Post by Gefagahaga » Thu Feb 09, 2012 6:36 am

Är det någon som lyckats få bort Län-fältet från registreringsformuläret, gäst-checkouten osv.?

Vi som bedriver handel här i Sverige behöver ju inte detta och jag tycker att det ser så himla illa ut när en kund ska behöva fylla i vilket län man bor i.

Egentligen skulle jag också vilja få bort Land-fältet men det borde ju vara samma lösning på det.

Nån som har en fungerande och komplett lösning?

Newbie

Posts

Joined
Tue Nov 29, 2011 6:21 pm

Post by rokdazone » Tue Feb 14, 2012 12:07 am

Vi har samma problem, jag ska själv ta tag i saken och tillverka en vQmod extension som fixar det snart.

Mvh. Joakim Ljungh
jocke@shinewebb.se

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Solan » Wed Feb 15, 2012 12:50 am

Trycker på gilla knappen :D

Active Member

Posts

Joined
Sat Feb 19, 2011 7:34 pm

Post by Tobbeb » Sat Feb 18, 2012 7:55 pm

Rättar in mig i frågekön. Förmodar att det "bara" är att radera i php-filen. Kanske påverkar annat också.

Dessutom ser det märkligt ut med "Stad" i översättningen. Ort eller Postort hade varit bättre och så skulle det ligga under Postnummer och inte tvärt om.

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Sun Feb 19, 2012 10:21 pm

Jag misstänker att förutom att bara ta bort fältet "Län" i templaten så bör man även ta ändra i valideringen och även ta bort fältet i admin och överallt annars på det ställen där det förekommer

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Sat Feb 25, 2012 7:00 am

Förmodligen så måste det roddas mer ja..

Är det ingen som löst detta? Finns det ingen lösning på att få bort alla länder? Kan ju knappast bara vara vi Svenskar som är så att säga endast är "inhemskt försäljningsintresserade".

Om det nu finns lösning på att få bort länder så borde det vara samma lösning på att få bort län, upplägget ser ju ut att vara detsamma.

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Sun Feb 26, 2012 11:49 pm

Jag ska fixa en vQmod lösning så fort jag är klar med nuvarande projekt, men det kan ju dröja nån, några veckor. Om inte någon redan fixat det innan dess vill säga.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Mon Feb 27, 2012 7:52 pm

Det ser vi fram emot! :)

Om man får önska och du har koll på hur det fungerar så skulle jag gärna se en till ruta i registreringen med Orgnr/personnr.

Likaså den där rutan med Fax kan man ju med fördel byta ut mot mobilnr. Inte minst med tanke på sms-avsierngar osv.

Om du ändå "försvenskar" så att säga. Och då kan du ju också passa på att byta ut stad till postort och lägga det i rätt ordning.

Få se hur mycket jag orkar rodda med detta. Jag har egentligen ingen brådis, har en hyrbutik från e-butik idag. Sagt upp den för den suger så in i helvete...

// Tobbe

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Mon Feb 27, 2012 8:37 pm

Tobbeb: Orgnr/personnr är nånting som jag redan funderat på, och frågan är bara om man ska fixa en egen lösning eller använda någon befintlig, för det finns ett gäng befintliga lösningar (Vat ID är ju samma som Org Nr med prefixet SE och suffixet 01, här i Sverige då).

Några exempel...

http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=4324
http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=2185

Detta är mina krav för att det ska vara hundraprocentigt:

1. Fältet: VAT/Orgnr/personnr ska till
2. Fältet: Kundgrupp måste till så att man kan välja "Privatkund" eller "Företag"
3. Döpa om stad till Postort kan man göra själv i language-filen
4. Byta plats på Postnr och Stad

Något annat?

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Tue Feb 28, 2012 8:11 pm

Kundgrupp vet jag inte? Det blir ju liksom automatiskt om de anger företagsnamn eller inte samt org/pnr.

Jag, och säkert många andra, skulle nog villja se en komplett svensk modul. Med korrekt äffärsmässig svenska. Jag skulle nog gärna även se en färdig fraktmodul med företagspaket och Mypack (f.d.postpaket) gärna koppling till pacsoft också. Och naturligtvis möjlighet att ta ut olika fraktpriser samt avgift för postförskott, faktura m.m.

Allt det typiskt svenska skulle ju med fördel kunna finnas i samma extension, ett komplett startpaket helt enkelt. Nu finns det förvisso en hel del moduler somgår att modda, men jag tror många skulle vara villiga att betala för en välfungerande svensk allt-i-ett-modul.

1 produkt och flera produkter skulle jag gärna se en lösning på också. Själv vet jag inte hur man kodar det.

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by frisse » Tue Aug 07, 2012 2:31 am

Har det kommit någon lösning ännu på hur man tar bort LÄN vid utcheckning?

New member

Posts

Joined
Sun Jul 01, 2012 1:14 am

Post by hakedq » Wed Aug 08, 2012 6:05 am

frisse wrote:Har det kommit någon lösning ännu på hur man tar bort LÄN vid utcheckning?
Ja: http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=20&t=25808

Sajter: Provsmakning.se, RoligaJulklappar.se, Upplev.nu


New member

Posts

Joined
Tue Mar 13, 2012 1:04 am

Post by kabe » Fri Aug 10, 2012 8:32 pm

Jag har även tagit bort län enligt detta inlägget http://forum.opencart.com/viewtopic.php ... te#p212605 och gjorde likadant med land. Men det är då viktigt att man lägger in landskoden, annars fungerar inte momsen rätt.

När man lägger till:
<input type="hidden" name="zone_id" value="0" />
Lägger man även till:
<input type="hidden" name="country_id" value="203" />

New member

Posts

Joined
Wed Oct 12, 2011 2:00 am

Post by rokdazone » Sun Aug 12, 2012 6:43 pm

Det finns en samling vqmod filer som fixar det, plus en massa annat (för v1.5.2.1): http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=5687

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by rokdazone » Fri Jun 13, 2014 5:38 pm

Det finns numera en bättre lösning för att styra om län ska visas eller ej (inställningen är per land).
Fungerar med nyare versioner av OpenCart (1.5.3.1 -> 1.5.6.4).

Den lösningen finns att ladda hem här (helt gratis):
http://www.shinewebb.se/extensions/sverige/hide-zone

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by thbr02 » Tue Jun 17, 2014 3:33 am

Fungerar det även i admin delen? I annat fall får man väl problem om man där ska lägga till eller ändra uppgifter för en kund?

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden

Post by rokdazone » Wed Jun 18, 2014 6:51 pm

thbr02 wrote:Fungerar det även i admin delen? I annat fall får man väl problem om man där ska lägga till eller ändra uppgifter för en kund?
Den ändrar så att Län inte längre är en obligatorisk uppgift på adressuppgifter på kund/order (i admin).
Ser dock ingen anledning att visa/dölja Län just i admin.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by thbr02 » Wed Jun 18, 2014 7:48 pm

Nej, det är ju inte nödvändigt. Det är bara behändigt om man slipper tänka på fylla i det i admindelen. Laddar ner den och testar. Det låter lovande :)

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden

Post by Effell » Fri Jun 27, 2014 3:10 pm

rokdazone wrote:Det finns numera en bättre lösning för att styra om län ska visas eller ej (inställningen är per land).
Fungerar med nyare versioner av OpenCart (1.5.3.1 -> 1.5.6.4).

Den lösningen finns att ladda hem här (helt gratis):
http://www.shinewebb.se/extensions/sverige/hide-zone
Hej!

Försökte ladda hem denna för att testa (låter finfint), men det saknas en ruta att bocka i att jag godkänner licensavtalet, så den gick inte att lägga i varukorgen (det funkade på "produktpris inkl. moms").

Edit: Detta är nu löst, funkar fint så här långt!

Mvh
Frans

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am

Post by pcanka » Mon Jun 22, 2015 7:01 pm

Nej , det går inte ladda ner.

Newbie

Posts

Joined
Mon Jun 22, 2015 7:00 pm
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 40 guests