Post by kabe » Wed Apr 04, 2012 12:48 am

När jag använder en rabattkod på 20% på utvalda kategorier får jag fel totalsumma. Momsen räknas inte med i totalsumman. Jag har ändrat ordningen i ordertotal, när jag testar och lägger en order så blir det rätt, men när kunderna sedan lägger en order räknas inte momsen med.

Jag har lagt det i följande ordning i ordertotal:

1 Delsumma
2 Frakt
3 Rabattkupong
4 Moms
5 Totalsumma

Någon som har koll på i vilken ordning de olika sakerna ska ligga på i ordertotal för att det ska bli rätt totalsumma? Vad kan jag ha gjort för fel? Jag använder version 1.5.1.3.

New member

Post by vildamatilda » Wed Apr 04, 2012 5:29 am

Vår ordning är:
1. Ordersumman
2. Moms
3. Rabatt
4. Frakt
5. Belopp att betala

Rabatten ska ju bara betyda rabatt på produkt och då ingår ordersumma + moms, sedan vill vi inte blanda in frakten i rabatten...Sedan kommer ju totalsumman.
Det som är tråkigt i mitt fall är ju att det inte finns någon automatisk avrundning i priset, så man kan få ett pris på
Delsumma: 343.20kr
Moms 25.0%: 85.80kr
Rabatt 15%: -64.35kr
Fast frakt: 59.00kr
Totalt: 423.65k
skulle varit super om avrunding gjort till 424 kr.
Nu kör vi 1.4.9.3 så jag vet inte om nyare versioner avrunda?????? kanske någon kan ge något svar på det???

http://www.barnbutikenvildamatilda.se
Version: 1.5.1.3

New member

Post by rokdazone » Wed Apr 04, 2012 3:56 pm

Ordertotal med moms verkar inte ingå som standard i OpenCart tråkigt nog.
Det verkar finnas lite olika lösningar på det, och här är en av dom:
http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=2081

Avrundning ställer man in på valutan, se till att fältet decimalplacering är tomt eller visar 0 så kommer priset visas i heltal kronor. Gå in här: System->Lokalt->Valutor och välj sen SEK eller vad den nu är döpt till

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.

Active Member

Location - Sweden

Post by kabe » Fri Apr 06, 2012 3:32 am

Jag testade och flytta upp momsen, men då blev slutsumman fel. När jag testar i den ordningen jag har blir det rätt när jag testar med vårt faktura alternativet. När jag går hela vägen med Payson direktbetalning utan att betala står det rätt summa. Men ändå blir det ingen moms när kunderna betalar. Kan det vara Payson direktbetalning som gör att momsen dras av när man använder rabattkod? Handlar en kund något som inte är rabattkod på, blir summan rätt. Är det någon som vet vad som kan vara fel?

New member

Post by vildamatilda » Sun Apr 08, 2012 1:06 am

Men under valuta väljer jag svenska...när jag lägger in produkter så lägger jag in priset utan moms och jag måste lägga till i decimalplacering för att det ska bli rätt när den svensk moms automatisk. Då blir ju priset ex 343.20 och med den omräkningen som OP gör blir priset rätt 429 kr(moms)....men när man lägger in/använder rabatten så blir det rätt priser då också...men man vill ju bara att avrundningen skulle ske på automatik...att datorn borde förstå att vi i sverige inte betalar med 5,10,25,50-öringar längre.
Kör med vers 1.4.9.3
/Roger

http://www.barnbutikenvildamatilda.se
Version: 1.5.1.3

New member