Post by stocken72 » Wed Mar 02, 2011 5:23 pm

hej hopp !!
jag e fortfarande ny på denna opencart men gillar den :)

jag handlar med kläder dvs olika storlekar ex: tröjor S,M,L,XL,XXL osv men hittar ingenstans i opencart där man kan lägga in att kunden väljer storlek .. så jag mpåste lägga upp en artikel per storlek väldans jobb med detta ..
någon som e kunnig ?? om det finns en modul eller liknande för storleks val ??

tacksam för svar

//Patrik "Stocken72"

Newbie

Posts

Joined
Sat Feb 05, 2011 10:35 pm

Post by incan » Thu Mar 03, 2011 4:26 pm

Gå till produkter och välj en produkt, därefter kan du klicka på fliken "val" och där skriver du in vilka olika storlekar kunden kan välja på. En rullist dyker sedan upp intill produktbilden där kunden kan välja storlek.

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by stocken72 » Thu Mar 03, 2011 5:17 pm

Har ej en flik som heter "val"

Newbie

Posts

Joined
Sat Feb 05, 2011 10:35 pm

Post by incan » Thu Mar 03, 2011 6:33 pm

"Alternativ" kan den också heta. I vart fall är det den fjärde fliken från vänster.

Klicka sen på lägg till val/alternativ och skriv "Storlek" som är rubriken. Därefter lägger du till värden, dvs dina olika storlekar s, m, l, xl så många som du nu har.

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by stocken72 » Sat Mar 05, 2011 5:50 am

aha nu :) thx thx thx :)

nu rockar det

Newbie

Posts

Joined
Sat Feb 05, 2011 10:35 pm

Post by stocken72 » Sun Mar 06, 2011 4:30 pm

Hej incan !!

jag hittade dit till alternativ .. men när jag sparar så finns den där men inga val ..
vad gör jag för fel ??
något med prefixen ?? eller värden ??

Newbie

Posts

Joined
Sat Feb 05, 2011 10:35 pm

Post by incan » Mon Mar 07, 2011 12:09 am

Klicka på flik Alternativ.
1 Lägg till alternativ.
2 Ange rubriken "storlek". Glöm inte att ange på engelska också.
3 Markera "storlek" i vänstra rutan så att det blir blått.
4 Klicka på lägg till värde för val.
5 Döp värdet till tex "small" glöm inte att skriva i rutan för engelska också.
6 Markera "storlek" i vänstra rutan igen.
7 Klicka på "lägg till värde för val".
8 Döp värdet till tex "medium". glöm inte att ange det på engelska också.
9 Upprepa 6-8 om du har fler storlekar.
10 Klicka spara!

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by stocken72 » Mon Mar 07, 2011 3:40 am

Jag kan bara buga och bocka :) super tack för denna hjälp :) och till alla som hjälper till i detta superforum :)

Newbie

Posts

Joined
Sat Feb 05, 2011 10:35 pm

Post by Solan » Mon May 02, 2011 5:18 am

Hej

Tack för den utförliga beskrivningen.

Vet inte vad jag gör för fel men om jag går in på en produkt och väljer Allmänt EFTER att ha gjort enligt din beskrivning, så ser jag att jag inte kan ha Antal (under momsklass) på noll för då står det att varan är slut i lager i kunddelen.

Vad är detta "Antal" i allmäntfliken för något om jag vill använda mig av de sk värdena?

Tack på förhand :)

Active Member

Posts

Joined
Sat Feb 19, 2011 7:34 pm

Post by yousef85 » Wed Jan 25, 2012 4:09 am

Denna modyl älskar jag bara men jag tänkte på när man t.e.x ska välja svart färg att de kommer upp en bild på produkt som är svart eller vit som är på vit färg osv. hur gör man då

Newbie

Posts

Joined
Mon Jan 23, 2012 10:53 pm

Post by 92marriw8 » Tue Feb 07, 2012 2:28 pm

Har ej en flik som heter "val"




Image

Newbie

Posts

Joined
Sun Feb 05, 2012 11:03 am

Post by Brainstorm » Wed Feb 08, 2012 7:53 am

yousef85 » Du går in under alternativ, skapar nytt alternativ. Väljer fil. Sen har du skapat en egen bild så wips kan du koppla den till det..

stocken72 » kolla innan i forumet på att skapa egna alternativ. Där skapar du en knapp som heter STORLEK. I den lägger du sen till M , L , XL efterhand och sätt sort-ordning på dem så det ser snyggt ut. Därefter går du in på din produkt och under alternativ väljer du storlek och då kommer dina M , L , XL upp där...

Lycka till

New member

Posts

Joined
Mon Jul 11, 2011 3:13 am

Post by Gefagahaga » Thu Feb 09, 2012 6:49 am

Solan wrote:Hej

Tack för den utförliga beskrivningen.

Vet inte vad jag gör för fel men om jag går in på en produkt och väljer Allmänt EFTER att ha gjort enligt din beskrivning, så ser jag att jag inte kan ha Antal (under momsklass) på noll för då står det att varan är slut i lager i kunddelen.

Vad är detta "Antal" i allmäntfliken för något om jag vill använda mig av de sk värdena?

Tack på förhand :)

Antal under fliken "Data" är totala antalet plagg du har. Har du 3 alternativ, säg S, M, L, och 2 ex av varje, så ska du ha 6 i Antal under "Data" och 2/2/2 under "Alternativ"

Newbie

Posts

Joined
Tue Nov 29, 2011 6:21 pm

Post by nofire » Fri Aug 28, 2015 11:01 pm

Jag använder mig av opencart 2.0.3.1 och skulle behöva ha storlekar och även färg skulle jag behöva kunna lägga in.

Opencart verkar vara bra så det finns säkert redan men vart då?

Newbie

Posts

Joined
Thu Aug 27, 2015 7:34 pm

Post by thbr02 » Mon Aug 31, 2015 4:04 am

Opencart har mycket, men denna funktion fattas tyvärr i standard utförandet. Det finns dock en del extra moduler att köpa som fixar det. En är tex Openstock. Det kostar dock en hel del. En gratis variant är Chained Selects. Du hittar dem bland Extensions på Opencarts hemsida. Lycka till!

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden

Post by nofire » Mon Aug 31, 2015 4:33 am

Det fanns faktiskt om jag bara tittade lite extra noga bland allt som finns under Katalog > alternativ.

Newbie

Posts

Joined
Thu Aug 27, 2015 7:34 pm

Post by thbr02 » Mon Aug 31, 2015 1:55 pm

nofire wrote:Det fanns faktiskt om jag bara tittade lite extra noga bland allt som finns under Katalog > alternativ.
Beroende på hur ditt produktsortiment ser ut kan du dock få problem med att använda endast Opencart altenativen. Låt säga att du har storlekarna S, M, L, XL och XXL. De finns i färgerna svart, blått och vitt. Storlek XXL finns dock ej i blått, utan endast i vitt och svart. Då kommer kunden ändå att kunna välja en blå XXL. Detta löser de ovan angivna modulerna.

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests