Community Forums

[RELEASE] Svensk kassa/registrering

Forum till svensktalande använder

Re: [RELEASE] Svensk kassa/registrering

Postby rokdazone » Thu May 17, 2012 5:42 pm

Det är sant, när kunden använder snabbkassan läggs han heller aldrig upp som kund i systemet. Det skapas endast en order, och jag har aldrig byggt in Org. Nr fältet i redigera-order formuläret pga. av det är en helt ny funktion fr.om. Opencart 1.5.2.1, jag har inte hunnit helt enkelt.

Tobbeb wrote:Org.Nr syns inte någonstans i admin när kund använder snabbkassan!
OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.
rokdazone

Postby Tobbeb » Thu May 17, 2012 6:54 pm

Jag måste ju i ärlighetens namn säga att jag inte är speciellt imponerad!
Du har lanserat en mod-lösning , som du tar betalt för, som ska fungera med 1.5.2.1, men det gör den alltså inte. Org:nr fungerar alltså inte i snabbkassa. Borde väl ha kontrollerats innan lansering? Det är ju fullständigt bortkastat att ha med Org.Nr i registreringen i snabbkasan om det inte syns i admin...

Du har tagit bort län, men i samma veva så tillför du ett annat län vare sig kunden vill eller inte. Det ser inte snyggt ut.

Jag provade med en "fuling" och döpa om stockholm till Sverige. Det skulle ju vara gångbart att det står sverige underst, men det fungerade inte.

Sedan vore det ju önskavärt om Org.Nr delade ruta med Personnr. Det ser väldigt märkligt ut att ha två tvingande rutor, en för org.nr och en för personnummer. En företagskund ska då ange både org.nr och personnummer på beställaren. Och en privatperson har inget org nummer att fylla i. Gör man fälten frivilliga är risken att inget blir ifyllt.

Alltså en tvingande ruta med "Org.Nr (är du privatperson så ange Personnr)"

Jag vet att det går att ändra FAx till mobil i filerna, men min tanke var ju att det troligen inte är så knepigt för dig som säljer denna lösning att även föra in det i den svensk-anpassade moden.
Tobbeb

Postby Tobbeb » Thu May 17, 2012 9:02 pm

Hittat mer felaktigheter...

Om man klickar på registrera konto, alltså utan att göra det via varukorgen, så ser det ut som nedan.
Postnummer saknas och län står med, men ej valbart!

Du verkar ha lite utvecklingsarbete framför dig... ;)

Och som en liten detalj, så skulle jag nog föredra att Org.Nr anges med bindestreck!
Attachments
regkonto.JPG
regkonto.JPG (31.03 KiB) Viewed 1442 times
Tobbeb

Postby rokdazone » Fri May 18, 2012 11:33 am

Tobbeb wrote:Jag måste ju i ärlighetens namn säga att jag inte är speciellt imponerad!
Du har lanserat en mod-lösning , som du tar betalt för, som ska fungera med 1.5.2.1, men det gör den alltså inte. Org:nr fungerar alltså inte i snabbkassa. Borde väl ha kontrollerats innan lansering? Det är ju fullständigt bortkastat att ha med Org.Nr i registreringen i snabbkasan om det inte syns i admin...

Den fungerar med 1.5.2.1 för oss själva, och många andra. Sen att det inte fungerar för dig personligen eller att nånting inte fungerar som du tycker att det borde fungera kan ju så vara. Men jag håller så klart med att det finns saker att förbättra, och det ska jag göra också, har bara väntat på bug reports och feature requests (som jag fick av dig nu t.ex.).

Funktionen att överhuvudtaget kunna redigera en order fanns inte ens i OpenCart innan 1.5.2, man tycker ju att dom borde ha kontrollerat det innan lanseringen av första versionen, för det är ju fullständigt onödigt att ha med en massa funktioner som "lägg till produkt i kundvagn, skapa order" om man inte kan redigera ordern i admin ;-) Min poäng är att allt kanske inte perfekt från början

Tobbeb wrote:Du har tagit bort län, men i samma veva så tillför du ett annat län vare sig kunden vill eller inte. Det ser inte snyggt ut.

Jag provade med en "fuling" och döpa om stockholm till Sverige. Det skulle ju vara gångbart att det står sverige underst, men det fungerade inte.

Som sagt så är det problematiskt att ta bort län helt eftersom det finns andra funktioner i OpenCart som är beroende av län för att inte börja visa felmeddelanden osv. så jag valde istället att sätta default: Stockholm i databasen och istället dölja län i kassan osv., dock inte i order/reg-mailet som du hade problem med, men det finns redan en inställning för adressformatet, och det är det värdet man korrigera för att fixa problemet.

1. Gå in på "System -> Lokalt -> Länder"
2. Editera sedan Sverige

Tobbeb wrote:Jag vet att det går att ändra FAx till mobil i filerna, men min tanke var ju att det troligen inte är så knepigt för dig som säljer denna lösning att även föra in det i den svensk-anpassade moden.

Klart jag kan fixa det!
OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.
rokdazone

Postby Tobbeb » Fri May 18, 2012 1:37 pm

rokdazone wrote:1. Gå in på "System -> Lokalt -> Länder"
2. Editera sedan Sverige

Mycket bra! Det löste även rangordning på Namn/företagsnamn. Du borde kanske lägga in den lösningen i din instruktionsfil till modden?

Men vad jag prio 1 vill ha ordnat är Org.Nr / personnr i samma fil som är tvingande. Hur ändrar jag? Jag kan ju liksom inte ändra texten i befintliga oc-filer. Jag är ingen supersnille på detta, men det kanske bara är att ändra alla "Organisationsnummer" till "Org:nr / Personnr" i xml-filen?

Jag skulle nog föreslå att du gör en till fil för "Org:Nr. / Personnr." och gör den tvingande och lägger till den i ditt paket. Och dår har du täckt för alla behov. Jag skulle som sagt även se att man anger bindestreck. För egen del känns inte siffer-kontrollen helt viktig, jag slår ändå på dem för att kolla att allt stämmer.
Tobbeb

Postby rokdazone » Fri May 18, 2012 3:04 pm

Tobbeb wrote:Mycket bra! Det löste även rangordning på Namn/företagsnamn. Du borde kanske lägga in den lösningen i din instruktionsfil till modden?

Men vad jag prio 1 vill ha ordnat är Org.Nr / personnr i samma fil som är tvingande. Hur ändrar jag? Jag kan ju liksom inte ändra texten i befintliga oc-filer. Jag är ingen supersnille på detta, men det kanske bara är att ändra alla "Organisationsnummer" till "Org:nr / Personnr" i xml-filen?

Jag skulle nog föreslå att du gör en till fil för "Org:Nr. / Personnr." och gör den tvingande och lägger till den i ditt paket. Och dår har du täckt för alla behov. Jag skulle som sagt även se att man anger bindestreck. För egen del känns inte siffer-kontrollen helt viktig, jag slår ändå på dem för att kolla att allt stämmer.

Absolut, ska lägga till det i instruktionerna.
Jag ska fixa det, men vill du ändra "Organisationsnummer" redan nu så kan du söka och ersätta direkt i XML-filen, sök efter "Organisationsnummer" och ersätt med "Org:Nr"
rokdazone

Postby Tobbeb » Fri May 18, 2012 3:53 pm

Jag avvaktar och hoppas på att du grejar snabbt! ;) För du fixar säkert så det funkar i snabbkassa också... 8)

"Org.Nr / Personnr." Tycker jag att det ska stå, samt att man även ska ange bindestreck!

Snyggast hade iofs varit om kund redan inna fi´ck välja om man är privatperson eller företagskund. Då vore det även fint om det gick att styra betalningssätt och fraktsätt beronde på kundtyp. Men det är nog en rätt stor moddning antar jag...
Tobbeb

Postby rokdazone » Mon May 21, 2012 8:11 am

Tobbeb wrote:Då vore det även fint om det gick att styra betalningssätt och fraktsätt beronde på kundtyp. Men det är nog en rätt stor moddning antar jag...

Vi kör faktiskt redan så, men det kräver att stödet för det finns direkt i frakt/betalmodulern (ställa in synlighet per kundgrupp). Men då kör vi frakt/betalmoduler vi har utvecklat själva.

Det går säkert att lösa på annat sätt, någon slags modul där man kan ställa synlighet på alla andra moduler...
Kanske finns i Extension store, värt att kolla upp.
rokdazone

Postby Tobbeb » Tue May 22, 2012 8:44 pm

Mm, tänkte mig att när man står i steg ett i registrering/snabbkassa så får man ju välja just att registrera konto, eller snabbhandla.
I det läget vore det lite intressant med att först välja "Jag är företagskund" eller "Jag handlar som privatperson" och sedan steget efter så styrs olika betalalternativ och fraktalternativ beroende på om kunden är privat, eller företag. Då skulle till och med dina olika filer för personnummer och orgnr göra nytta. ;)
Fast det kanske ärså er lösning ser ut?

Själv velar jag alltid fram och tillbaka om jag ska idka handel med privatpersoner eller inte så i perioder blir det bara företagskunder i alla fall.

Hur går det förresten, får du till småfelen med registreringsformulären under "mitt konto" och snabbkassan?
Tobbeb

Postby rokdazone » Wed May 23, 2012 5:50 am

Bra idé där, snabbkassan känns dessutom inte som någon direkt snabbkassa för det är lika många steg och nästan lika mycket uppgifter att fylla i.

Tobbeb wrote:Mm, tänkte mig att när man står i steg ett i registrering/snabbkassa så får man ju välja just att registrera konto, eller snabbhandla.
I det läget vore det lite intressant med att först välja "Jag är företagskund" eller "Jag handlar som privatperson" och sedan steget efter så styrs olika betalalternativ och fraktalternativ beroende på om kunden är privat, eller företag.

Jag tror jag har tid att börja kolla på det där nu

Tobbeb wrote:Hur går det förresten, får du till småfelen med registreringsformulären under "mitt konto" och snabbkassan?
rokdazone

Postby rokdazone » Thu May 24, 2012 11:18 am

Tobbeb: Du kan nu ladda hem v1.20 och testa. Tror jag löste det mesta av dina önskemål och mer därtill.
Du kan kolla under fliken Dokumentation där du laddar hem filen för se att se vad som är utfört.
Återkom gärna om du har fler synpunkter ang. features / buggar.
rokdazone

Postby Tobbeb » Thu May 24, 2012 1:31 pm

Kalas!
Har snabbstestat..
Bytt ut postnr och länsfiler och kör med tvingande org/pnr samt tvingande mobilnummer.

Org/pnr syns inte i order när kund använder snabbkassa! men det kanke du inte fixat? Mobilnummer syns inte heller i snabben.

Fast egentligen kan man ju överge snabben. Jag irreteras dock över att behöva använda lösenord när jag ska beställa något på nätet, så jag är lite kluven i frågan. " Fan ska jag behöva komma på ett lösenord för att beställa en strumpa" :( Kanske bara är jag? ??? Inte säljer jag strumpor heller...

I den tvingande rutan för org/pnr så kan man skriva vad som helst, det går alltså bra att mata in 10-11 bokstäver. Tveksamt om någon gör det, och egentligen inget problem, men bra att känna till.

Om man klickar på registrera konto ( när man inte har något i korgen) så ligger postort före postnr, ingen jättesak, men det ser "fel" ut.

Om man har befintlig kund som loggar in pch ska editera komtoinformation efter att man lagt till din ändringsfil så blir det knas i layouten och fel i felloggen. inget problem dock för kunder tillagda efter förändring. Bra att känna till dock.

Återkommer när jag testat mer...

Hur fungerar den där kundgruppskopplade filen, och hur är den tänkt att användas? Har inte testat den än.
Tobbeb

Postby rokdazone » Thu May 24, 2012 2:40 pm

Tobbeb wrote:Org/pnr syns inte i order när kund använder snabbkassa! men det kanke du inte fixat? Mobilnummer syns inte heller i snabben.

Konstigt, det borde det göra, om vi pratar om samma sak då förstås. Jag har lagt till så att alla fält finns med när man redigerar en order i admin så att det blir rätt och riktigt överallt. Bifogar en skärmdump för att visa (längst ned i inlägget). i själva butiken så har alla fält alltid funnits med i det som kallas för "Handla som gäst", vilket ju är den inbyggda snabbkassan i OC

Tobbeb wrote:Fast egentligen kan man ju överge snabben. Jag irreteras dock över att behöva använda lösenord när jag ska beställa något på nätet, så jag är lite kluven i frågan. " Fan ska jag behöva komma på ett lösenord för att beställa en strumpa" :( Kanske bara är jag? ??? Inte säljer jag strumpor heller...

Är det någon tredjeparts extension till snabbkassa du använder kanske? för då kommer inte mina fält med.

Tobbeb wrote:I den tvingande rutan för org/pnr så kan man skriva vad som helst, det går alltså bra att mata in 10-11 bokstäver. Tveksamt om någon gör det, och egentligen inget problem, men bra att känna till.

Har bara en enklare validering där som känner av att man måste mata in minst 10 tecken. Då är det valfritt att mata in med bindestreck eller utan. Kanske bäst att inte styra för mycket här. Kan blir nästa projekt att ha riktig validering.

Tobbeb wrote:Om man klickar på registrera konto ( när man inte har något i korgen) så ligger postort före postnr, ingen jättesak, men det ser "fel" ut.

Verifierat, ska fixa!

Tobbeb wrote:Om man har befintlig kund som loggar in pch ska editera komtoinformation efter att man lagt till din ändringsfil så blir det knas i layouten och fel i felloggen. inget problem dock för kunder tillagda efter förändring. Bra att känna till dock.

Vad står det i felmeddelandet? jag kan inte återskapa felet här.

Tobbeb wrote:Hur fungerar den där kundgruppskopplade filen, och hur är den tänkt att användas? Har inte testat den än.

Den fungerar i dagsläget bara med de enskilda fälten för Org. Nr / VAT ID. När en kund fyller i fältet Org. Nr / VAT ID i kassan eller kundregistrering så blir han automatiskt kopplad till en kundgrupp (som man själv ställt in i admin), t.ex. kundgruppen "Företag". I OpenCart kan man ju redan ställa in olika prislistor för olika kundgrupper. En funktion som kan vara användbar för de som bedriver B2B och vill visa olika priser för olika typer av kunder (Privat/Företag/Återförsäljare).

Man kan rent teoretisk få det att fungera med ditt kombinerade "Person / Org. Nr" fält, om man kan identifiera ett inmatat Org. Nr från ett inmatat Personnummer t.ex. (ska kolla upp det)
Attachments
screendump.png
Orderredigeringsläget i OpenCart admin
screendump.png (18.37 KiB) Viewed 1330 times
rokdazone

Postby Tobbeb » Thu May 24, 2012 6:08 pm

rokdazone wrote:Konstigt, det borde det göra, om vi pratar om samma sak då förstås. Jag har lagt till så att alla fält finns med när man redigerar en order i admin så att det blir rätt och riktigt överallt. Bifogar en skärmdump för att visa (längst ned i inlägget). i själva butiken så har alla fält alltid funnits med i det som kallas för "Handla som gäst", vilket ju är den inbyggda snabbkassan i OC

I rest my case..

Om man klickar på "ändra" istä'llet för "visa" så blev allt genast så mycket bättre. :bash: . :crazy: :-[
Fungerar precis som det ska! :good:

rokdazone wrote:Har bara en enklare validering där som känner av att man måste mata in minst 10 tecken. Då är det valfritt att mata in med bindestreck eller utan. Kanske bäst att inte styra för mycket här. Kan blir nästa projekt att ha riktig validering.

Tycker att det är helt okej som det är!

rokdazone wrote:Vad står det i felmeddelandet? jag kan inte återskapa felet här.

PHP Notice: Undefined index: mobile in /storage/content/00/144800/mindomän.se/public_html/vqmod/vqcache/vq2-catalog_controller_account_edit.php on line 113

Ett till fel loggas om kund väljer banköverföring som betalsätt (oklart om det beror på din fil, men inte noterat det innan)
PHP Notice: Undefined index: order_id in /storage/content/00/144800/mindomän.se/public_html/catalog/controller/payment/bank_transfer.php on line 34

Går det inte att styra kundgruppstillhörighet utifrån huruvida kund fyller i företagsnamn eller inte?

Jag hade en liten idé om att byta namn på snabben till "Privatperson" och registrera konto till "Företagskund"
Privatpersoner kommer då visserligen inte kunna logga in, men det kan kvitta tycker jag. Om då en privatperson loggar in så finns bara personnummer tillgängligt, samt att betal- och leveranssätt ska anpassas, tex att de inte kan välja företagspaket och faktura. Motsatt så ska endast företagskunder då kunna ange organisationsnummer och erbjudas faktura som betalsätt t ex. Hänger du med?

Vet dock inte om det går att få till men det vore onekligen ganska smutt.

Men du har i vilket fall gjort ett kanonjobb hittils!

Bugar och bockar!

// Tobbe
Tobbeb

Postby rokdazone » Fri May 25, 2012 7:47 am

Tobbeb wrote:
Om man klickar på "ändra" istä'llet för "visa" så blev allt genast så mycket bättre. :bash: . :crazy: :-[
Fungerar precis som det ska! :good:

Har nu fixat så att alla fält/uppgifter syns under [Visa] också.

Tobbeb wrote:
Går det inte att styra kundgruppstillhörighet utifrån huruvida kund fyller i företagsnamn eller inte?

Sant, då fungerar det även med Person / Org. Nr fältet, så det är också fixat.

Tobbeb wrote:
Jag hade en liten idé om att byta namn på snabben till "Privatperson" och registrera konto till "Företagskund"
Privatpersoner kommer då visserligen inte kunna logga in, men det kan kvitta tycker jag. Om då en privatperson loggar in så finns bara personnummer tillgängligt, samt att betal- och leveranssätt ska anpassas, tex att de inte kan välja företagspaket och faktura. Motsatt så ska endast företagskunder då kunna ange organisationsnummer och erbjudas faktura som betalsätt t ex. Hänger du med?

Såg att nya OpenCart hade kommit ut (1.5.3) det var ju nånting sånt där dom hade fixat har jag för mig. Ska kolla lite på den först.
rokdazone

Postby Tobbeb » Fri May 25, 2012 9:12 pm

rokdazone wrote:Sant, då fungerar det även med Person / Org. Nr fältet, så det är också fixat.

Ska man trixa med någon inställning eller? Har skapat en kundgrupp som heter "Företag", men även om kund skriver i företagsnamn så hamnar dem i default.

Nåja, det är inte det minsta viktigt för mig, blev mest nyfiken på hur det fungerar/ är tänkt att fungera.

I övrigt har jag inte funnit några buggar alls efter att ha skickat in 1.25. Inga fel i loggen heller.

Fungerar mycket bra! Jag är helt nöjd, du har gjort en kalasmodd! Har gett den 5 stjärnor! :joker:

// Tobbe
Tobbeb

Postby pianistical » Sat Jun 23, 2012 7:02 am

Hej,

När kommer din modd att fungera med opencart 1.5.3 ? När jag kör vqmod_city_and_zip_fix_field.xml under 1.5.3 ersätts "postort" med postnr. Postnr uprepas alltså två gånger.
pianistical

Postby rokdazone » Mon Jun 25, 2012 9:22 am

Hejsan, kommer att kolla på det så fort jag får tid.

Lite svårt att svara på exakt när, men nu vet vi iaf. att den inte fungerar
med 1.5.3 så då får vi prioritera det.

pianistical wrote:Hej,

När kommer din modd att fungera med opencart 1.5.3 ? När jag kör vqmod_city_and_zip_fix_field.xml under 1.5.3 ersätts "postort" med postnr. Postnr uprepas alltså två gånger.
rokdazone

Postby matte2k » Mon Sep 10, 2012 6:08 pm

Hur blev det. Har du hunnit kolla om allt funkar som det ska i 1.5.1.3?
Det vore vääääldigt uppskattat :)
matte2k

Previous

Return to Svenskt forum