Post by Shineonline » Thu Dec 29, 2011 2:36 pm

Hej

För er som har en OpenCart shop och sköter bokföring med VISMA Administration 500, 1000 och 2000 finns det nu en modul som kan spara mycket tid i hanteringen av kunder och ordrar.
Modulen exporterar kund och order till en xml fil som man enkelt importerar i VISMA som en order eller faktura, om kunden inte finns i VISMA läggs även han upp i programmet.

http://www.opencart.com/index.php?route ... order=DESC
Den fungerar i OpenCart version 1.5.1.3
Modulen utvecklas utefter önskemål och behov, i nuläget finns dom inställningar som behövs för att alla ska kunna använda den.
Feedback emottages tacksamt på dev@shinewebb.se

Mvh
Thomas

--------------------------------------
Shine Webb AB
OpenCart extension and templates developer.
Shine Webb extensions


Newbie

Posts

Joined
Thu Nov 03, 2011 4:00 pm

Post by e-Hifi » Thu Dec 29, 2011 6:24 pm

Which version of Visma administration 2000 is supported? Does it work on older SPCS adm. 2000?

New member

Posts

Joined
Thu Apr 28, 2011 6:29 am

Post by Shineonline » Thu Dec 29, 2011 6:43 pm

Hi!

It is tested it on the newest version of VISMA that is 5.2 but I'm sure it works on 4.8 and maybe older.
What version do you have?
I think that if you have the option to import orders from VISMA TID then it will work.
We have som older version that we can test it on and see if it works or not.

Best regards
Thomas

--------------------------------------
Shine Webb AB
OpenCart extension and templates developer.
Shine Webb extensions


Newbie

Posts

Joined
Thu Nov 03, 2011 4:00 pm

Post by zChris » Fri Dec 30, 2011 3:10 pm

Härligt! Skönt med ett billigare alternativ än vad dom "officiella" erbjuder. En fråga bara , eller ja det blir troligen mer ;), men iaf, hur går man tillväga för att importera xml filen? Jag är novice på visma 1000 som det kanske märks :)

Går det även att få till så att när man lägger in en produkt i visma så uppdateras webbshoppen automatiskt?


Mvh zChris

http://www.gbtrading.se - villalarm, hemlarm och gsmlarm.


New member

Posts

Joined
Mon Dec 12, 2011 6:24 pm

Post by rokdazone » Mon Jan 02, 2012 3:49 pm

I Visma Administration 2000 går man in på föjande i rullgardinsmenyn: "Arkiv->Import->Order och fakturaunderlag från Visma Tid" för att importera, vet inte hur det ser ut i Visma Administration 1000.

Angående din andra fråga så går det tyvärr inte med denna extension. Det går såklart att få till om man är Visma Partner och har programmerat just en sån rutin mot deras API, fast då snackar vi nog en helt annan prislapp. Denna lösning funkar bara för export av ordrar eller fakturor med tillhörande kunder och är tänkt litegrand som en "genväg" men ändå fullgod lösning. Det som vi däremot håller på kollar på nu är schemalagda exporter..eller att ordern exporteras direkt när en order läggs i webbshoppen, men det kommer nog i nästa version då.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by zChris » Mon Jan 02, 2012 5:43 pm

Jaha då förstår jag :) Det är samma import val på visma 1000 vad jag kommer ihåg. Ser verkligen fram emot att det exporteras automatiskt. Ungefär att för varje order så blir det en ny fil som heter ordernumret eller liknande :P

http://www.gbtrading.se - villalarm, hemlarm och gsmlarm.


New member

Posts

Joined
Mon Dec 12, 2011 6:24 pm

Post by rokdazone » Mon Jan 02, 2012 7:58 pm

Precis så ja, det blir ju en separat XML-fil för varje order/faktura.

Sedan kan man ju alltid schemalägga en FTP-överföring från exportmappen på webbservern till Vismas Administration's importmapp om man vill få det helautomatiskt, men det är nånting man får fixa själv manuellt
(än så länge). Det enda man överhuvudtaget märker av då är frågan man får upp när man startar Visma Administration: "Om man vill importera nya ordrar/fakturor"

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by rokdazone » Fri Jan 20, 2012 10:23 pm

Nu finns det en ny version att ladda hem med bland annat stöd för automatiserade exporter och möjlighet att få exportfilen skickad till sig via epost. Även vQmod stöd har lagts till.

http://www.opencart.com/index.php?route ... order=DESC

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Shineonline » Sat Jan 21, 2012 2:20 am

Funkar även med Visma Avendo.

Det är inte testat men då funktionen finns i Visma Avendo att importera från Tid och det är samma funktion som används i Visma Administration så ser vi inga problem för att det inte skulle fungera.
Se här på Vismas sida
http://www.vismaspcs.se/support/visma-a ... -visma-tid

Om ni kör både Opencart och Visma Avendo så är det här även något för er alltså.

http://www.shinewebb.se

--------------------------------------
Shine Webb AB
OpenCart extension and templates developer.
Shine Webb extensions


Newbie

Posts

Joined
Thu Nov 03, 2011 4:00 pm

Post by Shineonline » Fri Feb 17, 2012 9:30 pm

Nu finns det även en extension släppt för att importera artiklar från Visma Administration

Mera information finns här:
http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=129&t=53704

--------------------------------------
Shine Webb AB
OpenCart extension and templates developer.
Shine Webb extensions


Newbie

Posts

Joined
Thu Nov 03, 2011 4:00 pm

Post by amaterissimus » Sat May 26, 2012 11:24 pm

Hej!
Det låter mycket bra men jag vill testa hur det fungerar i mitt fall.
Finns den någon t ex från http://www.shinewebb.sesom som kan skicka mig / publicera på nätet en sådan exporterad xml fil som man kan testa i VISMA Admin 2000 innan man köper adon?
Tack!
Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by rokdazone » Sun May 27, 2012 5:31 pm

Hejsan, Skicka din e-postadress till mig som ett PM så ska jag skicka en exempel XML-fil

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by amaterissimus » Sun May 27, 2012 7:55 pm

Hej!
Tack ska du ha!
Skicka gärna till: amaterissimus@yahoo.com
Hälsningar

Amatören den Glade

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by karlpers » Mon May 28, 2012 9:19 pm

Intressant tillägg!

Hur långt är steget från denna till att göra en koppling mot unifaun/pacsoft? Jag antar att det är liknande metod för att importera ordrarna dit som till visma?

Active Member

Posts

Joined
Tue Jun 09, 2009 10:35 pm

Post by rokdazone » Mon May 28, 2012 9:30 pm

karlpers wrote:Intressant tillägg!

Hur långt är steget från denna till att göra en koppling mot unifaun/pacsoft? Jag antar att det är liknande metod för att importera ordrarna dit som till visma?
Jag vet inte hur importfilerna ska se ut som importeras till unifaun/pacsoft. Men jag antar att man kan spara lite tid om man utgår ifrån denna extension, det är väl ungefär samma data men kanske ett annorlunda format på filen?

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by rokdazone » Mon May 28, 2012 9:35 pm

Kollar man på Unifauns hemsida så finns det en existerande integration mellan Visma och Unifaun, för de som redan kör Visma och OpenCart, men föredrar att ha kopplingen i Visma.

http://www.unifaun.se/sv/partners/systems.aspx

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by amaterissimus » Tue May 29, 2012 12:24 am

Tack till rokdazone! Jag fick XML filen.

Med lite trixandet lyckades jag importera an ny kund men fakturan gick inte att importera.
Först behövde jag lägga up ny kundkategori DEF och en ny säljare JS.
Därefter gick det att importera kunden men det gick inte med fakturan.
Jag kör VISMA SPCS Administration 2000 version 5.0 från 2009 som i övrigt fungerar väl. dator har Windows 7 version 64 bits.
Vad kan det bero på?
Hälsningar

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by rokdazone » Tue May 29, 2012 4:33 pm

amaterissimus wrote:Tack till rokdazone! Jag fick XML filen.

Med lite trixandet lyckades jag importera an ny kund men fakturan gick inte att importera.
Först behövde jag lägga up ny kundkategori DEF och en ny säljare JS.
Därefter gick det att importera kunden men det gick inte med fakturan.
Jag kör VISMA SPCS Administration 2000 version 5.0 från 2009 som i övrigt fungerar väl. dator har Windows 7 version 64 bits.
Vad kan det bero på?
Hälsningar
Japp, det är lite saker man ska ställa in först i Visma Export inställningar för att filen ska bli korrekt när man exporterar. Detta gör man enbart en gång och sen ska allt fungera fint. Eftersom du körde min exempel XML-fil så är det uppgifter i filen som inte stämmer med din Visma Administration.

Detta är uppgifter i filen som måste matcha de som finns i Visma Administration:

1. Artikelnummer måste matcha de som finns i Visma Administration
2. Kontrollera så att det inte blir en krock i kundnr-serien i Visma Administration
3. Utställarens signatur/säljare måste matcha ett värde som är inställt i Visma Administration
4. Enhet (t.ex. ST) ska matcha en enhet som är upplagd i Visma Administration
5. Kod för kundkategori i exportfilen måste matcha en existerade kundkategori-kod i Visma Administration.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by amaterissimus » Tue May 29, 2012 6:17 pm

Hej!
Tack ska du ha. Dit svar är mycket pedagogisk och jag kommer att följa instruktion.
Jag är nybörjare och det går trögt men jag lär mig nya saker hela tiden. Hoppas att jag är snart redo att använda import av XML och lyckas med detta.
Tack för hjälpen!
Hälsningar

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by rokdazone » Fri Jun 01, 2012 4:21 pm

Hur gick det för dig amaterissimus, lyckades du med importen till slut?

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests