Post by Solan » Sat Nov 26, 2011 12:26 am

Ja det är jättetråkigt och nu är det helg oxå så då är det nog ingen som jobbar på att lösa detta problem.. :(

Active Member

Post by Ontrial » Sat Nov 26, 2011 1:42 am

Jag har bara klarna invoice med fakturaavgift installerad, har ni resten installerade - dela upp betalningen m.m.?

New member

Post by Davideri » Sat Nov 26, 2011 2:14 am

Jag har faktura, delbetalning och kampanj.

New member

Post by Solan » Sat Nov 26, 2011 8:16 am

Faktura och delbetalning..

Active Member

Post by Ontrial » Fri Dec 02, 2011 3:54 am

Någon uppdatering från Klarna om de är lösningen på G?

New member

Post by Davideri » Fri Dec 02, 2011 5:53 am

Nope, inte ett ljud.

New member

Post by Ontrial » Fri Dec 02, 2011 9:24 pm

Vad finns det för alternativ till Klarna vad gäller fakturahantering? Finns det befintliga fungerande moduler där?

New member

Post by Solan » Sat Dec 03, 2011 12:06 am

Jag har mailat alla mina uppgifter samt även min inloggning till en helt ren opencart shop med endast klarnas modul installerad med php version 5.3.

När jag fick svar stod det:
Vi har inte kunnat återskapa felet i våra tester, men vi kikar fortfarande på vad som kan orsaka detta.
Använder du några plugins som kan påverka ex. moms, frakt eller dylikt?

Jag mailade tillbaka att installationen är en ren installation utan några andra tillägg eller modifieringar än Klarnas modul.

Men allt verkar ta sådan tid.. Nu är det fredag igen och jag fick ett mail från dom:

När jag loggade in på din FTP nu så såg jag att du hade ett script som heter softaculous.
Installerade du din Opencartbutik med detta scriptet?
Dessvärre brukar inte alla filer följa med på ett korrekt sätt när man gör detta.
Jag ber dig därför att göra en ominstallation av butiken på ett korrekt sätt, genom att manuellt skapa en databas, flytta filer till FTP:n osv. Och därefter installera Klarna modulen igen.
Kan du prova detta?

Jag mailade tillbaka att installationerna skett enligt installationsfilerna till opencart och klarna och att jag inte använt mig av några script.

Jag skrev även att vi är flera på forumet som har olika webbhotell, php versioner samt erfarenhet och ingen av oss får modulen att fungera felfritt.
Felet bör sådeles ligga i modulen och inte hos oss.

Jag skrev som det är att vi som väntar på en lösning ser julhandeln närma sig och måste snart börja se sig om efter andra alternativ.

Jag har alltid haft förtroende för Klarna, så jag hoppas verkligen att de löser detta snart. Men jag antar att detta inte är någon prioriterad fråga för dom tyvärr. :'(

Active Member

Post by Davideri » Sat Dec 03, 2011 3:01 am

Klarna sitter väl i slutna nät med en webbserver. De flesta webbhotell använder avancerade lösningar som kanske ser lite annorlunda ut, lastbalansering osv.

Undrar om de testar med alla webbläsare innan de släpper en programvara? Och om de använder betaversioner för att testa modulerna "live" innan de går publikt?

Softaculous är en installerar som webbhotell använder för oss kunder, så att vi kan köra typ "one click install".

Detta är ganska jobbigt.

New member

Post by Solan » Sat Dec 03, 2011 3:23 am

Jo, jag tycker det känns lite underligt att Klarna inte lyckas återuppleva våra problem eller vet vad det beror och kan komma fram till en lösning ???

Det tog väldigt lång tid för dom att släppa modulen för senaste versionen så de bör väl ha haft tid på sig att testa den.

Varje gång jag varit kontakt med Klarna så får jag bara höra nya olika saker som de vill att jag skall göra för att göra "rätt"..

Active Member

Post by Solan » Sat Dec 03, 2011 3:53 am

Detta är vad jag har gjort hittills för att testa de olika lösningarna som klarna velat jag skulle prova.

Installerat om Modulen
Stängt av errorloggen
Kontrollerat min openCart version
Kontrollerat extensions i admin
Kontrollerat om jag använder något openCarts standard theme som kan störa
Ändrat php.ini notices för att undvika att visa felmeddelanden. error_reporting till:
error_reporting = E_ALL & ~E_NOTICE & ~E_DEPRECATED
Provat att antingen uppdatera mitt php till 5.3. Där är inte is_a deprecated.
Testat Klarnas nya modul 2.0.1 samt stängt av errorloggen
Installerat om Modulen igen och raderat databasen pga av att den tidigare versionen kunde skapa konflikt med 2.0.1

Testat installera senaste versionen Opencart på helt ny ren server med PHP 5.3 och med klarna som enda modul

Tagit skärmdumpar, rapporterat alla felmeddelanden samt dokumenterat vad jag gjort och vad som händer när jag gjort hitan och ditan och sedan mailat detta till Klarna

Klarna lyckas inte återskapa problemet och undrar om jag har plugins som kan påverka ex. moms, frakt eller dylikt

Jag påpekar återigen att det är en helt ren installation med klarna som enda modul.

Klarna har fått tillgång till min backend och ftp för att se problemet på den helt rena sidan med php 5.3

Klarna återkommer med att de via min FTP sett att jag har ett script som heter softaculous.
Och undrar om jag använt det när jag installerade opencart med detta, alla filer brukar tydligen inte följa med på ett korrekt sätt då.
De ber mig göra en ominstallation av butiken genom att manuellt skapa en databas, flytta filer till FTPn osv och därefter installera Klarna modulen igen och prova om det löser problemet.

Men då jag inte använt mig av Softaculous utan faktiskt gjort allt manuellt så skrev jag att det inte kan bero på detta.

Kan jag ha missat något?
Är det överhuvudtaget någon med opencart som fått den nya modulen att fungera i både IE och Firefox?

Active Member

Post by Ontrial » Sat Dec 03, 2011 4:11 am

som sagt, reggad kund i firefox 8.0 - då går klarna igenom och kunden får meddelande... ej vid gästutcheckning IE tvärstopp... hm php 5.2.17

New member

Post by Solan » Sat Dec 03, 2011 4:45 am

Har nu skrivit ett ganska långt inlägg i engelska forumet för att se om de lyckas bringa ljus i det hela..
http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=113&t=47500

Håll gärna koll där oxå och skriv ifall jag missat något eller om någon svarar (jag är inte så jätteduktig på dessa termer så ni kanske förstår dem bättre än jag) :joker:

Active Member

Post by Davideri » Tue Dec 06, 2011 3:32 pm

Jaaaaaaaa! Nu fungerar det!!!

Klarna har hittat felet och nu fungerar IE för mig.

Det är i filen:
catalog/view/theme/default/template/payment/klarna.tpl
på rad 20 som det står

Code: Select all

console.log(xml);
Ta bort hela den raden, då ska det fungera. Sökvägen kan ju se annorlunda ut beroende på vilket tema du har.

Nu ska jag njuta av julhandeln!
:)

New member

Post by Ontrial » Tue Dec 06, 2011 5:46 pm

Tack för att du rapporterar det här, jag har inte hört något från Klarna.
Perfekt. Nu kan man andas ut. Det gick ju hyfsat fort ändå.
:)

New member

Post by Solan » Tue Dec 06, 2011 10:50 pm

::) :D ;)

Samma här.. såg precis att jag fått ett nytt mail från Klarna och nu äntligen fungerar det ;D

Dock reagerar jag lite på felloggen som det står:

Code: Select all

2011-12-05 15:35:47 - PHP Notice:  fwrite() [<a href='function.fwrite'>function.fwrite</a>]: send of 145 bytes failed with errno=1 Operation not permitted in /home/xxx/public_html/system/library/klarna/api/Klarna.php on line 3364
2011-12-05 15:35:47 - PHP Warning:  Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/xxxx/public_html/admin/index.php:79) in /home/skotorne/public_html/system/engine/controller.php on line 28
2011-12-05 15:35:47 - PHP Warning:  Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/xxxx/public_html/admin/index.php:79) in /home/skotorne/public_html/system/engine/controller.php on line 29
2011-12-05 15:39:10 - PHP Notice:  Undefined index: shipping_address_id in /home/xxx/public_html/catalog/controller/checkout/shipping.php on line 11

Någon som vet vad raden console.log har för funktion? (annat än att ställa till det för oss i flera veckor hi hi)

Active Member

Post by Davideri » Tue Dec 06, 2011 11:30 pm

Jag får tyvärr inte något felmeddelande av den typen.

Men svaret som jag fick ang vad kodsnutten gjorde var detta:
"Den rad hjälpte till vid utveckling för att skriva loggar till något form av firebug men på serversidan.

Tyvärr missade vi den rad som bara verkar påverka IE när man inte testar med utvecklarvrektyget."
Jag är glad att Klarna tillsammans med oss fixade detta.

New member