Post by Effell » Wed Jun 04, 2014 6:29 pm

Edit 14-06-11: Jag har nu fått svar på det jag behövde - Tack Shopson! ;D

Hej alla vänliga och hjälpsamma själar på forumet

Håller på att försöka få till designen på vår webbutik, och kommer ev ta hjälp med iaf delar av det. Vi hade inte tänkt ha det mobilanpassat från början, men jag tänkte jag skulle ställa lite frågor om hur det fungerar, så att jag inte målar in mig i ett hörn som blir svårt att fixa senare...

1) Kan någon förklara för mig vad som innefattas / hur det fungerar?
a) Kollar opencart av vilken enhet (eller typ av enhet) som förfrågan kommer ifrån och sen har ett antal mallar att skicka ut, eller justeras det automatiskt efter antalet tillgängliga pixlar på bredden resp. höjden?
c) Hur är administrationen av en mobilanpassad sida, behöver man göra något speciellt för att få det att fungera på alla typer av skärmstorlekar och orienteringar, när det väl är på plats?

2) Bör (måste?) man börja från scratch med något "responsive theme" och sen försöka få det temat att se ut som man vill ha det?
a) Om så är fallet, brukar det finnas något val i temats admindel att stänga av mobilanpassningen? (dels för oss som butik tills vi gjort iordning mobildelen, dels för kunden som kanske inte vill se en mobilanpassad sida att de isf kan skifta fram och tillbaka mellan fullstor butik och mobilanpassad version))
b) Om man börjar med ett responsivt tema, brukar det bli (mycket?) svårare att fixa till designen som man vill ha den jämfört med default installation?
c) Något särskilt att kolla på vid val av tema för t.ex. smidig senare uppgradering av OC, annat?

3) Kan man lägga till mobilanpassad layout i efterhand, "utöka" sitt eget tema/design med div. moduler?
a) Vilka typer av moduler behöver man?
b) specifika tips på bra moduler?
c) är det ett stort/svårt jobb att få till mobilanpassning med moduler mm på befintlig sida/design?

Övriga tips eller "bra att veta" om detta?

Tacksam för alla svar!

Mvh

Frans
Last edited by Effell on Wed Jun 11, 2014 6:31 pm, edited 2 times in total.

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am

Post by Shopson.se » Thu Jun 05, 2014 9:18 am

Hej,

Många frågor men jag ska försöka besvara en del av det.

Rent tekniskt ligger själva mobilanpassningen oftast i de filer som styr sidans design, de som kallas stylesheets. Allt ligger alltså i själva butiksdelen, och du behöver inte använda några särskilda moduler eller tillägg.

Dessa stylesheets läser av skärmens bredd och anpassar därefter sidan. Alltså är det ovanligt att man bygger in en funktion att byta från mobilvy till klassisk vy, även om det går.

Lättast är såklart att hitta ett tema med responsiv layout och sedan anpassa det, men det går också att mobilanpassa en befintlig design. Hur svårt det är beror lite grann på hur butiken ser ut.

Är du insatt i hur du arbetar med css så är det relativt enkelt att även lära sig mobilanpassa sidan, i princip fungerar det som vanligt, fast där man delar in olika stycken av css att endast gälla för vissa skärmstorlekar. Exempelvis:

@media only screen and (min-width: 768px) and (max-width: 999px) {
... den css som ska gälla för avgränsningen...
}

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Effell » Fri Jun 06, 2014 4:01 am

Hej Shopson, och tack så mycket för ett bra svar!
Shopson.se wrote: ...
Är du insatt i hur du arbetar med css så är det relativt enkelt att även lära sig mobilanpassa sidan, i princip fungerar det som vanligt, fast där man delar in olika stycken av css att endast gälla för vissa skärmstorlekar. Exempelvis:

@media only screen and (min-width: 768px) and (max-width: 999px) {
... den css som ska gälla för avgränsningen...
}
Nej, jag är inte så insatt i css, och det var ett tag sedan jag tittade på det här med OC alls då studier har lagt detta på is. Så det blir väl till att repetera upp det lilla jag förstod då och fortsätta lära mig. Troligen satsar jag dock på responsivt tema att pilla runt i nu (om jag inte konsultar någon till att göra en del av pillandet åt mig).

Återigen, tack för bra svar!

Mvh
Frans

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am

Post by Shopson.se » Wed Jun 11, 2014 8:12 am

För att svara på den kvarvarande frågan, så kräver troligtvis de flesta teman justeringar vid ev. uppgradering till opencart 2.0.

Vad man kanske kan titta på är ett tema som har relativt stor kundbas och bra betyg. Då är det troligt att den kommer att uppdateras i takt med att nya versioner kommer. Själv har jag gjort detta tema som kommer uppgraderas när opencart 2.0 blir någorlunda stabilt: http://themeforest.net/item/fortis-resp ... me/5036414

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Effell » Wed Jun 11, 2014 6:35 pm

Tack igen Shopson.se!

Låter som bra taktik. Jag har kikat en del på ditt tema, och det är inte omöjligt att det blir ett sådant att utgå ifrån.

Mvh
Frans

New member

Posts

Joined
Thu Nov 01, 2012 5:32 am
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 82 guests