Post by Effell » Mon May 06, 2013 6:39 pm

Hej!

Har nu fått till betallösning i sandlådevariant, och börjat göra några testordrar i butiken för att se vad som behöver fixas till. Såg att numreringen av ordrar verkar hoppa lite. Först verkade det vara bara jämna nr och jag funderade på om det blev dubbel ökning av ID-nr mellan varje order, men det blir mer sedan (se bild nedan), och jag undrar:
1) brukar/ska det vara så?
1b) varför i så fall (handlar det om nekade ordrar, flera "kunder" on site samtidigt...)?

2) Är det fel, eller går det iaf att fixa till så att det blir en färdig order för varje order-nr? (dvs inga "hopp")

Tacksam för svar/hintar eller rena gissningar :)
Ordernumrering.jpg

Ordernumrering.jpg (115.86 KiB) Viewed 828 times

Last edited by Effell on Wed May 08, 2013 4:23 pm, edited 1 time in total.

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am

Post by Davideri » Mon May 06, 2013 7:40 pm

Det blir så varje gång en kund trycker "Fortsätt" när de går till ett av betalningsalternativen. Kikar du i databasen så kommer du att se att alla är med, då är alla nummer i ordning. Men i admin syns inte "Icke slutförda köp".

Har dock inget fix för det, tyvärr.

New member

Posts

Joined
Fri Sep 23, 2011 1:02 am

Post by Effell » Tue May 07, 2013 3:53 pm

Oki, tack för svar. Så då kan man utgå från att när man gått i skarpt läge och det är hopp i ordernumreringen så har man antagligen tappat en försäljning i kassan? Alternativt kanske att de valt t ex kort och sedan gått tillbaka och valt faktura eller ändrat något annat?

Kanske inte är hela världen att det hoppar, såg mest konstigt ut. Men kunderna vet ju oftast inget om det, så då går det nog bra. :) (kanske t o m ser bättre ut nu i början om ordernr inte är alltför lågt alltför länge, ordernr 40 efter att man haft öppet lång tid kanske inte inger förtroende direkt)

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am

Post by Davideri » Tue May 07, 2013 7:11 pm

Ja, antingen har de gått till kassan och valt betalningsalternativ för att sedan hoppa av. Eller gått tillbaka och valt ett annat.

Jag har aldrig flyttat fram numren, det har gått bra hittills. Ingen har skällt på mig för att jag har haft låga ordernummer i början :) Det syns inte förrän det har slutfört köpet.

Men vill man så går det säkert att ändra det i databasen.

New member

Posts

Joined
Fri Sep 23, 2011 1:02 am
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests