Post by Weiqunw » Thu Jun 14, 2018 8:38 pm

Wij leveren veelal aan Zwitserse klanten, welke in onze shop automatisch 0% btw betalen met een Zwitsers factuur- en afleveradres
Nu is het zo dat de Zwitserse klanten vaak hun pakketten bij een pakketshop langs de grens in bijv. Duitsland en Oostenrijk laten afleveren.
In zo'n geval vullen zij dus een Zwitsers factuuradres in en een afleveradres in Duitsland of Oostenrijk, hierdoor wordt er dus 21% BTW gerekend die zij in feite niet hoeven te betalen. (BTW staat voor Duitsland gebaseerd op afleveradres)

Eerder hadden wij een aanpassing gemaakt in de belastinggroepen, dat bij 21% hoog - 0% BTW (CH) er werd gekeken naar het factuuradres en bij 21% BTW (DE) er ook gekeken werd naar het factuuradres, hierdoor werd er in de checkout mooi 0% gerekend terwijl er een Duits afleveradres werd ingevuld.
Echter.. de normale Duitse klanten zagen hierdoor in de shop alle prijzen ex BTW, pas als ze naar de checkout gingen werd hier 21% BTW over gerekend. Dit geeft voor de klant natuurlijk een vertekend beeld qua product prijzen.

Het bovenstaande hebben we nu weer teruggezet, dus momenteel moeten we weer handmatig het BTW bedrag overmaken.
Ik heb wel geprobeerd om de prioriteit instelling van 0% BTW CH gebaseerd op factuuradres hoger te zetten als 21% BTW DE gebaseerd op afleveradres, echter dit heeft niet geholpen.

Heeft er iemand hier toevallig ervaring en/of een oplossing voor?

Active Member

Posts

Joined
Wed Jul 10, 2013 3:29 pm
Location - Arnhem, the Netherlands

Post by carpin » Sun Aug 12, 2018 8:30 pm

De Zwitsers ontwijken op deze manier de belasting, of zie ik dat verkeerd?
Waarom zou je daar aan meewerken?

New member

Posts

Joined
Sun May 09, 2010 8:10 am
Location - Netherlands

Post by Weiqunw » Tue Sep 04, 2018 5:14 pm

carpin wrote:
Sun Aug 12, 2018 8:30 pm
De Zwitsers ontwijken op deze manier de belasting, of zie ik dat verkeerd?
Waarom zou je daar aan meewerken?
Nee, Zwitsers zijn vrij van BTW gezien het buiten de EU is.
Het is voor Zwitserse klanten ook gebruikelijk om hun pakketten te laten afleveren bij een pakketshop over de grens. Dit kan ook gewoon BTW vrij.

Active Member

Posts

Joined
Wed Jul 10, 2013 3:29 pm
Location - Arnhem, the Netherlands
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests