Post by mapleman » Mon Jul 09, 2018 9:11 pm

Ni som kör viktbaserad frakt, hur mycket vikt har ni lagt på varje artikel för att det inte ska bli dyrare frakt när ni har packat delarna mot för vad ni har tagit betalt för?
Ett exempel: Jag har vissa artiklar som väger 2kg och har lagt postens fraktpriser (som har tex ett pris upp till 2kg) och om man då säljer en sådan artikel och packar den i en kartong och lite fyllning etc så överskrider ju den viktklassen.....
Då tänkte jag om man ska lägga på några hundra gram på varje artikel så man har lite marginal?
Tänker jag fel?
Hur gör ni andra?

Newbie

Posts

Joined
Thu Jun 14, 2018 2:33 am

Post by thbr02 » Wed Jul 11, 2018 5:28 am

Om du lägger på "några hundra gram" på varje produkt kan ju den totala vikten bli ganska hög om kunden köper fler produkter. Våra varor väger 50 g- 500 g. På de tyngre varorna lägger vi inte på något, men på de lättare lägger vi på ca 10 g. Ett annat problem är om varorna är skrymmande. Försändelser frankerade med porto och även Postens Varubrev har ju begränsningar i hur tjock paketen/brevet för vara. Om en produkt väger 50 g, men är tjockare än 7 cm blir priset för frakten dyrare. Det finns en del moduler på Opencart's Marketplace som hanterar en del av problemet, men de löser inte allt.

Active Member

Posts

Joined
Wed Jun 22, 2011 10:30 pm
Location - Sweden
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests