Post by Effell » Sun May 05, 2013 5:04 am

Hej

Jag har hållit på att fixa vår första butik, och har haft ett par problem med Payson. Jag har under dagen verkat fått ordning på båda två, så jag tänkte delge vad som hjälpte mig här om det är någon som har/får liknande problem.

Versioner: Jag kör OC 1.5.4.1, och hade för ett tag sedan laddad ner Paysons egna gratis modul (se länk nedan till uppdaterad variant) samt registrerat mig som agent hos Payson

Mina problem är enligt nedan, lösningarna kommer sist :D
I sandlådeläge (har INTE testat skarpt än) fick jag två problem:
Problem 1: Payson direkt (bank/kort):
Efter att jag kommit till deras test-site och klickat att jag vill simulera accepterat kort- el bankköp så kommer jag tillbaka till kassan steg 1 eller 2 (OC standard kassa). Felloggen i admin registrerade:
"<Payson Direct ipn>The response could not validate."
Varken att byta till engelska, gäst eller inloggad köpare el dyl verkade hjälpa.

Problem 2: Payson Faktura
När jag gått igenom kassan steg 1-4 och kom till steg 5: betalsätt, så valde jag Payson Faktura. Klickade i ”godkänner villkoren” och klickar på fortsätt. Får upp en ruta med meddelandet:
”The total amount specified for receivers does not match the total amount specified by the order items. Testa med en annan betalningsmetod.” (OK-knapp)
När jag klickade på OK så kom jag tillbaka till kassan steg 2 (när jag hade en inloggad kund att testa med iaf, annars kanske steg 1 om jag kommer ihåg rätt).
Felloggen i admindelen hade registrerat:
<Payson Ivoice api>590001<br />The total amount specified for receivers does not match the total amount specified by the order items.<br />orderItemList+receiverList

LÖSNINGAR (för mig i alla fall) :joker:
Problem 1 löste sig när jag idag såg att Payson hade laddat upp en uppdaterad version av sin modul (den är ändrad 2 maj 2013). Laddade ner, tog bort allt gammalt enl installationsfilen och installerade igen. Fungerade toppen!

Problem 2 kvarstod efter ominstallation av modulen. Skrev meddelande till Payson support om hjälp men fick sen en ingivelse..
Fakturaavgiften var nu lagd som en separat del under ordertotalen, så jag bytte ordning i tilläggsmoduler/ordertotal så att momsen kom efter payson fakturaavgift (antar att det var momsen på avgiften som gjorde att det blev en diff) LÖST!
:laugh: Tack Gode Gud! Nu kan jag gå vidare med shoppen, detta har varit en blockad för mig att jag inte fick till betallösningen. Kände mig lite :choke: :'( :crazy: av att inte få till det innan.

Hoppas att detta hjälpte någon.

Länk till Paysons modul, uppdaterad 2:a maj: http://www.opencart.com/index.php?route ... T8DDxw2YZ0

New member