Post by ErikOC3 » Tue Jun 06, 2017 4:24 pm

Ik gebruik OpenCart versie 2.0.3.1 voor mijn webshop. Ik ben geen ontwikkelaar of anderszins bekend met de code van OpenCart. Ik loop tegen een probleem aan dat ik graag voorleg in dit forum. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen.
Er zijn 3 talen geïnstalleerd voor mijn webshop (Ned/Dui/Eng). De shop is ook helemaal ingericht in deze 3 talen. Kortom, de content, de keywords, -titles en -descriptions staan in 3 talen.
Enige tijd na het moment dat mijn shop "live" ging moest ik vaststellen dat mijn shop in de zoekmachines alleen gevonden kon worden in de taal die ingesteld stond als frontend-taal. De andere 2 talen leken helemaal "dood" of geblokkeerd. Zelfs het letterlijk overnemen van keywords (waaronder de naam van de winkel!!) leverde in deze andere talen geen enkel resultaat op. Nu begrijp ik heel goed dat het indexeren door zoekmachines enige tijd kan duren en dat je niet mag verwachten zomaar even hoog te scoren op ranking. Maar totaal onvindbaar zelfs als je de naam van je winkel gebruikt als keyword leek mij onmogelijk.
Ik heb op enig moment de frontend-taal gewijzigd van Nederlands naar Duits. Al snel kantelde de boel. Ineens was de shop te vinden op basis van de Duitse keywords en nu was Nederlands verdwenen.
Wat is hier het probleem? Ik ging er vanuit dat de mogelijkheid van meertaligheid in OpenCart (volledig ingericht in backend) automatisch zou betekenen dat de zoekmachines met alle gebruikte content etc.. aan de slag zouden gaan. Niet dus. Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat OpenCart de meertaligheid feitelijk niet kan bedienen. Ik ga er dan vooralsnog vanuit dat ik een eenvoudige denkfout maak of dat ik nog iets moet inschakelen of deblokkeren.
Of is het wellicht noodzakelijk om 3 sitemaps te hebben in 3 verschillende talen?
Hoe kom ik van deze frustrerende blokkade af?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Newbie

Posts

Joined
Tue Jun 06, 2017 3:46 pm

Post by k2tec » Tue Jun 06, 2017 7:45 pm

Voor de oude versies zul je moeten kijken onder de extensies. Volgens mij vanaf 2.2.x gaat dit meertalig.

User avatar
Active Member

Posts

Joined
Mon Apr 12, 2010 8:06 pm

Post by victorj » Wed Jun 07, 2017 4:32 am

Het is inderdaad een denkfout die je maakt.
een meertalige shop, is een service naar je klanten.
vaak gaat het om een locale tld dus nl domein, dus voor google concentreer je je op nederland.
wil je internationaal, dan zul je altijd naar een com domein moeten gaan.
wil je daarnaast ook speciefiek andere landen bedienen in hun eigen taal, dan zul je ook die winkels onder een locale tld moeten hebben dus een de of be enz.
het meest makelijkis een multishop opzetten met domeinamen voor die landen die je wilt bedienen

Koeltechnische deurrubbers eenvoudig online op maat bestellen.
Alle niet stekplichtige onderdelen zoals scharnieren, sloten, randverwarming en verlichting voor alle typen koelingen en vriezers.
https://koelcel-onderdelen.com


User avatar
Expert Member

Posts

Joined
Sat Jun 25, 2011 4:09 am
Location - Alkmaar Holland
Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests