Post by Rebecka » Tue Sep 27, 2011 5:05 am

Nu har jag sammanställt mina frågor som jag skulle vilja ha svar på. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med en eller flera frågor.

Till att börja med är detta saker som jag TROR att jag inte kan eller ska åtgärda med temat. Med det menar jag att dessa saker måste åtgärdas i själva OC. Om jag har fel och någon punkt kan/ska åtgärdas med temat så informera mig gärna. Jag ska köpa ett färdigt tema och jag kanske kan få hjälp med det då.
Endast erbjuda gästbeställning dvs. när kunden går till kassan ska kunden inte få välja mellan registrera sig/logga in eller göra en gästbeställning. Istället ska kunden komma till gästbeställningen på en gång (steg 2). Steg 2 blir alltså steg 1 med andra ord.
Ta bort "Continue" i slutet av sidor. Endast på kontaktsidan och "Returns" vill jag har kvar knappen. Även ta bort "Back" från "Returns".
Under enskilda produkter med fler än en bild så ska jag kunna växla mellan visa bilderna som vald bild. Alltså ska inte tumbnail-bilderna förstoras när jag trycker på dem utan istället byta plats med förhandsval bild. Vill jag förstora bilden får jag alltså välja bilden jag vill förstora och sen trycka på vald bild.
En kopia av meddelandet någon skickar till mig via kontaktformuläret ska skickas till personens angivna e-postadress.
Finns det något integrerat nyhetsbrevformulär som är gratis? Nu i början försöker jag låta bli att lägga ut för mycket pengar (om det är något som kostar/tillägg). Annars får jag använda http://www.getanewsletter.com/ även om jag helst inte vill ha det på en extern sida.
Möjligt att välja bort "Reviews (0)" under enskilda produkter? Alltså inte ta bort helt, jag kanske vill att folk ska kunna skriva recensioner på vissa produkter (när jag säljer flera exemplar - vilket jag inte kommer göra nu i början).
Separera "kr" från siffrorna. Nu är det "100kr" men jag vill att det ska vara "100 kr".
Temat jag ska köpa behövs modifieras lite, min fråga är om jag bör skapa ett "barntema"? Jag är van vid att göra det när jag modifierar WordPress-teman eftersom jag vill ha möjlighet att uppdatera temat när en ny version finns utan att de modifieringar som jag har gjort försvinner (skrivs över). Fungerar det på samma sätt i OC eller hur är det? Om jag köper ett tema, modifierar det, en ny version dyker upp, jag installera den nya version, vad händer då med de modifieringar som jag har gjort?
Jag tror det var allt. ;D

Rebecka went over to PrestaShop.


Active Member

Posts

Joined
Sun Sep 18, 2011 4:49 am
Location - Sweden

Post by incan » Wed Sep 28, 2011 3:38 pm

Endast erbjuda gästbeställning dvs. när kunden går till kassan ska kunden inte få välja mellan registrera sig/logga in eller göra en gästbeställning. Istället ska kunden komma till gästbeställningen på en gång (steg 2). Steg 2 blir alltså steg 1 med andra ord.
Det finns en omvänd funktion, man kan stänga av gästfunktionen. Det här är en ändring som kräver kodning av OC-filerna om du vill ta bort steg 1. En lösning är att gömma "skapa konto" och inloggningsrutan i temat.
(Frågan är varför du vill göra detta, de flesta av mina kunder skapar ett konto för att se orderstatus etc.)
Ta bort "Continue" i slutet av sidor. Endast på kontaktsidan och "Returns" vill jag har kvar knappen. Även ta bort "Back" från "Returns".
Ändra detta i temat.
Under enskilda produkter med fler än en bild så ska jag kunna växla mellan visa bilderna som vald bild. Alltså ska inte tumbnail-bilderna förstoras när jag trycker på dem utan istället byta plats med förhandsval bild. Vill jag förstora bilden får jag alltså välja bilden jag vill förstora och sen trycka på vald bild.
Leta bland "Extentions", det kanske finns någon modul som passar dig.
En kopia av meddelandet någon skickar till mig via kontaktformuläret ska skickas till personens angivna e-postadress.
Finns det något integrerat nyhetsbrevformulär som är gratis? Nu i början försöker jag låta bli att lägga ut för mycket pengar (om det är något som kostar/tillägg). Annars får jag använda http://www.getanewsletter.com/ även om jag helst inte vill ha det på en extern sida.
Vet inte om det finns mallar helt gratis, men för 10-12 dollar hittar du en sådan.
Möjligt att välja bort "Reviews (0)" under enskilda produkter? Alltså inte ta bort helt, jag kanske vill att folk ska kunna skriva recensioner på vissa produkter (när jag säljer flera exemplar - vilket jag inte kommer göra nu i början).
Det här är en ganska avancerad operation. Fråga i den engelska delen om någon kan hjälpa dig.
Separera "kr" från siffrorna. Nu är det "100kr" men jag vill att det ska vara "100 kr".
I admin-delen: gå till System Lokalt och valuta. Lägg till ett mellanslag innan "kr".
Temat jag ska köpa behövs modifieras lite, min fråga är om jag bör skapa ett "barntema"? Jag är van vid att göra det när jag modifierar WordPress-teman eftersom jag vill ha möjlighet att uppdatera temat när en ny version finns utan att de modifieringar som jag har gjort försvinner (skrivs över). Fungerar det på samma sätt i OC eller hur är det? Om jag köper ett tema, modifierar det, en ny version dyker upp, jag installera den nya version, vad händer då med de modifieringar som jag har gjort?
Om du installerar temat igen, dvs ersätter filerna så försvinner dina ändringar, ja. Du kan installera VQmod och göra alla ändringar i en sådan fil - då förvinner inget.

Jag tror det var allt. ;D[/quote]

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by Rebecka » Wed Sep 28, 2011 8:17 pm

Hittade en tråd om gästbeställning http://forum.opencart.com/viewtopic.php?t=10814 och två om fortsätt-knapparna, http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=21&t=14004 och http://forum.opencart.com/viewtopic.php?f=5&t=199

Ska läsa igenom trådarna och göra ett försök.

VQmod, var hittar jag det? Extentions?
Reviews ska jag ta upp på engelska forumet också.

Tack för svaren, det där mer separera siffrorna från "kr" var tydligen så enkelt som jag hade misstänkt (tanken slog mig att göra ett mellanslag före men tänkte att det vore för enkelt). Extensions för hur bilderna visas ska jag leta upp också. Någon idé på vad jag ska söka på? Vet inte riktigt vad det kan tänkas kallas.

Rebecka went over to PrestaShop.


Active Member

Posts

Joined
Sun Sep 18, 2011 4:49 am
Location - Sweden

Active Member

Posts

Joined
Fri May 28, 2010 5:53 pm

Post by Rebecka » Thu Sep 29, 2011 2:54 pm

Tack! Jag jobbar på det. Försöker lösa det här med inaktivera kontofunktionen (registrera/logga in) och vQmod. Återkommer när jag har lyckats! :)

Rebecka went over to PrestaShop.


Active Member

Posts

Joined
Sun Sep 18, 2011 4:49 am
Location - Sweden

Post by Rebecka » Fri Sep 30, 2011 1:29 am

Jag ger upp. Tror jag återgår till WordPress. WooThemes har kommit med WooCommerce (gratis) och gratistemat de erbjuder är riktigt snyggt (precis som alla WooThemes är). Istället får jag betala för en betalmodul.

Om inte nu så kanske jag hittar tillbaka till OpenCart senare. Just nu känns OpenCart inget vidare. Admin verkar inte jobbig att sköta, men butiksfronten blir opersonlig när min kunskap är så pass begränsad. Dessutom vill jag inte dra ut på det här för länge (att starta min webbutik).

Rebecka went over to PrestaShop.


Active Member

Posts

Joined
Sun Sep 18, 2011 4:49 am
Location - Sweden

Post by Ulf » Sat Oct 01, 2011 1:46 am

Jag förstår om du tycker det är svårt att få kontroll över hur du skall kunna hitta, ändra i shopen.
Det är troligtvis inte lättare att göra egna inställningar i som exempel WooCommerce om man bortser från de justeringar som finns som standard. För att kunna hitta och ändra och då särskilt i CSS filer måste du först lära dig att använda Firebug i Firefox eller något liknande program i Chrome eller IE.

Ulf
New member

Posts

Joined
Sat Oct 16, 2010 4:41 pm

Post by Rebecka » Thu Oct 06, 2011 9:28 pm

Jag använder Chrome. Vet inte om du syftar på något speciellt men jag brukar markera mitt på sidan och granska. Det fungerar jättebra när jag letar efter saker jag vill ändra i stilmallen (och till viss del i övriga mallar). Fast just nu handlar det inte bara om att ändra och ta bort, jag måste liksom ändra länkar/sökvägar eller något (så kunden skickas till steg 2, inte bara ta bort steg 1).

Jag har gjort följande försök hittills:

Jag har lagt till följande i stylesheet.css:

Code: Select all

#checkout {
   display: none;
}
Och jag har lagt till följande i checkout.tpl (före <?php echo $footer; ?> i slutet):

Code: Select all

<script>
  $('input[name=account]:eq(1)').attr('checked', 'checked');
  $('#button-account').trigger('click');
</script>
När jag har lagt till följande avsnitt i stylesheet.css och checkout.tpl så försvinner steg 1, MEN problemet är att du kan inte komma åt steg 2. Alltså du ser steg 2, steg 3 osv. men bara "rubrikerna". Du har alltså ingen möjlighet att fylla i dina adressuppgifter som du ska i steg 2...

Jag kanske kan visa när jag har fått upp allt igen (jag är ny på Wopsa och försöker lära mig kontrollpanelen).

Rebecka went over to PrestaShop.


Active Member

Posts

Joined
Sun Sep 18, 2011 4:49 am
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests