Post by hkfiske » Thu May 17, 2012 9:37 pm

Hur byter jag ut shopping cart till tex kundkorg! Har opencart igenom loopia!

New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by Shopson.se » Thu May 17, 2012 10:44 pm

Oj, ännu en butik till loopia. Har haft en hel drös med kunder som har flyttats till nya webhotell pga loopias låga prestanda.

Hur som helst, har du installerat svenskt språkpaket?

Är det kundvagnen i toppdelen på sidan du vill byta ut så är det i filen:
catalog/language/swedish/common/header.php

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by hkfiske » Sun May 20, 2012 2:08 pm

Är så ny på detta så jag använder loopias opencart program via admin delen! Hur lägger jag in svensk språkfil? Har ju valt svenska i programet. Men det räcker troligen inte..

New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by Shopson.se » Sun May 20, 2012 5:13 pm

Är allt övrigt på sidan på svenska eller? Isf är det filen som jag skrev tidigare som du ska ändra i. Är allt på engelska så krävs att du installerar svensk skråkpaket, som finns att köpa här på opencart.com.

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by hkfiske » Mon May 21, 2012 5:03 am

problemet jag har! hur kommwe jag åt den filen?

New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by loopia » Mon May 21, 2012 4:06 pm

För att ändra detta skapar du ett FTP-konto via kundzonen och hämtar sedan hem filen domännamn/public_html/catalog/language/swedish/common/header.php via FTP. Därefter ändrar du översättningen av ordet och laddar upp filen igen på samma ställe.

Här hittar du information om hur du skapar och använder ett FTP-konto:
https://support.loopia.se/wiki/Kategori:Ftp

Tveka inte att kontakta vår support om du behöver hjälp med detta eller något annat som rör våra tjänster.
https://www.loopia.se/support/

mvh Loopia

User avatar
Newbie

Posts

Joined
Mon May 21, 2012 4:01 pm

Post by hkfiske » Tue May 29, 2012 4:01 am

har nu hållit på ett tag med ftp programet men kan ej hitta var jag döper om denna text till svenska! funkar ej med beskrivningen ovan suck!
problem.jpg

problem.jpg (13.63 KiB) Viewed 3328 times


New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by hkfiske » Wed May 30, 2012 3:21 am

Ingen som har lösningen.?

New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by kabe » Wed May 30, 2012 5:36 am

Hur långt har du kommit? Har du kopplat upp dig mot din domän med ftp-programmet? I så fall ska du kunna bläddra bland filerna och hitta rätt fil, den finns i catalog/language/swedish/common/header.php. Ändra det du vill spara och ladda upp filen igen. Behöver du mer hjälp borde ju loppia kunna hjälpa dig.

New member

Posts

Joined
Wed Oct 12, 2011 2:00 am

Post by Shopson.se » Wed May 30, 2012 8:44 am

Titta i filen:
catalog/language/swedish/common/header.php

Se efter så raden är inlagd och översatt, det skall finnas en rad i filen som ser ut som följande:
$_['text_cart'] = 'Kundvagn';

Finns den inte med, eller inte är översatt så kan du lägga in den.

Skulle det vara något annat som spökar så kan du ju alltid lägga till texten direkt i template-filen istället för att hämta den från språkfilen. Det förutsätter dock att du endast har svenska som språk i din butik. Isf, öppna:

catalog/view/theme/(ditt tema)template/common/header.tpl

Leta efter detta stycke (ca rad 90)
<h4><?php echo $text_cart; ?></h4>

Skriv om detta till följande
<h4>Kundvagn</h4>

Som sagt, den senare lösningen endast om du bara har svenska i butiken.

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by hkfiske » Thu May 31, 2012 4:35 am

Har nu provat allt ni skrivit och inget har fungerat! ): några nya tipps?

New member

Posts

Joined
Thu May 10, 2012 12:32 am

Post by Shopson.se » Thu May 31, 2012 8:49 am

Hmm, det låter konstigt.

Är du säger att du gör rätt när du ändrar i filerna? Har du ändrat något annat som gått vägen?

Postar du länken till din butik så är det förstås enklare att se hur det ser ut. Du kan skicka ett PM till mig om du vill att jag ska titta.

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Nordisk » Fri Jun 01, 2012 6:00 pm

Hej, jag har samma problem med att det står shopping cart istället för varukorg. I min fil är det korrekt text men det är ändå fel på webbsidan. Jag provade att ändra header.tpl men lyckades inte. Har du fler förslag?
//Hans

Newbie

Posts

Joined
Fri Jun 01, 2012 5:44 pm

Post by Shopson.se » Sat Jun 02, 2012 9:51 pm

Verkar vara ett lite udda grej det där med varukorgen. Jag tittade på hkfiskes butik men det går inte att se mycket utan att vara inloggad till ftp. Skicka ett privat PM med dessa inloggningsuppgifter så kan jag gå in och rätta till det.

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Shopson.se » Tue Jun 05, 2012 5:07 am

Är några som hört av sig om detta så jag tänkte posta lösningen här också.

"Den text som laddas till kundvagnen i headern hämtas normalt från:
catalog/language/swedish/module/cart.php

Eftersom språkpaketet ibland är äldre finns inte denna fil, så lösningen är att kopiera över den filen från engelska och översätta den.

Sedan är det en annan fil som hämtas när du lägger något i kundvagnen.
catalog/language/swedish/checkout/cart.php
Det är således den du ska ändra i om det blir olika text innan/efter att du lägger något i varukorgen."

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Minimera » Tue Jun 12, 2012 5:56 am

Hej,

Är rätt ny på det här men lyckades byta ut texten "Your shopping cart" till "Varukorg" genom att göra följande.

Leta upp följade fil i ftp:

/catalog/view/theme/default (eller om du har installerat en annan tema, väljer du denna sökväg istället) /template/module/cart.tpl

Ändra texten "Your shopping cart" till "Varukorg" (eller om du vill att det ska stå något annat) i följande text som ligger ganska högt upp på sidan (på rad 5 hos mig)
<h4><p>Your shopping cart</p><a href="javascript:;"><span id="cart_total"><?php echo $text_items; ?></span></a></h4>

Nu en fråga också. När man ställer markören på denna "minivarukorg" som ligger högst upp på sidan så står det:
"Your shopping cart is empty" och när det ligger produkter i korgen: "View cart" resp "Check out"
Någon som vet vilken fil man ändrar i för att få detta på svenska?

Tack på förhand!

Mvh
Linda

Newbie

Posts

Joined
Sat Jan 07, 2012 8:49 pm
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests