Post by Kojak0 » Mon Nov 28, 2016 3:52 pm

Hej, jag håller på ocjh sätter upp en webbutik, men det finns ett par saker jag har problem med:

1. Alla priser visas både inklusive och exklusive moms (i ljusgrått), men mina varor är av den naturen att de inte egentligen kan köpas momsfritt, så jag vill bara visa pris med moms, men hur får jag bort det momsfria priset?

2. På tal om moms: Jag har satt momsen till 25%, men priserna (alltså både med och utan moms) syns bara med det fasta pris jag satt - alltså, om en vara kostar 100 kr syns det priset både med och utan moms, men som jag fattar det ska momsen läggas på automatiskt och alltså visa ett momspris på 125 kr? Vad gör jag för fel egentligen?

Newbie

Posts

Joined
Mon Nov 28, 2016 3:45 pm

Post by thbr02 » Fri Dec 02, 2016 4:21 pm

För att få moms att fungera gör du så här:
1. Gå till System->Localisation->Taxes->Tax Rates.
2. Skapa de momssatser du vill använda och ange vilken geografisk zon de ska gälla för (enligt bilden).
Image
3. Gå till System->Localisation->Taxes->Tax Classes.
4. Skapa en klass kallad Beskattningsbart och lägg till dina skattesatser.
Image
5.Under System->Settings->Option i avsnittet Taxes väljer du sedan hur du vill att momsen ska beräknas.
6. För varje produkt måste du sedan välja Tax Class "Beskattningsbart" under fliken Data.

Lycka till!

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden

Post by Kojak0 » Sat Dec 10, 2016 2:50 am

Tack (sorry för sent svar förresten - mitt vanliga liv har ätit upp mig). Men det finns ingenting under valalternativen för moms att priset exklusive moms inte ska skrivas ut?

Newbie

Posts

Joined
Mon Nov 28, 2016 3:45 pm

Post by Karolina.S » Sat Dec 10, 2016 4:09 pm

Vad spelar det för roll att priserna visas exl moms i grått?

Det är moms på din varor och precis som med nästan alla andra varor så betalar man momsen när man handlar oavsett om man är firma eller privatperson.

Inget konstigt att det står med.

Men leta efter en modul om du vill så hittar du säkert en som tar bort texten.

Moms /VAT .

New member

Posts

Joined
Fri Mar 21, 2014 12:49 am

Post by Kojak0 » Sat Dec 10, 2016 6:36 pm

Nej, det är inte konstigt att priset exklusive moms står med; jag tycker bara det ser ostädat ut.

Så moduler är det jag ska ha alltså? Tackar, ska se vad jag kan hitta.

Newbie

Posts

Joined
Mon Nov 28, 2016 3:45 pm
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests