Post by Shineonline » Tue Mar 27, 2012 8:38 pm

Nu finns en samling vQmod-filer för att "svenskanpassa" registrering / kassan i OpenCart för de som
är intresserad. Eftersom det var en hel del jobb för att få till det så tar vi en mindre summa betalt (15$).

Dessa vQmod-script är testade med OpenCart 1.5.2.1 och default-templaten.
Ingen garanti kan ges för några andra versioner av OpenCart eller andra templates.
Custom templates ska dock inte vara några problem så länge kassan/registrering är orörd.

URL: http://www.opencart.com/index.php?route ... on_id=5687

Beskrivning

Funktion: Ta bort fältet län:
Fil: vqmod_remove_county.xml
Ta bort fältet län i 9 olika formulär, samt korrigerar adressformatet i både mail och listor till svenskt
format (utan län, och postnummer före postort). Fältet län är fortfarande synligt i admin i kundformuläret.

Funktion: Postnr Postort korrigering:
Fil: vqmod_city_and_zip_fix_field.xml
Byter plats på postort och postnr så att man matar in postnr först på 6 olika ställen.
Korrigerar även så att postnr och postort hamnar på samma rad vid registrering och snabbkassa.
Byter benämning från Stad till Postort i registrering/kassa i svenska languagefiler (om finnes).

Funktion: Lägg till Personnummer fält:
Filer: vqmod_add_ssn_field.xml, vqmod_add_ssn_field_required.xml
Lägger till ett fält för personnummer (före fältet förnamn) både i catalog och admin.
Kommer i två varianter, en där fältet är obligatoriskt, och en annan fil där det är valfritt
att fylla i. I båda filerna är det validering på personnummer formatet.
Värden loggas både på kunden och ordern.

Funktion: Lägg till Orgnummer fält:
Filer: vqmod_add_orgnr_field.xml, vqmod_add_orgnr_field_required.xml
Lägger till ett fält för orgnummer (före fältet företag) både i catalog och admin.
Kommer i två varianter, en där fältet är obligatoriskt, och en annan fil där det är valfritt att fylla i.
I båda filerna är det en enklare validering på antal tecken, plus att det ska vara numeriskt.
Värden loggas både på kunden och ordern.
Ska inte användas tillsammans med fältet VAT-nummer eftersom dom sparar mot samma databas-fält.

Funktion: Lägg till VAT-nummer fält:
Filer: vqmod_add_vat_field.xml, vqmod_add_vat_field_required.xml
Samma som Orgnummer, med en annan benämning.
Enklare validering som kräver att man matar in minst 14 tecken.
Ska inte användas tillsammans med fältet orgnummer eftersom dom sparar mot samma databas-fält.

--------------------------------------
Shine Webb AB
OpenCart extension and templates developer.
Shine Webb extensions


Newbie

Posts

Joined
Thu Nov 03, 2011 4:00 pm

Post by Tobbeb » Fri Apr 06, 2012 7:21 pm

Någon som provat/vet om denna fungarerar med 1.5.1.3?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Thu Apr 12, 2012 6:56 pm

Tobbeb wrote:Någon som provat/vet om denna fungarerar med 1.5.1.3?
Halva arbetet utfördes mot 1.5.1.3, jag uppgraderade någon gång under tiden till 1.5.2.1 och fortsatte testa mot den. Fungerar det inte, så är isf. bara smådetaljer ..men jag ska testa när jag får tid, och återkommer med svar.

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Mon Apr 23, 2012 9:02 pm

Okej, är intresset nada för detta? Ingen verkar ha kommenterat filen, är det ingen som köpt den?

Vad innebär vQmod-filer, behöver jag någon vQmod innan jag installerar detta eller?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Shopson.se » Mon Apr 23, 2012 10:52 pm

vQmod är ett sätt att använda tillägg som använder opencarts filer utan att behöva redigera filerna i sig. Du slipper alltså sitta och redigera filerna och har lättare att uppgradera butiken när nya versioner släpps.

Det du får göra är att först installera vQmod (www.vqmod.com) och sedan ladda upp de tillägg du köper i mappen vqmod/xml

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by rokdazone » Tue Apr 24, 2012 5:24 am

Tobbeb wrote:Okej, är intresset nada för detta? Ingen verkar ha kommenterat filen, är det ingen som köpt den?
Vad innebär vQmod-filer, behöver jag någon vQmod innan jag installerar detta eller?
Vore kul att vidareutveckla produkten, men då vill man ju ha lite feedback om man ska bry sig.
En sak man skulle kunna lägga till på fältet VAT ID är ju validering mot VIES webservice så man kan känna av om företaget faktiskt finns (och även returnera uppgifter som registrerat företagsnamn, ort osv.) så folk inte behöver fylla i det själv.

VIES:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... quest.html

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Tue Apr 24, 2012 6:00 am

rokdazone wrote: Vore kul att vidareutveckla produkten, men då vill man ju ha lite feedback om man ska bry sig.

Är du en av utvecklarna?
Eller är det shineonlione?

Nåväl, jag köper kanske när jag installerat vQmod. men det känns sådär när jag inte vet hundraprocentigt om det fungerar med 1.5.1.3. Orkar inte uppdatera till 2.1 heller...

Det jag direkt ser som skulle kunna vidareutvecklas utifrån bilderna är att ersätta "Fax" med "Mobilnummer". Vem fan faxar idag? Mobilnummer är ju desutom nästan ett krav för paket-sms-avisering.

Frågan är om det inte är smartare att ha Postnr & Postort i samma fält?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Tue Apr 24, 2012 4:35 pm

Tobbeb wrote: Är du en av utvecklarna?
Eller är det shineonlione?
Jag är utvecklaren, Shineonline är "företagskontot" så att säga.
Tobbeb wrote: Nåväl, jag köper kanske när jag installerat vQmod. men det känns sådär när jag inte vet hundraprocentigt om det fungerar med 1.5.1.3. Orkar inte uppdatera till 2.1 heller...

Det jag direkt ser som skulle kunna vidareutvecklas utifrån bilderna är att ersätta "Fax" med "Mobilnummer". Vem fan faxar idag? Mobilnummer är ju desutom nästan ett krav för paket-sms-avisering.
Vänta med att köpa tills jag testat mot 1.5.1.3, ska testa så fort jag hinner.
Ett fält för Mobilnummer är ju lätt att fixa, man kan ju även döpa om fältet "Fax" till "Mobil" kanske?
Tobbeb wrote: Frågan är om det inte är smartare att ha Postnr & Postort i samma fält?
Postnr & Postort sparas i separata fält i databasen. Men jag har fixat så att dom hamnar på samma rad iaf. och med Postnr före Postort

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Wed Apr 25, 2012 4:33 am

Okej, jag avvaktar..

Byta fax till mobilnummer tycker jag är en utmärkt idé, och kanske göra den tvingande.

Har installerat vQmods,och lyckats tror jag. :choke:

Nu undrar jag dock vart man gör med xml-filerna? Lyckas inte riktigt utröna hur det funkar. Jag har plockat hem vqmod-filen för att få bort önskelista och lojalitetstjafset. Vart ska man installera den xml-filen? Är det i mappen vqmod/insatall eller ska den in i xml-mappen? Eller hur funkar det egentligen? :-\

// Tobbe

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Shopson.se » Wed Apr 25, 2012 5:35 am

För att kontrollera om du har fått till vqmod kan du gå till www.dinbutik.se/vqmod/install

Får du ett meddelande om att vqmod installerats eller redan installets tidigare är allt grönt.

xml-filerna ska laddar du sedan upp till mappen vqmod/xml/ Det ligger från början en fil där som heter vwmod_opencart.xml om jag inte minns fel.

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Tobbeb » Wed Apr 25, 2012 5:44 am

Shopson.se wrote:För att kontrollera om du har fått till vqmod kan du gå till http://www.dinbutik.se/vqmod/install

Får du ett meddelande om att vqmod installerats eller redan installets tidigare är allt grönt.

xml-filerna ska laddar du sedan upp till mappen vqmod/xml/ Det ligger från början en fil där som heter vwmod_opencart.xml om jag inte minns fel.
Jodå, jag får klartecken att det installerats.

JAg testade och lägga upp "ta-bort önskelista och lojalitetspoäng" - filen i xml-mappen http://www.opencart.com/index.php?route ... rch=remove wishlist&sort=e.date_modified&order=DESC

men det verkar inte fungera. Jag som missat någon detalj kanske? Ska man göra något mer än att bara lägga in den i mappen?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Shopson.se » Wed Apr 25, 2012 8:39 am

Låter ju som att det borde fungera. Har du själv ändrat filerna innan så kan det bli lite knasigt då xml-filerna utgår från vad som redan finns och ersätter det med nytt innehåll. Annars var den filen du länkade till avsedd för 1.5.1.2 vilket inte med säkerhet fungerar om du har 1.5.1.3

Senaste butik på OpenCart: htm.se som bl.a säljer kvittorullar, kassarullar och cigarettändare


Active Member

Posts

Joined
Sun Apr 22, 2012 2:33 pm

Post by Tobbeb » Thu Apr 26, 2012 4:55 am

Jo, jag har roddat lite i filerna bland annat footer så det kanke är därför. Medveten om att det egentligen är för 1.5.1.2 men tyckte någon i kommentarerna kört den i 1.5.1.3

Men nu har ju tråden spårat lite kanske...

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Tobbeb » Fri May 04, 2012 5:24 am

rokdazone wrote: Vänta med att köpa tills jag testat mot 1.5.1.3, ska testa så fort jag hinner.
Ett fält för Mobilnummer är ju lätt att fixa, man kan ju även döpa om fältet "Fax" till "Mobil" kanske?
Hur går det? Vill inte stressa dig eller så men känner attt tiden rinner iväg. Behöver lösa det på annat sätt annars.
Alternativt kan du ju skicka över filerna så testar jag själv, funkar det rakt av så pyntar jag.

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Fri May 04, 2012 5:52 pm

Har testat nu och det verkar fungera fint.
Tänk på att om du kör en kraftig modifierad custom template (typ shoppica) så
kanske det ändå inte fungerar.

Testade med följande funktioner:

1. Ta bort fältet län
2. Postnr Postort korrigering
3. Lägg till Personnummer fält

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by Tobbeb » Wed May 16, 2012 12:35 am

Har nu köpt och börjat labba lite..

Är inte helt hundra på om det fungerar helt korrekt i admin-delen. Har haft en del fel i loggen som kommer från vqmod-filerna. Det kan dock varit något annat som strulat... :-\ Återkommer.

Men en sak som vore bra! Går det med enkelhet att byta ut "fax" till mobilnummer i xml-filen?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Tobbeb » Thu May 17, 2012 9:54 pm

Nu har jag tagit mig hela omaket att uppdatera till 1.5.2.1


Har lagt till borttagning av län, fixat postnr & ort ordning samt lagt till tvingande org.nr.
Verkar fungera, dock får man leta länge innan man hittar org-nr gömt långt inne i admin....

Du har lagt "Stockholm" som default-ort bakom kuliserna. Det ser ju helt pucko ut på beställningsbekräfteslen

Om kunden är från nån by i Norrland

Nils Nilsson
Träsket 23
98957 Lapphålan
Stockholm

Kunden kommer ju undra vart Stockholm kommer från....
Går der inte att fixa bort?

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by Tobbeb » Thu May 17, 2012 11:19 pm

Org.Nr syns inte någonstans i admin när kund använder snabbkassan!

New member

Posts

Joined
Sat Feb 18, 2012 7:49 pm

Post by rokdazone » Fri May 18, 2012 1:36 am

Det går att ändra adressformatet så att inte län kommer med i beställningsbekräftelsen (det är en inställning per land), verkar inte finnas något läge i admin för det så man får rodda själv i databasen (kolla i tabellen countries). Angående att det är default Stockholm, så beror det på att län/counties är så djupt integrerat i systemet så det är lite krångligt att ta bort det helt.
Tobbeb wrote:Nu har jag tagit mig hela omaket att uppdatera till 1.5.2.1


Har lagt till borttagning av län, fixat postnr & ort ordning samt lagt till tvingande org.nr.
Verkar fungera, dock får man leta länge innan man hittar org-nr gömt långt inne i admin....

Du har lagt "Stockholm" som default-ort bakom kuliserna. Det ser ju helt pucko ut på beställningsbekräfteslen

Om kunden är från nån by i Norrland

Nils Nilsson
Träsket 23
98957 Lapphålan
Stockholm

Kunden kommer ju undra vart Stockholm kommer från....
Går der inte att fixa bort?

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden

Post by rokdazone » Fri May 18, 2012 1:38 am

Enklaste sättet att byta fax till mobil är helt enkel att ändra benämningen för "Fax" till just "Mobil" i language filen.
Tobbeb wrote:Har nu köpt och börjat labba lite..

Är inte helt hundra på om det fungerar helt korrekt i admin-delen. Har haft en del fel i loggen som kommer från vqmod-filerna. Det kan dock varit något annat som strulat... :-\ Återkommer.

Men en sak som vore bra! Går det med enkelhet att byta ut "fax" till mobilnummer i xml-filen?

OpenCart extension and templates developer. Working for Shine Webb AB in Sweden. Feel free to PM/contact me if you are in need of an extension or a template.


User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Jan 02, 2012 3:24 pm
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests