Post by victorj » Mon Jun 26, 2017 6:03 am

Upgraden van 1.5 naar 2.3 gaat meestal fout, vandaar hier even een tutorial hoe ik het doe en dat gaat over het algemeen goed, tenzij een shop heel heavy gemod is.
Bij upgraden verlies je al je naderhand in de shop geinstaleerde modules, dus controleer vooraf of er voor die modules een upgrade is en zorg dat je die vast hebt zodat je die weer kunt instaleren, is er geen update vraag je dan af of je de mod nodig hebt of dat je zonder kunt.

daar gaan we dan.
nooit een update op een live shop, gegarandeerd is je shop offline, de wet van Murphy zit hier gewoon op te wachten.
altijd een backup maken van de site en database, maak een backup van de database met phpmyadmin in je hosting panel.
Aangezien we nooit een update op een live shop doen, gaan we de update doen in een aparte map op je hosting, dus maak een nieuwe map aan en noem die update.

maak een nieuwe database aan.
importeer de backup van de database van je live shop.
upload de bestanden van je live shop naar de map update (sommige hosting panels kun je alle bestanden copieren gaat veel sneller)
Nu het lastige gedeelte, pas de config bestanden aan.
bij de urls /uppdate toevoegen
bij de absolute paden /update toevoegen op de jusite plaats dus voor catalog, voor image enz
hetzelfde voor de config file in de map admin
in beide config bestanden ook de gegevens van de nieuwe database aanpassen zodat deze naar de nieuwe database verwijzen.

controleer of de copie vanje site goed werkt, controleer ook de admin, wellicht moet je even de map system/cache legen en de map vqmod/cache even legen.
Werkt alles naar behoren, dan ben je klaar voor de volgende stap.

log in in de admin.
ga naar extensies -> modules
controleer welke modules je geinstaleerd hebt en maak hier een notitie van, daarna deactiveer je iedere geinstaleerde module en deinstaleer je die.
als je dat gedaan hebt is er geen enekele module nog geinstaleerd.
ga naar extensies betaal methoden
herhaal hier het bovenstaande dus alle gebruikte betaal methoden deactiveren en deinstaleren.
Hierna de verzendmethoden, zie hier boven.
Deinstaleer alle vqmods en leeg de vqmod cache
ga naar configuratie winkel instellingen en selecteer het default theme.

nu gaan we link doen.
ga met ftp naar je hosting en ga naar de map update.
ga naar de map admin.
verwijder alle bestanden behalve het bestand config.php
ga 1 map omhoog
verwijder alle mappen en bestanden behalve de map admin en image en het bestand config.php in de root

upload oc 2.3.0,2 naar de map update.
upload de nederlandse taal naar de map update.
ga naar je update met je browser dus jouwsite.nl/update/install
de updater zal nu zijn werk doen.

Nu komt het spannende gedeelte
na de update controleren of je winkel goed werkt, natuurlijk mis je een hoop, maar de categorieen en producten moeten er zijn
hierna de admin controleren, je moet je categorieen producten klanten en orders weer zichtbaar hebben.

is dat allemaal aanwezig gefeliciteerd, je hebt succesvol een upgrade gedaan zonder dat je wat kwijt bent.
hierna de benodigde modules zoals betaal methoden met ftp uplaoden naar je update en daarna instaleren en activeren.

werkt dat allemaal dan kun je aan je theme en uiterlijk gaan werken.

Upgraden en aanpassen van je winkel zodat deze weer voldoet aan je wensen is een behoorlijke klus die veel tijd in beslag neemt, dus tussen de tijd dat je klaar bent met je shop en de daadwerkelijke overgang, zit nogals wat tijd.
bij een goed lopende shop, zul je dus de nodige klanten en orders erbij gekregen hebben.

dus voordat je live gaat komt er nog een hele planning om de hoek kijken.
je moet dan je oude winkel in maintenace mode zetten.
ga even terug naar boven en zet alle modules zoals omschreven uit
verwijder alle bestanden uit de root behalve de config bestanden in root en admin
hierna verplaats je je nieuwe shop behalve de beide config,php bestanden naar de root.
ga naar je site.nl/install, laat de database upgraden,
pas nu de config bestanden aan zodat ze verwijzen naar de database die je hebt gebruikt voor de update.
je kunt nu uit de oude database de velden voor klanten en orders exporteren en importeren in de update database en je zou een nieuwe werkende winkel moeten hebben met al je orders en klanten.

Het beste is om dit een aantal keren te oefenen, zodat je precies weet waar je tegen aanloopt voordat je je live shop op de schop gooit, zeker als je een drukke winkel hebt, en offline zijn je omzet gaat kosten.
je komt er zo ook achter of alles naar behoren werkt en of dat je bepaalde modules misschien moet laten aanpassen zodat ze goed werken met je nieuwe versie.
Voordat je begint aan een update, denk goed na of je het zelf aankunt of dat je iemand moet inschakelen die het meer ervaring heeft
Zorg er in ieder geval voor dat je eerst een test update doet en heel nauwkeurig documenteert waar je tegen aanloopt zodat je bij de daadwerkelijke update precies weet hoe je dat moet aanpakken zodat je winkel minimale downtijd heeft.

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland

Post by Flet » Sun Feb 11, 2018 7:54 pm

Wat een fantastische uitleg!
Ik ben ook de overstap aan het maken maar ik wil het anders doen. Daarom wil ik graag weten of dat ook mogelijk is.

Ik gebruik nu 1.5.6.4 en ga overstappen naar 2.3.0.2
Ik ga eerst een nieuwe site configureren. Dat wil zeggen. Een nieuwe installatie en nieuwe extensies (modules). Daarmee wil ik er eerst voor zorgen dat alles goed werkt.

Daarna wil ik alle relevante gegevens ten aanzien van klanten, orders en producten over zetten vanuit de huidige database.
Ik gebruik geen verzendmethode, geen betaalmethode anders dan overschrijven (twee maal) en Paypal. Heb geen betaalprovider.
Teksten en banners hoeven niet over. Teksten zoals de informatie over ons oid zet ik handmatig over.
Wij zijn non-profit en dat maakt het een beetje eenvoudiger.

Heb jij, Victor, of iemand anders enkele tips hoe ik de relevante gegevens over kan zetten naar de nieuwe database zodat alles weer gaat draaien zoals nu maar dan beter.
O ja, een downtime van enkele uren is geen probleem. Wel het tijdstip waarop die moet plaatsvinden.

OC 2.3.0.2.
https://postcrosscollectief.com


Active Member

Posts

Joined
Fri Nov 29, 2013 8:36 pm


Post by victorj » Sun Feb 11, 2018 7:58 pm

Ja dat kan inderdaad.
Je kunt dan een kopie je huidige database upgraden volgens de uitleg.
Hierna kun je van daaruit klanten, orders, producten en categorieën importeren in de nieuwe database.

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland

Post by Flet » Sun Feb 11, 2018 8:04 pm

Hartelijk dank Victor, dat ga ik zo snel mogelijk proberen. Ik ben juist begonnen met de nieuwe installatie aan te passen. Het verhuizen van de data zal later deze week moeten gaan gebeuren.
Ik zit alleen nog met de afmetingen van de productcontainer (ander topic) maar als dat niet aangepast kan worden ga ik toch over.

OC 2.3.0.2.
https://postcrosscollectief.com


Active Member

Posts

Joined
Fri Nov 29, 2013 8:36 pm


Post by victorj » Sun Feb 11, 2018 8:07 pm

Je hebt mijn mail adres toch

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland

Post by Flet » Sun Feb 11, 2018 8:11 pm

Yep :good:

OC 2.3.0.2.
https://postcrosscollectief.com


Active Member

Posts

Joined
Fri Nov 29, 2013 8:36 pm

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 102 guests