Post by amaterissimus » Sat Jun 02, 2012 1:01 am

Inte än men snart.

Tack att du frågade.

Jag återkommer.

Just nu har jag panikläge pga min ISP stänger och då en av mina viktigaste e-mail kommer sluta fungera om ca 15 dagar. Visste inte att det ska va så mycket jobb med att byta alla prenumerationer och dyl. Det tar flera dagars arbete.

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by amaterissimus » Mon Jun 04, 2012 5:24 pm

Hej!
Det gick till slut men lite av reversible engineering behövdes.
Jag kollade värdena inne i XML filen med hjälp av Notepad ++. Där hittade vad jag behöver ändra i VISMA. Sedan gick det att importera.
Lite förbryllning var med RespForCustomer som var identisk med ReferenceCode men det var samma person i frågan.
I skarp läge blir det inte svårt. Jag tänker bara skriva över exakta kopior av artiklar från VISMA in i webbshoppen och sedan är (förhoppningsvis) ganska enkelt.
Tack för hjälpen
Hälsningar

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by rokdazone » Mon Jun 04, 2012 10:07 pm

Allt sånt där ställer man in i settings i "tillägget" (det gör man bara en gång).
Du behöver alltså inte pilla i XML-filen sen med andra ord, ville bara förtydliga det.

Vi har en annan extension om man vill importera artiklar från Visma Administration -> OpenCart.
Fast du kanske inte har så många att föra över, du kanske kan göra det manuellt.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by amaterissimus » Mon Jun 04, 2012 10:53 pm

Hej!

Det var lärorikt iaf. Och det gick att importera som är huvdsaken.
Jag testar bara olika varianter ngt slag sandlådeexpriment, just nu, men i framtiden blir det skarp läge.
Förmodligen blir det OpenCart -> VISMA vägen som är av intresse.
Att föra in artiklar i OpenCart är ganska straightforward och det är fåtal sådana. Dvs ingen addon behövs.

Tack för hjälpen.

Hälsningar

Amaterissimus

Amatören den Glade (sjunger hellre än bra)


User avatar
Newbie

Posts

Joined
Sat May 12, 2012 4:22 pm

Post by csacsa » Tue Jun 05, 2012 3:07 am

Hej,
Finns det något sätt att importera artiklarna från Opencart till Visma så att man ska kunna slippa mata in igen? Jag började med Opencart och skulle vilja använda Visma.

En annan fråga är hur det funkar med artikel alternativen? Tex. en t-shirt har artnr 1212-12 men finns i storlekarna s,m,l,xl som alternativ. I Opencart får de olika storlekarna inget nytt artikelnummer så när ordern kommer står det t-shirt 1212-12 och sedan alternativ som storlek xl. Hur ska man kunna matcha det med artikelregistret i Visma?
Mvh
Calle

Newbie

Posts

Joined
Fri Feb 11, 2011 4:57 am

Post by rokdazone » Tue Jun 05, 2012 5:00 pm

csacsa wrote:Hej,
Finns det något sätt att importera artiklarna från Opencart till Visma så att man ska kunna slippa mata in igen? Jag började med Opencart och skulle vilja använda Visma.
Inte vad jag vet. Däremot om du kan tänka dig att arbeta från andra hållet, dvs. lägga upp artiklar i Visma Administration och sedan exportera till OpenCart, så har vi en sådan lösning här:
http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=5059
csacsa wrote: En annan fråga är hur det funkar med artikel alternativen? Tex. en t-shirt har artnr 1212-12 men finns i storlekarna s,m,l,xl som alternativ. I Opencart får de olika storlekarna inget nytt artikelnummer så när ordern kommer står det t-shirt 1212-12 och sedan alternativ som storlek xl. Hur ska man kunna matcha det med artikelregistret i Visma?
Mvh
Calle
Visma Order Export exporterar ordrar/orderrader exakt så som dom ser ut i ordertabellen. Är medveten om problemet med produkt alternativen (att dom inte har unika artikelnr). Jag har sett att det finns lösningar på detta problem. Ett tredjeparts alternativ till "product options", som tillåter att man matar in ett Artikelnr när man lägger till ett produkt alternativ. Kommer tyvärr inte ihåg vart jag sett det nånstans

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by csacsa » Sat Aug 25, 2012 11:33 pm

Bra lösning för alternativen!
Finns det något sätt att kunna ändra så att alternativ benämningen som tex Storlek: Large exporteras till rad "annan benämning" under raden benämning i Visma?
Det skulle vara mycket bra då det inte får plats med ett längre artikelnamn plus alternativens namn på samma rad.
Mvh
Calle

Newbie

Posts

Joined
Fri Feb 11, 2011 4:57 am

Post by Sather » Thu Dec 06, 2012 11:43 pm

Hej är intresserad av denna modul skulle jag kunna få en demo fil i xml som jag kan testa epost: fs (at) sather (dot) se
verkar underlätt arbetet avsevärt Tack

Newbie

Posts

Joined
Thu Dec 06, 2012 11:35 pm

Post by rokdazone » Mon Aug 12, 2013 7:03 pm

RELEASE: Visma Order Export 2.0.0

Detta är en major release med en hel del nya funktioner, fixar och feature requests inlagda.
Det viktigaste är nog att modulen nu stödjer order export till flera företag i Visma Administration
tack vare att inställningsformuläret numera är separat per e-butik.

RELEASE NOTES:

1. Testad mot OpenCart 1.5.6
2. Stödjer numera export till flera företag i Visma Administration.
3. Tagit bort inställningen ”Urval på butik” då den numera är överflödig.
4. En ny statusinställning i varje formulär som styr om butiken ska exporteras ifrån.
5. En ny inställning: Kundreferens, styr vad som ska sparas som referens (Namn/Epost).
6. Lagt in stöd för valutaomvandling i både rapport och export.
7. Lagt in stöd för ”paging” i rapporten för exporterade ordrar.
8. Ny funktion: Notifiering vid nya ordrar redo för export.
9. Ny funktion för att återställa enskilda exporterade ordrar.
10. Ny inställning: Möjlighet att varna vid en export om det finns ordrar utan eget kundnr angivet (endast om vqmod-filen: vqmod_extra_customer_no_field.xml används)
11. Ny funktion för att ladda ned en exportfil för en enskild order.
12. Exportfilens namn innehåller nu org. nr för att lättare identifiera från vilket företag den är exporterad ifrån bara genom att kolla på filnamnet.
13. Exportfilens namn innehåller nu alltid ordernr istället för löpnummer. Använde man funktionen ”Exportera och ladda ned” så var det löpnummer förut.
14. Rensar strängen för betalmetod och fraktmetod från HTML innan export eftersom vissa betalmetoder använder HTML för att visa logotyp i kassan. Detta problem kunde skapa trasiga XML-filer om vissa betalmoduler användes.
15. Lagt in hantering för långa orderkommentarer. Skulle en kommentar överstiga 60 tecken så blir den uppdelad på flera rader.
16. Rättat felstavningar i language-filer.

Mvh. Joakim Ljungh
Shine Webb AB

Attachments

visma_order_export.png

Skärmdump från Visma Order Export v2.0.0 - visma_order_export.png (113.25 KiB) Viewed 1887 times


OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 106 guests