Post by Dimono » Fri Nov 07, 2014 9:15 pm

Ik heb al een poosje een webshop draaien op een .nl domeinnaam. Nu wil ik dezelfde webshop (vanwege SEO redenen) graag ook op een .be domeinnaam (op andere server met Belgisch IP) zetten. Is dit mogelijk via de multistore optie? Zo ja hoe?

Instructies die ik tegenkom hebben veelal betrekking op (sub)domeinen op een andere server.

Volgende punten zijn belangrijk:
  • Ik maak gebruik van Omnikassa, deze moet ook op de Belgische server blijven werken (ik weet niet of Omnikassa werkt met zelfde sleutel / andere website)

    Beide servers maken gebruik van Direct Admin

    OpenCart versie is: 1.5.5.1

    Minimum bestelkosten en verzendkosten in België zijn anders en moeten apart ingesteld kunnen worden.

    Producten (voorraad) en categorieën moeten de originele webshop beheert kunnen worden.

    In de webshop wordt (vanwege veiligheidsredenen) gebruik gemaakt van een alternatieve inlogfolder (zie ook: http://www.inmotionhosting.com/support/ ... n-opencart)
Mijn kennis is voldoende wat aanpassingen te maken. Ik heb zelf een goede kennis betreft html. PHP code kan ik aanpassen (niet helemaal zelf schrijven) en ik ben ook niet bang veranderingen in het database te maken, maar ik ben wel meer een webdesigner dan een scripter.

New member

Posts

Joined
Thu May 23, 2013 3:18 pm

Post by tjsystems » Fri Nov 07, 2014 9:41 pm

Zover ik weet is dat niet mogelijk. Als je een shop op een fysiek andere server wilt draaien dan is dat een gewone losse shop. Of je wel een database delen weet ik niet.

Live with 2.2.0.0 fully SSL.


Active Member

Posts

Joined
Sun Aug 26, 2012 5:39 pm
Location - NL, Amsterdam

Post by Dimono » Sat Nov 08, 2014 6:01 am

Producten database (voorraad) en categorieën delen zal al voldoende zijn, andere instellingen zou ik handmatig kunnen maken / toespitsen op belgië. Qua SEO zal een multistore op twee servers ideaal zijn..

New member

Posts

Joined
Thu May 23, 2013 3:18 pm

Post by tjsystems » Sat Nov 08, 2014 6:48 pm

je zou kunnen test hiermee, door op de andere server een installatie te zetten welke naar de DB van de andere staat geconfigureerd. (qua veiligheid moet je er wel even goed naar kijken.)

Live with 2.2.0.0 fully SSL.


Active Member

Posts

Joined
Sun Aug 26, 2012 5:39 pm
Location - NL, Amsterdam

Post by tjsystems » Sat Nov 08, 2014 7:06 pm


Live with 2.2.0.0 fully SSL.


Active Member

Posts

Joined
Sun Aug 26, 2012 5:39 pm
Location - NL, Amsterdam

Post by psxgamer » Wed Nov 12, 2014 1:51 am

Ik heb dikke bedenkingen bij een multistore. Ik heb zelf een paar maand geleden verschillende multistores gelanceerd. Mijn hoofddomein is een .BE. Ik heb dan ook een multistore voor .NL. En nog een paar andere.

Via mijn .BE domein komt het merendeel van mijn verkeer en verkoop via google. De .NL is een kopie van de .BE. Online vond ik informatie dat google dit niet als dubbele content beschouwt omdat het 2 websites gericht zijn op 2 verschillende landen.

Wel voor de .NL haal ik nauwelijks 1% van het aantal bezoekers ivm de .BE. 20%-30% bounce rate voor de BE, + 60% voor de NL. De .NL site is nu een half jaar online en het wordt alleen maar erger.

De SEO strategie die perfect werkt voor mijn .BE domein, werkt totaal niet voor de .NL. Ik heb me al suf gepiekerd waarom en de enige reden die ik kan bedenken is dat dit als dubbele content bekeken wordt. Het is dat me dit buiten de domeinregistratie niets kost, anders had ik die multistores al lang verwijderd.

Active Member

Posts

Joined
Tue Apr 13, 2010 4:14 am

Post by Dimono » Sat Dec 06, 2014 2:05 am

Ik heb een multistore geïnstalleerd (nu alle producten nog aanvinken) :-(. Op dezelfde server onder .be domein. Hoe effectief het is moet nog blijken. Alle link autoriteit zit natuurlijk op het hoofddomein en moet ook weer opgebouwd worden voor .be domein. Daarnaast is de concurrentie anders in google.be en google.nl. Het verhaaltje van google, geen dubbele content heb ik dus ook gelezen. Maar goed, de multistore is relatief gezien een kleine investering en het proberen waard.

Betreffende duplicate content zou je volgende link ook kunnen proberen: http://www.seodvize.be/hoe-het-duplicat ... -oplossen/

New member

Posts

Joined
Thu May 23, 2013 3:18 pm

Post by psxgamer » Sun Dec 07, 2014 4:25 am

http://www.opencart.com/index.php?route ... nSG&page=3

Deze extentie zal u veel tijd uitsparen. Daar kan je in één bewerking alle categorieën, producten,.. toevoegen aan uw multistore(s)


rel="alternate" hreflang="x"

Hoe kan ik deze toevoegen aan mijn website? Seo extentie? Ik heb er al een paar geprobeerd voor simpel een taalprefix in de URL toe te voegen. Ik heb daar alleen maar last mee gehad. De laatste keer heeft mijn site een halve dag plat gelegen. Mijn hosting een backup laten terug zetten. Mijn site is daar net niet op gecrashed. Ik dacht eerst dat het de SEO extentie was. Ik heb er 2 andere geprobeerd en daar had ik nog meer last mee.

Feit blijft dat mijn multistores van geen kanten marcheren. Ik kan dat begrijpen voor de Franstalige en Engelstalige paginas vooral omdat ik daar effectief met beschrijvingen zit die ik niet zelf geschreven heb. De .NL is een letterlijk kopie van de .be. Op de NL heb ik maar 1% van het aantal bezoekers dat ik op de .BE heb met ook zeer hoge bounce rate.

Enige uitleg dat ik kan bedenken is dat die effectief als dubbele content wordt aanzien.

Active Member

Posts

Joined
Tue Apr 13, 2010 4:14 am

Post by Dimono » Mon Dec 08, 2014 9:12 pm

Pagina's en categorieën heb ik handmatig overgezet. Voor Producten heb ik het volgende script uitgevoerd. Dit werkte perfect.

http://forum.opencart.com/viewtopic.php ... 31#p258205

Let wel op dat je het script na gebruik weer verwijderd van je website (anders zal een ander deze ook uit kunnen voeren)

Betreffende het rel="alternate" hreflang="x" ga in nu op onderzoek uit, maar ik denk dat ik deze code aan de template header moet toevoegen. Probleem zit hem in het verkrijgen van de juiste url's

New member

Posts

Joined
Thu May 23, 2013 3:18 pm

Post by Dimono » Tue Dec 09, 2014 5:01 pm

psxgamer wrote:
rel="alternate" hreflang="x"

Hoe kan ik deze toevoegen aan mijn website? Seo extentie? Ik heb er al een paar geprobeerd voor simpel een taalprefix in de URL toe te voegen. Ik heb daar alleen maar last mee gehad. De laatste keer heeft mijn site een halve dag plat gelegen. Mijn hosting een backup laten terug zetten. Mijn site is daar net niet op gecrashed. Ik dacht eerst dat het de SEO extentie was. Ik heb er 2 andere geprobeerd en daar had ik nog meer last mee.

Feit blijft dat mijn multistores van geen kanten marcheren. Ik kan dat begrijpen voor de Franstalige en Engelstalige paginas vooral omdat ik daar effectief met beschrijvingen zit die ik niet zelf geschreven heb. De .NL is een letterlijk kopie van de .be. Op de NL heb ik maar 1% van het aantal bezoekers dat ik op de .BE heb met ook zeer hoge bounce rate.

Enige uitleg dat ik kan bedenken is dat die effectief als dubbele content wordt aanzien.
Vraag me af of dubbele content te maken heeft met je bounce rate, kan ook te maken hebben met andere verzendkosten / betaalmogelijkheden dan wat men verwacht. Wellicht wel moet het kleiner aantal bezoekers.

De rel="alternate" hreflang="x" code heb ik op de volgende manier weten te implementeren.

Ik gebruik twee templates voor beide webshops (dit kan ook een kopie van elkaar zijn) in de template voor de Nederlandse webshop heb ik de volgende code in de header.tpl (tussen header tags) gezet:

Code: Select all

<link rel="alternate"  hreflang="nl-BE" href="http://www.webshop.be<?php
echo $_SERVER['REQUEST_URI'];?>" />
En in de Belgische webshop de onderstaande code.

Code: Select all

<link rel="alternate" hreflang="nl-NL" href="http://www.webshop.nl<?php
echo $_SERVER['REQUEST_URI'];?>" />
via rechter muisknop / inspect element functie in chrome kun je na het uploaden controleren of de links kloppen. Bij mij werkt het perfect.

Als het goed is gaat Google dan de Nederlandse webshop tonen in Google.nl en de Belgische webshop in Google.be. Verder moet deze code voorkomen dat de sites als duplicate content worden aangezien.

New member

Posts

Joined
Thu May 23, 2013 3:18 pm

Post by psxgamer » Wed Dec 10, 2014 7:50 am

Thanks, ga ik zeker eens proberen.

Active Member

Posts

Joined
Tue Apr 13, 2010 4:14 am
Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests