Post by tsloc » Sun Jul 09, 2017 3:10 am

Hej!

Jag har precis installerat en ny Opencart-butik med version 2.3.0.2. Denna butik är nu helt ren och jag skall börja med att konfigurera denna. Det svenska språket vill jag nu lägga in och funderar lite på mapp-namn, språkkoder och så vidare. När jag jämför med ett par olika nerladdade språkpaket så heter vissa svenska språkmappar "se-se" medans andra heter "sv-se". Jag läste en snabb kommentar någonstans på nätet som påpekade detta för en översättare av språkpaketet och sedan dess har jag försökt finna information om detta. Enligt flera källor på nätet så baseras tydligen det svenska språket på koden "sv", och då känns det fel att det står "se-se" istället. Är det någon här som vet gällande inställningar och koder för ett svenskt språkpaket för Opencart-versionen 2.3.0.2? Ännu bättre om någon vill dela med sig av ett fungerande språkpaket?

Jag har även tittat på en Opencart-butik med version 2.2.0.0 och där heter språkmappen "se-se" samt i admin så är språkinformationen angiven för det svenska språket med koden "se". Detta känns också fel.

Jag ser också att det är skillnad på mappstruktur och sortering gällande version 2.2.0.0 samt 2.3.0.2.


Hälsningar Thomas

New member

Posts

Joined
Thu Feb 09, 2017 7:15 am

Post by JockePocke » Sun Jul 09, 2017 2:51 pm

sv-se (sv=swedish, se=sweden)
en-gb (en=english, gb=great britan)
en-us (en=english, us=united states)
osv...

New member

Posts

Joined
Wed Jan 11, 2012 5:51 am

Post by tsloc » Sun Jul 09, 2017 4:35 pm

Tack för ditt svar JockePocke!

Då var det som jag misstänkte. När jag jämför en butik med version 2.2.0.0 respektive 2.3.0.2 så finns inte fältet "Landskoder" med i 2.2.0.0-butiken, men i 2.3.0.2-butikens admin. Detta gäller både för det svenska och det engelska språket. Är detta standard?

Det jag har ändrat på gällande 2.3.0.2-butiken är följande:

Inställningar för svenska språket i admin (2.3.0.2):
Språk: Svenska
Kod: sv-se
Landskoder: sv_SE.UTF-8,sv_SE,swedish

Inställningar i språkfilen:
Svenska språkmappen heter sv-se, första filen i språkmappen heter sv-se.php, flaggikon-filen heter sv-se.png och längst upp i första språkfilen står informationen: "$_['code'] = 'sv';".

Är ovanstående kod "sv" korrekt eller skall det stå "sv-se" i språkkoden? Gäller dessa inställningar även för version 2.2.0.0 i så fall?

Jag är jättetacksam för er hjälp angående detta!


Bästa hälsningar Thomas

New member

Posts

Joined
Thu Feb 09, 2017 7:15 am

Post by JockePocke » Mon Jul 10, 2017 12:46 am

Har inte 2.2.0.0 så jag kan inte kommentera det.
Men allt som du skrivit för 2.3.0.2. ser bra ut (även $_['code'] = 'sv';)

New member

Posts

Joined
Wed Jan 11, 2012 5:51 am

Post by tsloc » Tue Jul 11, 2017 10:39 pm

Perfekt! Tack för hjälpen :)

New member

Posts

Joined
Thu Feb 09, 2017 7:15 am
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests