Post by Zerberos » Fri Mar 11, 2011 4:07 pm

Hej,

Jag undrar hur man kan ändra den blå färgen i standard carten. Kan man gå in någonstans och ändra färgkoden? Eller kan man installera någon extension eller liknande?

I framtiden kommer ajg förmodligen att installera helt nytt template, men tills dess vore det super om man kunde göra en liten personligen tocuh på standard carten.

Stort tack på förhand!

Newbie

Posts

Joined
Fri Mar 11, 2011 4:03 pm

Post by incan » Mon Mar 14, 2011 6:52 pm

Du kan ändra vissa saker i css-filen catalog/view/theme/default/stylesheet/. Annars är det att köpa/ladda ner ett nytt tema som gäller.

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by Zerberos » Fri Mar 18, 2011 8:11 pm

Tack! Det fungerade bra!

/Z

Newbie

Posts

Joined
Fri Mar 11, 2011 4:03 pm

Post by Kenny » Sun May 01, 2011 5:24 pm

Tjena. Jag är splitterny med att testa opencart och håller på att bygga min butik.
Jag skulle vilja veta mer exakt hur/var jag ändrar färger i standardtemat (blåa). Jag har varit in i stylesheetfilen men det är ju tusentals "divar" som jag hajjar vad det är men inte vad som är vad osv. Exempel på vad jag skulle vilja ändra:

1, bakgrundsfärgen runt butiken.
2, färgen på de tunna ramarna runt varje "modul".
3, färgen i den mörkblå top-rutan, där man kan söka osv.

Är det en hel massa ändringar eller är det på typ 3 ställen och sen är det ordnat? Om ngn orkar så skulle jag vara supertacksam för instruktion.

Tack på förhand.

Newbie

Posts

Joined
Sun May 01, 2011 5:19 pm

Post by Amema » Wed May 04, 2011 5:09 pm

Jag är också nybörjare på opencart, men har inga större betänkligheter när det gäller att kolla runt i koder, så jag tror att jag kan tänkas ha svaret. Även om jag inte har testat det än. Jag kan alltså ha fel, men tror inte det.

I stylesheet kan man ändra färg på typsnitten och såna detaljer, men den blårandiga bården och de stora blårandiga knapparna är helt enkelt bilder som ligger i mappen

root > catalog > view > theme > default > image

Jag har hittat tre små bilder som är blårandiga nämligen. Min gissning är att man kan ta hem dessa tre bilder och göra kopior av storleken men utforma färg och form själv. Av flera skäl är inte bården en enda stor bild utan bara en liten del av hela bården - en mittbit - samt vänster och höger avslut. (Jag inbillar mig att det göra att bilden kan renderas snabbare och att bredden automatiskt kan justeras.) Bilderna i fråga heter prosaiskt nog "header_1_center", "header_1_left" och "header_1_right".

Sen döper man dem till samma namn och stoppar in i en kopia av temamappen och döper den till "min egen" eller nåt käckare. Sen kan man ladda upp "sin egen" template som bara är en variant av standarden.

PS Det borde finnas folk som är vana vid att göra egna teman här som kanske har invändningar eller smartare tips, men det är så här långt jag har kommit i alla fall.

Newbie

Posts

Joined
Wed May 04, 2011 4:44 pm

Post by Enkeria » Thu May 26, 2011 9:00 pm

Behöver du fortfarande hjälp så skicka ett PM till mig så kan jag ändra färgen till vad du behagar eller form. Eftersom det bara är 3 bilder så är det begränsat.

Mitt tips är att spara en kopia på hela mappen images och sedan skriva över de bilder som ligger på din server. Då slipper du hålla på att knåpa med andra ting och du spar tid.

/ Enkeria
http://www.Enkeria.com
http://www.WEREit.se


User avatar
New member

Posts

Joined
Mon May 23, 2011 12:16 am
Location - Sweden

Post by kaffebutik » Thu Jan 14, 2021 7:42 pm

Ändra Tema.
Har försökt i flera veckor att ändra tema i min opencart butik. Till och med Loopia har tittat på det och dom säger att filerna ligger fel. Finns det nån duktig person som är kan opencart utan begränsningar som skulle vilja hjälpa mig. I stort behov av hjälp då jag själv inte får det att fungera.
Anita

Newbie

Posts

Joined
Fri Dec 25, 2020 6:30 pm
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest