Post by Maarten Visser » Tue Feb 22, 2011 6:11 pm

beste forumleden,
Een klant belde op, ze had besteld en betaald, maar ze kreeg geen bevestiging. Ik inloggen, en ze stond niet bij de klanten, niet bij de bestellingen en er stond geen melding in het logboek. Maar bij Mollie kon ik zien dat ze betaald had, en ze vertelde mij dat het geld ook was afgeschreven. Wat kan hier aan de hand zijn? Ik gebruik Opencart 1.4.8 NL versie, draait bij yourhosting op een LAMP server en verder nooit een probleem gehad. Hij staat: Hier.

alvast bedankt voor jullie tips! Maarten Visser


Posts

Joined
Thu Nov 18, 2010 5:56 pm

Post by i2Paq » Tue Feb 22, 2011 7:53 pm

Filter eens op "missing orders".

Norman in 't Veldt
Moderator OpenCart Forums

_________________ READ and Search BEFORE POSTING _________________

Our FREE search: Find your answer FAST!.

[How to] BTW + Verzend + betaal setup.


User avatar
Global Moderator

Posts

Joined
Mon Nov 09, 2009 7:00 pm
Location - Winkel - The Netherlands

Post by Maarten Visser » Tue Feb 22, 2011 9:42 pm

Okee, gevonden. Bedankt, ik wist niet dat dit bestond. Nu vind ik het lastig dat ik pas merk dat er iets mis is als een klant klaagt. Er stonden nog een paar missing orders, ik nu eens uitzoeken wat daarmee gebeurd is. kan ik ergens instellen dat ik daar ook een seintje van krijg? Op het dashboard en in de email-notifications zijn deze bestellingen niet te zien. Als hierdoor mijn reputatie beschadigd wordt en ik raak klanten kwijt dan wordt het een dure bug!
groeten, maarten


Posts

Joined
Thu Nov 18, 2010 5:56 pm

Post by zrxraver » Tue Feb 22, 2011 10:04 pm

Dat is geen bug, dat is een feature 8)
De order word opgeslagen op het moment dat een klant op het confirm scherm komt, gaat de klant dan weer ff sjoppen en daarna weer terug richting checkout dan word de order wederom opgeslagen. Het kan dus voorkomen dat 1 klant dus meerdere orders met status 0 heeft. Die orders worden automagisch uit de db verwijderd als ze ouder als een maand oid zijn.
Als een klant na de betaal procedure vd bank de browsert sluit kan het dus voorkomen dat de order niet geupdate word, omdat hij na betalen niet op checkout/success geweest is. Dan krijg je dus wel een betaling maar geen 'zichtbare' order in de admin, die order zit dan dus zoals Norman al zei bij 'missing orders'.

Op zich een leuk mechaniek, beetje vergelijkbaar met 'held orders' in oscomerce. Echter het automagisch verwijderen gaat nogal bot, dat stuk zou bijgeschaafd kunnen worden, evenals de termijn van bewaren, dat zou een admin instelling moeten zijn. Nog mooier zou zijn als die orders in een aparte table gezet zouden worden ipv verwijderen.
Misschien eens aankaarten bij "the Q"

Active Member

Posts

Joined
Fri Oct 30, 2009 5:36 am

Post by i2Paq » Tue Feb 22, 2011 10:28 pm

Dit komt ook als de klant wel betaald, maar daarna niet terug keert om de bestelling af te ronden.

Helaas is er geen automatisch proces die je hiervan op de hoogte brengt.

Norman in 't Veldt
Moderator OpenCart Forums

_________________ READ and Search BEFORE POSTING _________________

Our FREE search: Find your answer FAST!.

[How to] BTW + Verzend + betaal setup.


User avatar
Global Moderator

Posts

Joined
Mon Nov 09, 2009 7:00 pm
Location - Winkel - The Netherlands

Post by Maarten Visser » Tue Feb 22, 2011 11:08 pm

Aha, dat verklaart een boel. De ene klant had een bestelling niet afgerond, een andere had een browser crash. Die laatste had dus wel betaald, en dat is reden om even in te grijpen. Als OC daar geen melding van maakt vind ik dat vrij vervelend. Op "features"die boze klanten opleveren zit ik niet te wachten.
gr, maarten


Posts

Joined
Thu Nov 18, 2010 5:56 pm

Post by zrxraver » Tue Feb 22, 2011 11:14 pm

OC kan natuurlijk niet weten dat een klant zn browsert sluit na betalen maar voordat hij terugkeert naar de shop.
Vandaar dat die feature er nu in zit als 'vangnet'.
Vermeld bij al je betaalmethoden met dikke rode letters dat een klant moet terug keren naar de shop om de bestelling af te ronden.

Active Member

Posts

Joined
Fri Oct 30, 2009 5:36 am

Post by ddhuney » Sun Nov 18, 2012 4:56 pm

Ik heb hetzelfde geval met 2 bestellingen. Zijn wel betaald, maar hebben de status 0, en staan in ontbrekende orders. Nu kan ik ze wel veranderen naar status 'complete', maar de webshop haalt/verkoopt deze artikelen niet automatisch uit de webshop (m.a.w. het artikel ik volgens de webshop nog niet verkocht). De betaling is wel binnen via Multisafepay. Ook hebben de klant en ik geen notification email gehad. Is er een methode om dit nog gedaan te krijgen (dat er webshop de verkoop herkent en het artikel zelf afschrijft)? Wellicht dat dan ook de notification mail wordt verzonden?

Newbie

Posts

Joined
Sun Nov 18, 2012 4:51 pm
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 142 guests