ik bewust geen cookie waarschuwing op mijn website omdat dit mijn bezoekers alleen maar embeteert. Net zoals het mij ook ergeloos embeteert omdat ik dat op zowat alle websites moet weg klikken. Als ze dit systematisch op alle websites moeten gaan controleren van overheidswege is de werkloosheid direct opgelost.

Deze wetgeving lijkt me ook zo. Vooral gericht op de facebooks en andere grote spelers op deze aardbol. Wetten gelden voor iedereen, maar wil toch eerst zien hoe ze dit gaan controleren.

En in spé wat doe je mis als webshop? Enige gegevens die je bijhoudt van uw klanten zoals naam, adres, email,... heb je nodig om de bestelling uit te voeren. Die gegevens worden nergens verkocht of zo. Onze nieuwsbrieven sturen we enkel naar de abonnees met in iedere nieuwsbrief link om zich af te melden. Credit card of andere gevoelige gegevens worden nergens bewaard.

Als ze deze wet effectief tot in de puntjes gaan controleren mogen ze eerst de eigen overheidsbedrijven eens doorlichten. Vraag me al een hele tijd als ik via Bpost een verzendlabel aanmaak om een bestelling thuis bij een klant te laten leveren waarom ik dan überhaupt die zijn emailadres moet invullen?

Kan maar 1 reden bedenken en dat is dat Bpost adreslijsten samenstelt en doorverkoopt. Anders hebben die dat mailadres niet nodig. En dit druist ook helemaal in tegen bovenvermelde nieuwe regelgeving.

Active Member

Posts

Joined
Tue Apr 13, 2010 4:14 am

Post by timstudio » Wed Mar 21, 2018 7:24 pm

Nou, de gemiddelde shop houdt toch wat meer bij dan alleen de adressen van kopers. Je zou een van de weinige zijn die geen analytics erop heeft en het hele bezoekpad van de bezoeker netjes doorstuurt naar meneer google.

New member

Posts

Joined
Sun Oct 25, 2015 3:51 pm

Post by victorj » Wed Mar 21, 2018 7:30 pm

Ik gebruik principieel geen Google Analytics.
Er zitten toch de nodige haken en ogen aan.
Denk eens aan je Android of Apple telefoon, wat die allemaal van je bijhouden vaak zonder dat je het weet.

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland

Post by dennisbuijs » Fri Mar 23, 2018 9:31 pm

Nieuwe wet, goed voor de bewustwoording, maar de man met de stropdas achter het bureau die het verzonnen heeft, kom toch eens achter je bureau vandaag en kijk in de praktijk, dan zie je dat het zo niet gaat werken. Maar goed, wat kunnen we ermee?

Mijn mening, kijken wat haalbaar is, goede privacy policy met duidelijke info, https, geen onodige gegevens vragen en kijken of ook je pc etc goed is beveiligd. Ook een Word of excel aanmaken van wat je allemaal opslaat en wie er bij kan, totaal geen zin in, maar ja!

Puntje over laten verwijderen van gegevens, ja dat kan dus niet zomaar meneer de AVG man. Losse gegevens wel, prospects, maar als hij gekoppeld is aan een order en vervolgens in de boekhouding zit, dan zijn we verplicht dit 7 jaar te bewaren. Er wordt ook aangegeven dat je moet aantonen hoe je de gegevens gekregen heb, nou via de shop waar de gegevens niet inzitten :-). Dit lees ik niet veel in AVG blogs, dus heb ik even gekeken op Exact online https://www.exact.com/nl/gdpr/exact-online/, hoe doen die het. Nou dus niet verwijderen, dat gaat niet, maar ze gaan een functie inbouwen genaamd ‘anonimiseren’, dus simpel er is een klant, maar geen idee wie het is.

Dus je zou dit anonimiseren ook kunnen doen in opencart en uiteraard het account deactiveren.

Wat ook zo leuk is, is een hosting provider een gegevens verwerker, ja en nee, het is maar hoe je het leest de wet. Nee, ze kijken niet in mijn shop naar klantgegevens, ja, ze verwerken wel mijn backup. Ik heb altijd geleerd bij het maken van requirements, ze moeten altijd eenduidig kunnen worden uigelegd, zo niet, dan is het niet goed beschreven. Bij een wet is dat niet nodig toch, nee hoor, men bepaald zelf wel hoe of wat, alleen hoe kijkt de rechter ernaar, dat moet je dan maar afwachten.

PS, ik heb ook geen cookie melding op mijn website, is ook 9 van de 10 keer op relatief kleine websites niet nodig, had iedere website eigenaar maar goed de herziende wet gelezen met name over Google Analitics, maar nee, pc, ipad, mobiel pats boem weer een cookie, alleen cookiemonster is blij 😜

Wordt er altijd een beetje synisch van dit soort wetgeving, maar dat was wel duidelijk dacht ik ;D

Newbie

Posts

Joined
Fri Nov 11, 2016 5:31 pm


Post by timstudio » Sat Mar 24, 2018 4:05 am

Zoals ik in een ander draadje uitlegde: de wet is / wordt in het leven geroepen om de europese consument de opmars van (voornamelijk) de chinezen richting europa privacy technisch te waarborgen. Een wet kan (helaas) niet maar voor 1 partij gelden, dus geldt deze automatisch voor iedereen. En een wet zou geen goede wet zijn als deze niet compleet onlogisch onduidelijk en rammelend in elkaar steekt.

New member

Posts

Joined
Sun Oct 25, 2015 3:51 pm

Post by Jaap » Fri Mar 30, 2018 1:48 am

Wil je meer informatie over de AVG wetgeving?
Dan raad ik je aan om lid te worden van https://webwinkelcommunity.nl/
Hier staat veel informatie over dit onderwerp.

En nee, ik heb daar geen aandelen :)

User avatar
Active Member

Posts

Joined
Fri Apr 15, 2011 12:10 am
Location - the Netherlands
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests